Μια τριήμερη εμπειρία Τζον Γουότερς θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει το κοινό τού 60ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (ΦΚΘ). Ο τολμηρός σκηνοθέτης και θρυλικός εκπρόσωπος του cult cinema θα βρεθεί στην πόλη από τις 6 ώς τις 8 Νοεμβρίου και, μεταξύ άλλων, θα τιμηθεί από το φεστιβάλ με τον «Χρυσό Αλέξανδρο» για την προσφορά του στον κινηματογράφο.
Ο «πάπας τού trash» (όπως τον χαρακτήρισε ο Γουίλιαμ Μπάροουζ) παίρνει από το 60ό ΦΚΘ μια «carte blanche», για να επιλέξει 10 αγαπημένες του ταινίες. Πρόκειται για εξωφρενικά ξεκαρδιστικά φιλμ μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ, που αντικατοπτρίζουν την αγάπη του για το ακραίο στην τέχνη και ειδικότερα στις ταινίες exploitation.
Standup comedy και masterclass
Στη διάρκεια του φεστιβάλ, ο Γουότερς θα παρουσιάσει στο «Ολύμπιον» το one man show «This Filthy World» – μια standup comedy αφιερωμένη στο εμμονικό του γούστο, στις παράλογες συμβουλές του και στην επαγγελματική του καθοδήγηση για το πώς κάποιος μπορεί να γίνει ένας επιτυχημένος και ευτυχισμένος νευρωτικός. Παράλληλα, ο σκηνοθέτης θα μοιραστεί την «κηλιδωμένη σοφία» του (γνώριμη και από το νέο του βιβλίο «Mr. Know-It-All: The Tarnished Wisdom of a Filth Elder») σε ένα masterclass ανοιχτό για το κοινό. Απευθυνόμενος σε σινεφίλ, φανατικούς τού σινεμά και θαυμαστές τού κινηματογραφικού trash, θα μιλήσει για το πώς να βρεις χρηματοδότηση για τις ταινίες σου, πώς να επιβιώσεις στο Χόλιγουντ – αλλά και πώς να αποτύχεις, οποιονδήποτε επαγγελματικό δρόμο κι αν επιλέξεις…
Ο «ΠΑΠΑΣ ΤΟΥ TRASH», ΟΠΩΣ ΤΟΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΕ Ο ΓΟΥΙΛΙΑΜ ΜΠΑΡΟΟΥΖ, ΠΑΙΡΝΕΙ ΑΠΟ ΤΟ 60ο ΦΚΘ ΜΙΑ «CARTE BLANCHE», ΓΙΑ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΕΙ 10 ΑΓΑΠΗΜΕΝΕΣ ΤΟΥ ΤΑΙΝΙΕΣ.
Επιπλέον, νεαροί κινηματογραφιστές θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ένα αποκλειστικό workshop με τον σκηνοθέτη. Όπως αναφέρει ο Άλαν Κάμινγκ στην κριτική τού νέου βιβλίου τού Γουότερς στους New York Times, ο σκηνοθέτης «συνεχίζει να μεταδίδει την ‘ανώμαλη’, αλλά απολύτως συνετή (συνήθως) σοφία του στις νεότερες γενιές, που δεν είχαν καν γεννηθεί, όταν έγινε διάσημος».
Οι ταινίες τής carte blanche
>/ «Boom!» τού Τζόζεφ Λόουζι (ΗΠΑ, 1968). Η Ελίζαμπεθ Τέιλορ και ο Ρίτσαρντ Μπάρτον πρωταγωνιστούν στην ταινία τού Τζόζεφ Λόουζι για τη σχέση ανάμεσα σε μια πολύ πλούσια, ετοιμοθάνατη γυναίκα και έναν φτωχό νεότερό της ποιητή, που γίνεται ο «άγγελος του θανάτου» της. Η ταινία υπήρξε εμπορική αποτυχία, αλλά αποτελεί μια συναρπαστική μεταφορά έργου τού Τένεσι Γουίλιαμς – μάλιστα, ο ίδιος θεωρούσε την ταινία ως την καλύτερη μεταφορά θεατρικού του στη μεγάλη οθόνη.
>/ «Mom and Dad» τού Μπράιαν Τέιλορ (ΗΠΑ/Βρετανία, 2017). Μια έφηβη και ο αδελφός της πρέπει να επιβιώσουν ένα 24ωρο βίας, στη διάρκεια του οποίου όλοι οι γονείς στις ΗΠΑ προσπαθούν να σκοτώσουν τα ίδια τους τα βλαστάρια. Ένα καθηλωτικό και αστείο b-movie, με πρωταγωνιστές τούς Νίκολας Κέιτζ και Σέλμα Μπλερ.
>/ «The Strange Ones» των Λόρεν Βολκστάιν και Κρίστοφερ Ράντκλιφ (ΗΠΑ, 2017). Ένας νεαρός άνδρας και ένα αγόρι ταξιδεύουν στην αμερικανική ύπαιθρο. Οι φαινομενικά ήρεμες διακοπές τους θα οδηγήσουν στην αποκάλυψη σκοτεινών μυστικών. Γεμάτο ονειρικά σύμβολα, το σκηνοθετικό ντεμπούτο των δύο νεαρών δημιουργών απέσπασε βραβεία στα Φεστιβάλ SXSW και Ρότερνταμ.
>/ «Krisha» τού Τρέι Έντουαρντ Σουλτς (ΗΠΑ, 2015). Μια γεμάτη ένταση ταινία, με ηρωίδα την Κρίσα, μια μεσήλικη γυναίκα που επιστρέφει στην οικογένειά της μετά από δεκαετή εγκλεισμό για εθισμό σε ουσίες και αλκοόλ. Στο οικογενειακό τραπέζι θα βρεθεί αντιμέτωπη με τους συγγενείς της, στο σκηνοθετικό ντεμπούτο τού Τρέι Έντουαρντ Σουλτς, που αντλεί έμπνευση από πραγματικές ιστορίες τής οικογένειάς του.
>/ «Tickled» των Ντέιβιντ Φάριερ και Ντίλαν Ριβ (Νέα Ζηλανδία, 2016). Ο δημοσιογράφος και σκηνοθέτης Ντέιβιντ Φάριερ αποφασίζει να ερευνήσει μια περίεργη πληροφορία για έναν διαγωνισμό γαργαλήματος. Μια απίστευτη ιστορία για την ηδονή τού γαργαλητού και τη σκοτεινή πλευρά τού διαδικτύου.
>/ «Who Took Johnny» των Ντέιβιντ Μπέιλινσον, Σούκι Χόλι και Μάικλ Γκαλίνσκι (ΗΠΑ, 2014). Η επανεξέταση μιας διαβόητης υπόθεσης που συνέβη πριν από 30 χρόνια: της εξαφάνισης του Τζόνι Γκος, ενός αγοριού που μοίραζε εφημερίδες στην Άιοβα. Ήταν η πρώτη περίπτωση εξαφάνισης παιδιού που δημοσιοποιήθηκε στις χάρτινες συσκευασίες γάλακτος. Μια συναρπαστική, πραγματική ιστορία.
>/ «Hors Satan» τού Μπρουνό Ντιμόν (Γαλλία, 2011). Η σχέση ενός περιπλανώμενου άνδρα και μιας νεαρής γυναίκας που έχει υποστεί κακοποίηση. Ο Μπρουνό Ντιμόν χρησιμοποιεί όνειρα, εφιάλτες, το Θείο, την ομορφιά και τη βία, για να καθηλώσει το κοινό με τον δικό του, μοναδικό τρόπο. Η ταινία προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών, εισπράττοντας τις καλύτερες και τις χειρότερες κριτικές.
>/ «American Animals» του Μπαρτ Λέιτον (ΗΠΑ, 2018). Τέσσερις νέοι άνδρες σχεδιάζουν την κλοπή ενός σπάνιου βιβλίου από τη βιβλιοθήκη τού τοπικού πανεπιστημίου. Μια πραγματική ιστορία για μια τρελή ληστεία και ένα συναρπαστικό σχόλιο για το αμερικανικό όνειρο, με μια ομάδα νεαρών ηθοποιών.
>/ «I, Olga» των Πετρ Κάζντα και Τομάς Γουέινρεμπ (Τσεχία, 2016). Η ιστορία τής 22χρονης Όλγκα Χεπνάροβα, η οποία υπήρξε θύτης μαζικής δολοφονίας, όταν το 1973 έπεσε με ένα φορτηγό πάνω σε μια ομάδα ανθρώπων, στην Πράγα. Με ασπρόμαυρη φωτογραφία, η ταινία είναι μια ιστορία οργής και βίας, ένα συναρπαστικό πορτραίτο μιας δολοφόνου.
>/ «The Green Fog» των Γκι Μαντίν, Έβαν Τζόνσον και Γκάλεν Τζόνσον (ΗΠΑ, 2017). Χρησιμοποιώντας εικόνες του Σαν Φρανσίσκο, το «The Green Fog» του Γκι Μαντίν (με τη συνεργασία των Έβαν και Γκάλεν Τζόνσον) είναι η εκδοχή τους πάνω στο «Vertigo» του Άλφρεντ Χίτσκοκ, χρησιμοποιώντας πλάνα από ταινίες και τηλεοπτικά προγράμματα. Μια πρωτότυπη ταινία, που το περιοδικό «Sight and Sound» χαρακτήρισε ως «μια ευφυέστατη άσκηση στη μετα-αφήγηση».