Το Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2024, η ημέρα έναρξης της λειτουργίας του μετρό στη Θεσσαλονίκη πλησιάζει – ένα πολυαναμενόμενο έργο, που πρόκειται να αλλάξει το προφίλ της πόλης και, κυρίως, την καθημερινότητά των κατοίκων και των επισκεπτών της, θα είναι σύντομα εδώ.
Από το Σάββατο 30 Νοεμβρίου οι χώροι του MOMus στη Θεσσαλονίκη –το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Μουσείο Φωτογραφίας, το Πειραματικό Κέντρο Τεχνών και το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης– έρχονται ακόμη πιο κοντά. Με πέντε σταθμούς να εξυπηρετούν τον επισκέπτη των τεσσάρων χώρων του MOMus («Πανεπιστήμιο», «Σιντριβάνι/Έκθεση», «Βενιζέλου», «Δημοκρατίας», «Ν.Σ.Σταθμός»), οι αποστάσεις πλέον μειώνονται και το μετρό μάς φέρνει πιο κοντά και στην Τέχνη.
Και επειδή πρόκειται για ημέρα γιορτής για την πόλη, κρατάμε την ημερομηνία, επισκεπτόμαστε το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη ΔΕΘ-Helexpo και το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης στην Αποθήκη Α’, Προβλήτα Α’ στο λιμάνι Θεσσαλονίκης με ελεύθερη είσοδο το Σάββατο 30 Νοεμβρίου και δηλώνουμε συμμετοχή στις ξεναγήσεις που θα πραγματοποιηθούν εκείνη την ημέρα στους δύο χώρους, κάνοντας ιδιαίτερα, εναλλακτικά ταξίδια μέσα από έργα καλλιτεχνών.
Ανακαλύψτε τις νέες διαδρομές σε όλους τους χώρους του MOMus στη Θεσσαλονίκη με το μετρό, από την ιστοσελίδα του, www.momus.gr. Αναλυτικά:
MOMus – Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (εντός της ΔΕΘ-Helexpo, στάσεις μετρό «Σιντριβάνι/Έκθεση» και «Πανεπιστήμιο»): το Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2024, δωρεάν είσοδος (ώρες λειτουργίας: 10:00-18:00). Ξενάγηση στην έκθεση «Από εδώ και τώρα. Ιστορίες για ένα επόμενο αύριο», στις 12:00.
Το αεροπλάνο του Αλέξη Ακριθάκη πετά σ’ έναν κόκκινο ουρανό με κατεύθυνση τη Μεγάλη Άρκτο, που λάμπει με φως νέον, μια πτήση ελευθερίας και ανάτασης που παραπέμπει στη «Νυχτερινή πτήση» του Αντουάν ντε Σεντ-Εξιπερί, κατά τον ίδιο τον καλλιτέχνη. Ο δρόμος με πεζούς και επιβάτες, ο δημόσιος χώρος του Γουίλιαμ Κλάιν, εκεί όπου συναντιούνται οι άνθρωποι τυχαία ή με ραντεβού, συνδέονται και δημιουργούν αλλεπάλληλες στρώσεις επικοινωνίας. Άλλοι άνθρωποι σε αναμονή, αυτήν τη φορά σε μια πλατφόρμα μετρό στην καρδιά της Αθήνας, στη φωτογραφία του Πάνου Κοκκινιά, σε ένα υβρίδιο, μια επιμειξία ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσίας και ψηφιακής εγχείρησης, όπου σημασία έχει αν για λίγα λεπτά μπορείς να κάτσεις να ακούσεις το μέσα σου, έστω κοιτώντας μια φωτογραφία, όπως σχολιάζει ο ίδιος. Χάρτινα φτερά από τον Παύλο, σελίδες βιβλίων που ταξιδεύουν τους ανθρώπους-πρωταγωνιστές των φωτογραφιών του Peter Wűtrich, έργα που συνδέουν τον κόσμο χωρίς να τα βλέπουμε, όπως οι κατακρήψεις του Δημήτρη Αληθεινού. Όλα τα παραπάνω αποτελούν μόνο κάποιους από τους ιδιαίτερους σταθμούς… τέχνης, στην ειδική ξενάγηση στην τρέχουσα έκθεση στο μουσείο με τίτλο «Από εδώ και τώρα. Ιστορίες για ένα επόμενο αύριο».
Info: Η συμμετοχή στην ξενάγηση γίνεται με την έκδοση μηδενικού εισιτηρίου, είτε διαδικτυακά μέσω της πλατφόρμας ComeTogether (εδώ: https://cometogether.live/event/1125) ή διά ζώσης από την υποδοχή του μουσείου, μισή ώρα πριν από την έναρξη της ξενάγησης, εφόσον υπάρχει διαθεσιμότητα. Πληροφορίες στο Τ. 231 024 0002 (εσωτ. 1).
MOMus – Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, Προβλήτα Α’, λιμάνι, στάσεις μετρό: «Βενιζέλου» και «Δημοκρατίας») το Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2024, με δωρεάν είσοδο (ώρες λειτουργίας: 11:00-19:00). Ξενάγηση στην έκθεση «Στερεοσκοπία. Από τη φωτογραφική συλλογή του Μουσείου Φωτογραφίας δήμου Καλαμαριάς ‘Χρήστος Καλεμκερής’», στις 12:00.
Στα μέσα του 19ου αιώνα, οπότε ανακαλύφθηκε η τεχνική της στερεοσκοπίας (της αποτύπωσης, δηλαδή, της τρίτης διάστασης στη φωτογραφία), το τρένο είχε οριακά μπει στις ζωές των ανθρώπων ως νέο μέσο μετακίνησης, δίπλα στις ιππήλατες άμαξες και τα κάθε λογής πλεούμενα. Κι αν αυτό ως συνθήκη άφηνε τους ανθρώπους εν πολλοίς καθηλωμένους στους τόπους τους, η στερεοσκοπία, όπως φυσικά και η φωτογραφία, που είχε εφευρεθεί μόλις 10 χρόνια νωρίτερα, έδωσε την ευκαιρία σε όσους ήθελαν να ταξιδέψουν να το κάνουν χωρίς να μετακινηθούν από τον τόπο τους. Με αυτόν τον τρόπο, καθημερινές σκηνές από τη Μέση Ανατολή και τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, μνημεία όπως η Αγία Σοφία στην Κωνσταντινούπολη, η Ακρόπολη στην Αθήνα ή ο Πύργος του Άιφελ στο Παρίσι, έμπαιναν στα σπίτια όλων όσοι διέθεταν το «view master» της εποχής, το στερεοσκόπιο. Διόλου τυχαία, εταιρείες διακίνησης και εκτύπωσης στερεοσκοπικών φωτογραφιών έγιναν τα εναλλακτικά ταξιδιωτικά γραφεία της εποχής, διευρύνοντας το ταξιδιωτικό κοινό, έστω κι από το σαλόνι του σπιτιού του. Ανακαλύπτουμε μαζί αυτά τα ταξίδια στον χώρο και τον χρόνο με την ξενάγηση στην έκθεση «Στερεοσκοπία. Από τη φωτογραφική συλλογή του Μουσείου Φωτογραφίας Δήμου Καλαμαριάς ‘Χρήστος Καλεμκερής’».