Σε μια προηγούμενη Μεγάλη Τρίτη, στον σταθμό ΚΤΕΛ «Μακεδονία» τής Θεσσαλονίκης κατέφθαναν και αναχωρούσαν περίπου 400 δρομολόγια λεωφορείων – κι όσο προχωρούσε η Μεγάλη Εβδομάδα έφταναν ώς τα 600, ίσως και τα 700 δρομολόγια. Όλα αυτά, προ COVID 19 και όταν σε μια συνηθισμένη ημέρα –εκτός εορτών– από και προς τον συγκεκριμένο σταθμό λεωφορείων μετακινούνταν γύρω στους 12.000 επιβάτες.
Σήμερα, τα καθημερινά δρομολόγια δεν ξεπερνούν τα 35-40, ενώ σε κάθε λεωφορείο πενήντα θέσεων, λόγω των περιοριστικών μέτρων, δεν μπορούν να επιβιβαστούν περισσότερα από 25 άτομα. Στη πραγματικότητα, ο αριθμός των επιβατών τις τελευταίες εβδομάδες δεν ξεπερνά τους 10 επιβάτες κατά μέσον όρο σε κάθε λεωφορείο.
Για μείωση 98% τού τζίρου κάνει λόγο, μιλώντας στο ΑΜΠΕ, ο πρόεδρος του δ.σ. τού ΚΤΕΛ «Μακεδονία», Γιάννης Λάμπρου. Τα ελαχιστοποιημένα δρομολόγια των ΚΤΕΛ δεν εξυπηρετούν περισσότερα από 5-10 άτομα κατά μέσον όρο, γεγονός που έχει φέρει σε απόγνωση τους ιδιοκτήτες των ΚΤΕΛ: «Μιλάμε για πλήρη οικονομική καταστροφή», τονίζει ο κ. Λάμπρου, ενώ συμπληρώνει ότι «συνεχίζουν να δημιουργούνται τεράστια κόστη, για να κινηθούν τα λεωφορεία, να πληρωθούν οι εργαζόμενοι –όσοι δεν έχουν ενταχθεί στο καθεστώς αναστολής των συμβάσεων–, να καθαριστεί και να απολυμανθεί ο σταθμός».
Η κρίση, ευκαιρία για ανασχεδιασμό
Ο κ. Λάμπρου υπογραμμίζει το τεράστιο οικονομικό κενό που δημιουργείται και κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την «επόμενη ημέρα»: «Πώς θα βάλουμε ξανά μπρος τη μηχανή αυτή, που μέχρι σήμερα δούλευε σαν μια καλοκουρδισμένη ορχήστρα;» αναρωτιέται. Προσθέτει, δε, ότι το μέλλον των μετακινήσεων «τους τρομάζει» – και, ενώ έχουν ήδη αρχίσει να γίνονται κάποιες συζητήσεις για οικονομική ενίσχυση στις ακτοπλοϊκές και τις αεροπορικές εταιρείες, δεν γίνεται το ίδιο και με τα λεωφορεία.
Ο πρόεδρος του δ.σ. τού ΚΤΕΛ «Μακεδονία» τονίζει την ανάγκη αυτή η κρίση, εφόσον ξεπεραστεί η υγειονομική, να αποτελέσει ευκαιρία, ώστε να υπάρξει ένας συνολικός ανασχεδιασμός, κυρίως στις ενδονομαρχιακές μετακινήσεις των ΚΤΕΛ τής χώρας, τις οποίες χαρακτηρίζει «ελλειμματικές»: «Τα ΚΤΕΛ εδώ και πολλά χρόνια έχουν αφεθεί στην τύχη τους. Πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι η χρήση των ΚΤΕΛ δεν είναι αμιγώς ψυχαγωγική, όπως των ταξιδιωτικών λεωφορείων, αλλά κυρίως κοινωνική. Με τα ΚΤΕΛ μετακινείται το 80% των επιβατών τής χώρας και στην πλειονότητά τους οι μετακινήσεις αυτές αφορούν δρομολόγια για λόγους εκπαίδευσης –από και προς σχολεία και πανεπιστήμια– και υγείας – από και προς νοσοκομεία, κέντρα υγείας και γιατρούς».
Όπως σημειώνει ο κ. Λάμπρου, το μεγαλύτερο πρόβλημα στις ενδονομαρχιακές μετακινήσεις καταγράφεται στη Δυτική Μακεδονία, την Ήπειρο, τη Θράκη, τα νησιά, αλλά και τη Χαλκιδική, κατά τη χειμερινή περίοδο.