«Υπάρχει κόσμος που περιμένει τις γιορτές, για να παρακολουθήσει τις καθιερωμένες συναυλίες. Η πρωτοχρονιάτικη συναυλία τής Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης (ΚΟΘ) έχει μπει στη συλλογική συνείδηση του κοινού και στην ατζέντα όλων όσοι την περιμένουν», επισημαίνει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η καλλιτεχνική διευθύντρια της ΚΟΘ, Ζωή Τσόκανου.
Τόσο η χριστουγεννιάτικη συναυλία τής ΚΟΘ όσο και η πρωτοχρονιάτικη φιλοξενούνται φέτος στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (ΜΜΘ) – και, όπως επισημαίνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής τού Μεγάρου, Χρίστος Γαλιλαίας, ο στόχος είναι το ΜΜΘ να βρίσκεται στο επίκεντρο τέτοιων εκδηλώσεων. «Εξαιρετικά καλά», όπως σημειώνει, πήγε και η κοινή συναυλία τού ΜΜΘ με την ΚΟΘ με τίτλο «Swinging Christmas».
Η αντιμετώπιση της πανδημίας
Θετικό είναι το πρόσημο των εκδηλώσεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας –από τη στιγμή, προφανώς, που άνοιξαν ξανά οι χώροι πολιτισμού– τόσο για την ΚΟΘ όσο και για το Μέγαρο. Η στρατηγική που ακολούθησε η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης απέναντι στην πανδημία ήταν να διοργανώνει μεγάλες συναυλίες, προσπαθώντας να λειάνει τον αρνητισμό τής εποχής.
«Να περάσουμε αυτήν τη μετάβαση με ασφάλεια και χωρίς φόβο», σημειώνει η κυρία Τσόκανου. Αυτό φαίνεται ότι είχε αποτέλεσμα, καθώς, όπως προσθέτει, «το κοινό στις εκδηλώσεις φτάνει σε αριθμούς –και ίσως ξεπερνάει– την προ covid εποχή. Αυτό μας δείχνει ότι είμαστε στη σωστή κατεύθυνση. Σε κάθε περίπτωση, ‘πατάμε’ σε αυτόν τον σχεδιασμό και τον διευρύνουμε».
Θετική είναι η ανταπόκριση του κόσμου και στις εκδηλώσεις τού Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, η οποία «ξεπέρασε κάθε προσδοκία», όπως σημειώνει ο Χρίστος Γαλιλαίας.
Οι στόχοι για το 2022
Μετρώντας αντίστροφα για το 2022, κεντρικός στόχος τής Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης είναι «να σταθεροποιηθούν, να ισχυροποιηθούν και να μεγαλώσουν σε επικοινωνιακή και καλλιτεχνική δυναμική, αλλά και όσον αφορά την υποδοχή τού κόσμου οι συμφωνικές συναυλίες, που είναι ο βασικός κορμός τής ορχήστρας», όπως τονίζει η κυρία Τσόκανου. Σημειώνει, δε, ότι η ΚΟΘ έχει επενδύσει πολύ σ’ αυτήν την κατεύθυνση για τους επόμενους μήνες και από τον Ιανουάριο και μετά θα παρουσιάσει «πολύ υψηλού επιπέδου συμφωνικές συναυλίες, με καλεσμένους από την Ελλάδα και το εξωτερικό», όπως αναφέρει.
Για τον καλλιτεχνικό διευθυντή τού Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, προτεραιότητα είναι «να μπουν τα πράγματα σε κανονική ροή, για να γίνει ο προγραμματισμός όπως πρέπει, καθώς μέχρι τώρα όλα είναι ‘ειδικών συνθηκών’». Ο κ. Γαλιλαίας σημειώνει ότι, εκτός από την πανδημία, πρέπει να λάβουμε υπόψη μας και την πολυετή οικονομική κρίση που έχει προηγηθεί και, μαζί με όλους τους κλάδους, έχει πλήξει και τον πολιτισμό: «Δεν υπάρχουν τα χρήματα να δώσω στο Μέγαρο την ταυτότητα που θέλω στο 100% και προσπαθώ, αξιοποιώντας προσωπικές γνωριμίες, να φέρω κάποια μεγάλα ονόματα της διεθνούς σκηνής με πολύ καλύτερους οικονομικούς όρους. Ευελπιστώ ότι η επανεκκίνηση που συμβαίνει στη χώρα θα δώσει τη σπίθα και στον χώρο των τεχνών και του πολιτισμού», επισημαίνει.
Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά
1 Στις 22 Δεκεμβρίου, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με την πρεσβεία τής Ιταλίας στην Αθήνα, το πρόγραμμα «Tempo Forte», το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών και τον Πολιτιστικό Σύλλογο Φίλων Μουσικής «Ennio Morricone» Ελλάδος, αποτίει φόρο τιμής στο σπουδαίο ιταλό συνθέτη, ενορχηστρωτή, μαέστρο και τρομπετίστα, ο οποίος, με το αξεπέραστο έργο του, δημιούργησε τη δική του σχολή στην κινηματογραφική μουσική. Στο πλαίσιο της δράσης «Χριστούγεννα στο Μέγαρο», η δημιουργική «φλόγα» τής Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων τού Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης (MOYSA) συναντά το ταμπεραμέντο τού Ένιο Μορικόνε, παρουσιάζοντας στο κοινό ένα μουσικό αφιέρωμα, το οποίο περιλαμβάνει ορισμένες από τις καλύτερες στιγμές τής μουσικής διαδρομής του. Παράλληλα, από τις 22 Δεκεμβρίου ώς τις 8 Ιανουαρίου θα πραγματοποιηθεί και ομαδική εικαστική έκθεση αφιερωμένη στον Μορικόνε.
2 Στις 23 Δεκεμβρίου, το Μέγαρο θα φιλοξενήσει τη χριστουγεννιάτικη συναυλία τής ΚΟΘ, η οποία συμμετέχει στις εορταστικές εκδηλώσεις για τα 100 χρόνια τής ΧΑΝΘ με αριστουργήματα κορυφαίων συνθετών τής φημισμένης ρωσικής σχολής. Σολίστ τής βραδιάς είναι ο βιρτουόζος γερμανός τσελίστας Μαξιμίλιαν Χόρνουνγκ, ενώ την ορχήστρα διευθύνει η Ζωή Τσόκανου. Συμμετέχει η Νεανική Χορωδία τού ιερού ναού Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου.
3 Τέλος, η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης υποδέχεται το 2022 με ένα γκαλά Μότσαρτ (την 1ηκαι τη 2α Ιανουαρίου), στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Την ορχήστρα διευθύνει η Ζωή Τσόκανου, σοπράνο θα είναι η Βασιλική Καραγιάννη και βαρύτονος ο Ρούμπεν Ντρολ
ΜΕΤΡΩΝΤΑΣ ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΑ ΓΙΑ ΤΟ 2022, ΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΚΡΑΤΙΚΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΙΝΑΙ «ΝΑ ΣΤΑΘΕΡΟΠΟΙΗΘΟΥΝ, ΝΑ ΙΣΧΥΡΟΠΟΙΗΘΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΜΕΓΑΛΩΣΟΥΝ ΣΕ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΔΥΝΑΜΙΚΗ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΟΙ ΣΥΜΦΩΝΙΚΕΣ ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ, ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΒΑΣΙΚΟΣ ΚΟΡΜΟΣ ΤΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ», ΟΠΩΣ ΤΟΝΙΖΕΙ Η ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΘ, ΖΩΗ ΤΣΟΚΑΝΟΥ. ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΤΟΥ ΜΕΓΑΡΟΥ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΧΡΙΣΤΟ ΓΑΛΙΛΑΙΑ, ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΕΙΝΑΙ «ΝΑ ΜΠΟΥΝ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΣΕ ΚΑΝΟΝΙΚΗ ΡΟΗ, ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ Ο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΟΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ, ΚΑΘΩΣ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ‘ΕΙΔΙΚΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ’».