fbpx

Citymagthess.gr

Ελένη Κεχρή: η οινοποιός που έκανε ξανά μόδα τη ρετσίνα

Μοιραστείτε το

Φωτογραφίες: Σάκης Γιούμπασης.

Η πρώτη μου επαφή με το Οινοποιείο Κεχρής (και, συγκεκριμένα, με τα προϊόντα του) έγινε πριν από πολλά χρόνια, ένα βραδάκι που καθίσαμε με την παρέα μου στην «Estrella», για να απολαύσουμε ένα μπέργκερ από τα χεράκια τού Δημήτρη Κοπαράνη. Ήταν ο Δημήτρης, αν θυμάμαι καλά, που μας είχε προτείνει το «Δάκρυ τού Πεύκου», για να συνοδεύσει το φαγητό μας. «Ρετσίνα με μπέργκερ; Ταιριάζει;..» ρώτησα διστακτικά. Απάντησε καταφατικά – και είχε απόλυτο δίκιο.

Η δεύτερη εμπειρία (αυτήν τη φορά με όλη τη γκάμα προϊόντων τού οινοποιείου) ήταν στα μέσα Μαΐου 2017, σε ένα «food & wine pairing» δείπνο στις νέες εγκαταστάσεις τού οινοποιείου στο Καλοχώρι, με τέσσερα διαφορετικά πιάτα τού σεφ Λευτέρη Λαζάρου που σερβίρονταν συνοδεία τής αντίστοιχης ρετσίνας. Κάπου εκεί άρχισα να νιώθω κατά το ήμισυ «μυημένος» σε ένα κρασί που και εγώ είχα ως τότε παρεξηγημένο.

«ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΚΟΛΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΟΙΝΟΠΟΙΟ ΝΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙ ΣΕ ΕΝΑ ΚΡΑΣΙ ΤΟΣΟ ΠΑΡΕΞΗΓΗΜΕΝΟ, ΟΠΩΣ Η ΡΕΤΣΙΝΑ. ΩΣΤΟΣΟ, Η ΡΕΤΣΙΝΑ ΕΙΝΑΙ ΕΘΝΙΚΟΣ ΠΛΟΥΤΟΣ, ΕΝΑ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΠΡΟΪΟΝ, ΜΕ ΠΟΙΟΤΙΚΕΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΑΚΟΜΗ ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΕΙ. ΑΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙ Η ΑΝΤΙΘΕΤΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ, Η ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΡΕΤΣΙΝΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΠΟΛΥ ΔΥΣΚΟΛΟ ΚΡΑΣΙ ΣΤΗΝ ΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ. ΕΙΝΑΙ ΩΣΤΟΣΟ ΚΑΙ ΕΝΑ ΠΡΟΪΟΝ ΠΟΥ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΝΟΠΟΙΙΑ ΚΑΙ ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ, ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ».

Η τρίτη κατά σειρά επαφή μου με την «Κεχρής» αποδείχθηκε ακόμη πιο συναρπαστική: ήταν στις αρχές Οκτωβρίου, στην ταράτσα των νέων γραφείων τής εταιρείας στην Αδριανουπόλεως 3, στο πλαίσιο ενός afterwork κοκτέιλ πάρτι που δόθηκε, για να γιορταστούν τα εγκαίνια των νέων εγκαταστάσεων. Εκεί, με πρωταγωνίστριες τη «Ρόζα» (μια ιδιόρρυθμη, πληθωρική, αλλά μοναδικά απολαυστική ρετσίνα από 100% Ξινόμαυρο, με αρώματα από κόκκινα φρούτα και δροσερές νότες μαστίχας και βοτάνων, που μεταφέρει στη σύγχρονη εποχή έναν παλιό, ξεχασμένο τύπο ρετσίνας, το κοκκινέλι) και τον «Αφρό» (μια ρετσίνα από 100% Ροδίτη, με διακριτικό αφρισμό και πλούσιο σώμα, που γεμίζει το ποτήρι μας με αρώματα μαστίχας, μοσχολέμονου, θυμαριού και πεύκου, αναβιώνοντας το παλιό γιοματάρι, τη φρέσκια ρετσίνα τής νέας σοδειάς), απολαύσαμε μοναδικής μαεστρίας κοκτέιλ, ικανά να σταθούν στα καλύτερα μπαρ χωρίς να μπορεί να φανταστεί, έστω, κάποιος ότι στην «καρδιά» τους βρίσκεται το παραδοσιακότερο, ίσως, των ελληνικών κρασιών.

Θέλησα να συζητήσω για όλα αυτά τα ωραία και ενδιαφέροντα οινολόγο, χημικό μηχανικό ΑΠΘ Ελένη Κεχρή (τον άνθρωπο πίσω από την –επιτυχημένη, όπως τεκμαίρεται από το αποτέλεσμα– προσπάθεια η ρετσίνα να ξαναγίνει μόδα). Θα αντισταθώ στο σχεδόν αυτονόητο, λόγω θέματος, κλισέ ότι «η συζήτηση μαζί της ήταν μεθυστική»… Θα πω, όμως, τούτο: είναι χαρά (και τεράστια έμπνευση) να έχεις την ευκαιρία να συζητήσεις με νέους ανθρώπους που έχουν πείσμα, όραμα και, το σημαντικότερο, το πείσμα και τα εφόδια να κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα.

Πότε ξεκίνησε η ενασχόληση της οικογένειάς σας με το κρασί;

Από το πρώτο μισό τού προηγούμενου αιώνα, όταν η οινοποίηση γινόταν στην οικογενειακή ταβέρνα, ο παππούς και οι θείοι μου ασχολούνταν με την παραγωγή κρασιού και κυρίως ρετσίνας. Στη συνέχεια, ο πατέρας μου ήταν από τους πρώτους έλληνες οινοποιούς με σπουδές στο εξωτερικό – συγκεκριμένα στη Ντιζόν τής Γαλλίας. Προσωπικά, δεν είχα επιλέξει από την αρχή να γίνω οινοποιός. Τελειώνοντας όμως το Πολυτεχνείο, έκανα ένα μεταπτυχιακό στη Διοίκηση και Διαχείριση Οινοποιείου, στο Μπορντό. Αυτό ήταν, τελικά, ένα βήμα που με οδήγησε στο πτυχίο τού οινολόγου από την ίδια σχολή. Κάτι σαν αναγκαστική επιλογή, που όμως δεν μετάνιωσα ποτέ.

Το Οινοποιείο Κεχρής έχει επικεντρωθεί τα τελευταία πολλά χρόνια στη συστηματική προσπάθεια αναβάθμισης της ρετσίνας – ενός οίνου έως και παρεξηγημένου από ορισμένους… Αν σας ζητούσα να μου σκιαγραφήσετε επιγραμματικά την ιδιοσυγκρασία τού συγκεκριμένου κρασιού, ποιους χαρακτηρισμούς θα επιλέγατε;

Είναι δύσκολη απόφαση για έναν οινοποιό να επενδύσει σε ένα κρασί τόσο παρεξηγημένο, όπως η ρετσίνα. Ωστόσο, η ρετσίνα είναι εθνικός πλούτος, ένα μοναδικό στον κόσμο προϊόν, με ποιοτικές δυνατότητες που δεν έχουμε ακόμη εξερευνήσει. Αν και επικρατεί η αντίθετη αντίληψη, η ποιοτική ρετσίνα είναι ένα πολύ δύσκολο κρασί στην οινοποίησή του. Είναι ωστόσο και ένα προϊόν που θα μπορούσε να αποτελεί ταυτότητα για όλη την ελληνική οινοποιία και γαστρονομία, γενικότερα.

Αποδύεστε σε μιαν εντατική προσπάθεια συνεχούς βελτίωσης και διάδοσης της ρετσίνας – μια προσπάθεια που έχει οδηγήσει στη βράβευσή της σε διεθνείς διαγωνισμούς, όπως επίσης και στο να συζητιέται από επιφανείς masters of wine, από καταξιωμένους sommeliers και από διακεκριμένους δημοσιογράφους οίνου. Είστε ικανοποιημένη από τα αποτελέσματα της μέχρι στιγμής προσπάθειάς σας; Πού θέτετε το όριο για το αγαπημένο ελληνικό κρασί;

Είναι αλήθεια ότι τα κρασιά μας συγκαταλέγονται ανάμεσα στα πιο πολυβραβευμένα τής Ελλάδας. Αυτό είναι κάτι που μου δίνει μεγάλη ικανοποίηση ως επιχειρηματία και οινοποιό, αλλά και ως Ελληνίδα, καθώς τα κρασιά αυτά είναι ρετσίνες. Επίσης, τα τελευταία χρόνια έχουμε καταφέρει να φιλοξενήσουμε στην Ελλάδα ορισμένες από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες του κρασιού στον κόσμο. Προσωπικότητες που έχουν επιβεβαιώσει την εμπιστοσύνη μας στις ποιοτικές δυνατότητες της ρετσίνας και έχουν προσδώσει κύρος στα κρασιά μας και στην κατηγορία, γενικότερα.

«H ΡΕΤΣΙΝΑ ΕΚΦΡΑΖΕΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΟΙ ΑΓΓΛΟΣΑΞΟΝΕΣ ΟΝΟΜΑΖΟΥΝ ‘SENSE OF PLACE’, ΤΗΝ ΑΙΣΘΗΣΗ ΕΝΟΣ ΤΟΠΟΥ, ΜΙΑΣ ΟΛΟΚΛΗΡΗΣ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ. ΜΥΡΙΖΕΙ ΟΛΟ ΤΟ ΠΟΤΗΡΙ ΕΛΛΑΔΑ, ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ ΜΕΧΡΙ ΤΑ ΝΥΧΙΑ. ΑΠΟ ΤΑ ΠΟΙΚΙΛΙΑΚΑ ΑΡΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΓΗΓΕΝΩΝ ΠΟΙΚΙΛΙΩΝ ΣΤΑΦΥΛΙΟΥ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΠΕΥΚΟ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΑΡΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΒΟΤΑΝΑ. ΟΛΑ ΜΟΝΟ ΣΕ ΕΝΑ ΠΟΤΗΡΙ. ΑΥΤΟ ΤΗΣ ΡΕΤΣΙΝΑΣ. ΑΥΤΟΣ Ο ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ Η ΔΡΟΣΕΡΗ ΟΞΥΤΗΤΑ ΠΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΡΕΤΣΙΝΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΑΠΟΛΥΤΟΣ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ ΜΕ ΤΙΣ ΕΝΤΟΝΕΣ ΓΕΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΑ ΑΡΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗΣ ΚΟΥΖΙΝΑΣ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΠΟΛΛΩΝ ΑΚΟΜΗ ΕΘΝΙΚ ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΩΝ».

Ωστόσο, η μεγαλύτερη ανταμοιβή είναι η ολοένα αυξανόμενη αγάπη και προτίμηση των φίλων τού κρασιού σε Ελλάδα και εξωτερικό. Αυτός είναι ο γνώμονας, με βάση τον οποίο συνεχίζουμε την προσπάθειά μας για την ποιοτική αναβάθμιση της ρετσίνας. Η προσπάθεια αυτή δεν μπορεί να έχει όριο, έχει μόνον όραμα και κατεύθυνση. Συνεχίζουμε και προσπαθούμε πάντα για το καλύτερο.

Μέσα από το πρόγραμμα «Retsina Experience» επιχειρείτε τη σύνδεση της ρετσίνας με το σταφύλι και το ρετσίνι – δύο χαρακτηριστικά προϊόντα τής ελληνικής γης. Με ποιον τρόπο θα μπορούσε να αποτελέσει η ρετσίνα γαστρονομικό «πρεσβευτή» τής ελληνικής κουλτούρας;

H ρετσίνα εκφράζει αυτό που οι Αγγλοσάξονες ονομάζουν «sense of place», την αίσθηση ενός τόπου, μιας ολόκληρης κουλτούρας. Μυρίζει όλο το ποτήρι Ελλάδα, από την κορυφή μέχρι τα νύχια. Από τα ποικιλιακά αρώματα των γηγενών ποικιλιών σταφυλιού μέχρι το πεύκο τής ελληνικής παραλίας και τα ελληνικά βότανα. Όλα μόνο σε ένα ποτήρι. Αυτό της ρετσίνας. Αυτός ο μοναδικός χαρακτήρας, αλλά και η δροσερή οξύτητα που χαρακτηρίζουν την ποιοτική ρετσίνα είναι ο απόλυτος συνδυασμός με τις έντονες γεύσεις και τα αρώματα της ελληνικής και μεσογειακής κουζίνας, αλλά και πολλών ακόμη έθνικ γαστρονομικών πολιτισμών.

Πολύ πρόσφατα εγκαινιάσατε τα γραφεία πόλης τού Οινοποιείου Κεχρής, στην Καλαμαριά. Τι σηματοδοτεί για την εταιρεία σας αυτή η κίνηση;

Η εταιρεία μας κάνει σταθερά βήματα ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια. Βήματα που απαιτούν τη λήψη σοβαρών επιχειρηματικών αποφάσεων όσον αφορά το μέλλον της και οδηγούν στην ανάγκη δημιουργίας νέων, σύγχρονων δομών στο εσωτερικό της. Στο πλαίσιο αυτό, προκειμένου να στεγάσουμε τμήμα των διοικητικών υπηρεσιών τής εταιρείας, δημιουργήσαμε έναν νέο, σύγχρονο χώρο, που θα μας φέρει πιο κοντά στους φίλους και συνεργάτες μας και θα μας δώσει το έναυσμα για νέες δημιουργικές ιδέες.

Η δημιουργία τού νέου χώρου γραφείων τονίζει τη στενή σύνδεση της εταιρείας με την πόλη τής Θεσσαλονίκης και ενισχύει την εξωστρέφειά της, η οποία έχει αλλάξει την εικόνα τής εταιρείας, αποτελώντας σαφή επιχειρηματική επιλογή κατά την τελευταία πενταετία.

Κλείσατε το 2018 με την αξία των πωλήσεών σας να αυξάνεται σε ποσοστό μεταξύ 10%-15%, με τις ρετσίνες σας να καταλαμβάνουν το 80% αυτών των πωλήσεων. Περίπου το 30% των πωλήσεών σας αφορά σε εξαγωγές. Πώς οραματίζεστε την επόμενη ημέρα τής εταιρείας σας; Πόσο ψηλά θέτετε τον πήχη;

Στόχος μου είναι η εταιρεία να συνεχίσει να υπηρετεί το ίδιο όραμα της αναβάθμισης της εικόνας και του ρόλου τής ρετσίνας στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Αυτό θα γίνει μέσα από την επιμονή στην ποιότητα, η οποία αποτελεί σταθερή επιλογή, την έρευνα και τον πειραματισμό. Αυτή είναι μια διαδικασία, την οποία έχω ξεκινήσει εδώ και πολλά χρόνια, σε συνεργασία με επιστημονικούς φορείς. Ωστόσο, πρόθεσή μου είναι η επιστημονική έρευνα και ο πειραματισμός να αποτελέσουν βασική παράμετρο για την ανάπτυξη της εταιρείας και των νέων προϊόντων της. Η ρετσίνα είναι μια κατηγορία κρασιού με δυνατότητες τις οποίες δεν έχουμε ακόμη ανακαλύψει. Γνωρίζω την κατεύθυνση στην οποία θα πρέπει να προχωρήσω, επειδή έχω μεγάλη πίστη στις δυνατότητες της ρετσίνας, του ελληνικού αμπελώνα, τις δικές μου, της εταιρείας. Δεν ξέρω πόσο μακριά θα φτάσουμε, είμαι σίγουρη όμως ότι για τη ρετσίνα η λέξη-κλειδί είναι «μέλλον».


Μοιραστείτε το

Κύλιση στην κορυφή

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να διαβάσετε την Πολιτική απορρήτου.

Ρυθμίσεις Cookies

Παρακάτω μπορείτε να επιλέξετε ποια cookies θα επιτρέψετε σε αυτή την ιστοσελίδα. Πατήστε στην αποθήκευση ρυθμίσεων για να εφαρμόσετε την επιλογή σας.

ΛειτουργικάΗ ιστοσελίδα για να δουλέψει χρησιμοποιεί κάποια απαραίτητα λειτουργικά cookies.

ΣτατιστικάΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για στατιστικούς σκοπούς, ώστε να μπορούμε να βελτιώσουμε το περιεχόμενο που σας προσφέρουμε.

Κοινωνικά ΔίκτυαΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies από τα κοινωνικά δίκτυα, ώστε να μπορούμε να σας δείξουμε περιεχόμενο από πλατφόρμες όπως το YouTube και το FaceBook. Αυτά τα cookies μπορεί να καταγράφουν τα προσωπικά σας δεδομένα.

ΔιαφημίσειςΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για διαφημιστικούς σκοπούς, ώστε να μπορούμε να σας προσφέρουμε περιεχόμενο που σας ενδιαφέρει. Αυτά τα cookies μπορεί να καταγράφουν τα προσωπικά σας δεδομένα.

ΆλλαΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί και ορισμένα cookies από υπηρεσίες που δεν εμπίπτουν στις παραπάνω κατηγορίες