Πρόκειται για τροποποίηση του ΠΔ που είχε εκδοθεί το 2017 για την κατασκευή του μουσείου με τίτλο «Έγκριση ειδικής πολεοδομικής μελέτης ακινήτου ιδιοκτησίας ΓΑΙΑ ΟΣΕ ΑΕ για τη δημιουργία Μουσείου Ολοκαυτώματος στην περιοχή τού Εμπορικού Σταθμού Θεσσαλονίκης, στον δήμο Θεσσαλονίκης, Π. Θεσσαλονίκης».
Το Προεδρικό Διάταγμα με αριθμ. ΦΕΚ 850/Δ’/18-11-2022, που τροποποιεί το παλαιότερο πολεοδομικό καθεστώς τής περιοχής, εγκρίνει το ειδικό πολεοδομικό σχέδιο σε έκταση εμβαδού 3.166 τετρ.μ., ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ ΑΕ, στην περιοχή τού Εμπορευματικού Σταθμού Θεσσαλονίκης τού δήμου Θεσσαλονίκης, με τον καθορισμό ενός οικοδομικού τετραγώνου-οικοδομήσιμου χώρου, ενός κοινόχρηστου χώρου εμβαδού 3.166 τετρ.μ., ενός υπαίθριου χώρου στάθμευσης εμβαδού 2.488,52 τετρ.μ., λοιπών κοινόχρηστων χώρων συνολικού εμβαδού 2.488,52 τετρ.μ. και πεζοδρόμων, καθώς και τη διεύρυνση της οδού Κωλέττη εις βάρος του ΚΧ εμβαδού 3.166 τετρ.μ., ώστε το ελάχιστο ενιαίο πλάτος της να είναι 21,00 μ., καθώς και την τροποποίηση τμήματος της ρυμοτομικής γραμμής τού Εμπορικού Σταθμού.
Στον οικοδομήσιμο χώρο επιτρέπεται μόνον η ειδική χρήση «Πολιτιστικές εγκαταστάσεις» (α/α 6, του άρθρου 1 του π.σ. 59/2018). Στο «πρόσωπο» του οικοδομικού τετραγώνου-οικοδομήσιμου χώρου προβλέπεται να κατασκευαστεί προκήπιο πλάτους πέντε και έξι μέτρων.
Οι όροι και περιορισμοί δόμησης του οικοδομήσιμου χώρου ορίζονται ως εξής:
- Συντελεστής δόμησης: 2,4.
- Επιτρεπόμενη κάλυψη: 40% της επιφάνειάς του.
- Μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος: 32 μ. (βάσει του ν.3891/2010 και ν. 4254/2014, ως ειδικό κτίριο που συνδέεται με την ιστορία τού σιδηρόδρομου).
- Προκήπιο: έξι και πέντε μέτρα.
- Υποχρεωτική στάθμευση σύμφωνα με το Π.Δ. 350/1996 (Α’ 230) και την παρ. 5 του άρθρου 43 του ν. 4801/2021 (Α’ 83).
«Σεβασμός στο χθες, συναίσθηση ευθύνης για το αύριο»
«Μπαίνει στα σκαριά η δημιουργία τού Μουσείου Ολοκαυτώματος Θεσσαλονίκης, χρέος στο οποίο ανταποκρινόμαστε με σεβασμό στο χθες και συναίσθηση ευθύνης για το αύριο», τονίζει σε δήλωσή του ο υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας και Θράκης, Σταύρος Καλαφάτης, για την έγκριση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος. Ο κ. Καλαφάτης υπογραμμίζει ότι ακόμη μία δέσμευση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, και ένα χρέος προς την Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης και τους απανταχού Εβραίους μπαίνει στα σκαριά – και προσθέτει: «Ένα έργο υψηλού συμβολισμού και διεθνούς εμβέλειας, το οποίο θα συμβάλει στη διατήρηση της ιστορικής μνήμης τού Ολοκαυτώματος, αλλά και στην αναβάθμιση της δυτικής εισόδου τής Θεσσαλονίκης, μπήκε στην επόμενη φάση. Εγκρίθηκε το Προεδρικό Διάταγμα για το Μουσείο Ολοκαυτώματος και η κυβέρνηση αποδεικνύει για άλλη μία φορά ότι μιλά με έργα και όχι με λόγια. Η εξέλιξη αυτή, για την οποία συνεργαστήκαμε με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, Παναγιώτη Πικραμμένο, ώστε να υλοποιηθεί, βήμα βήμα ένα έργο υψηλού συμβολισμού και διεθνούς εμβέλειας, αλλά και με τον υφυπουργό Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, Νικόλαο Ταγαρά, και τον γενικό γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, Ευθύμιο Μπακογιάννη, αποδεικνύει την απόφασή μας να προωθήσουμε το ταχύτερο δυνατό στην πόλη τής Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με την Ισραηλιτική Κοινότητα, ένα από τα μεγαλύτερα και εμβληματικότερα Μουσεία Ολοκαυτώματος σε ολόκληρο τον κόσμο. Είναι χρέος στο οποίο ανταποκρινόμαστε με σεβασμό στο χθες και συναίσθηση ευθύνης για το αύριο».
Ο υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης επισημαίνει ακόμη ότι «το έργο τού Μουσείου Ολοκαυτώματος αποτελεί πρωτοβουλία τής ελληνικής κυβέρνησης, του δήμου Θεσσαλονίκης και της Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης. Κύριος του έργου θα είναι το ΝΠΔΔ ‘Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης’, ενεργώντας για λογαριασμό τού Μουσείου Ολοκαυτώματος Θεσσαλονίκης», ενώ συμπληρώνει: «Εξαρχής, η χωροθέτηση του μουσείου είχε συμφωνηθεί να γίνει στη δυτική πλευρά τής Θεσσαλονίκης και, μάλιστα, πλησίον τού παλαιού σιδηροδρομικού σταθμού, δεδομένης της σημαντικής ιστορικής και συνειρμικής σύνδεσης και μνήμης τού εβραϊκού πληθυσμού τής Θεσσαλονίκης με τις σιδηροδρομικές αποστολές και τη μεταφορά τους σε στρατόπεδα συγκέντρωσης της Πολωνίας το 1943».