Είκοσι πέντε παραγωγοί από 11 πόλεις της Ελλάδας και 100 καταναλωτές –κυρίως από Θεσσαλονίκη και Αθήνα– δήλωσαν το «παρών» μέσα σε μόλις ένα 24ωρο στην πρωτοβουλία που ανέλαβαν καλλιεργητές και η μη κερδοσκοπική οργάνωση ΑγροΟικόπολις για τη δημιουργία ενός πανελλαδικού δικτύου συνεργασίας Κοινωνικής Υποστηριζόμενης Γεωργίας (ΚΥΓΕΩ). Πρόκειται για ένα δίκτυο άμεσης σύνδεσης/σύμπραξης των παραγωγών με τους καταναλωτές σε κάθε πόλη τής Ελλάδας, με αντικείμενο την απευθείας πώληση βιολογικών ή και αγροοικολογικών προϊόντων από το χωράφι στους πολίτες. Έτσι, απαλείφονται οι μεσάζοντες, περιορίζονται τα «τροφοχιλιόμετρα» για τα αγαθά και απομακρύνεται ο κίνδυνος σπατάλης τους, όπως τονίζουν οι δημιουργοί του.
ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΕΝΑ ΔΙΚΤΥΟ ΑΜΕΣΗΣ ΣΥΝΔΕΣΗΣ/ΣΥΜΠΡΑΞΗΣ ΤΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΜΕ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ, ΜΕ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΝ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΠΩΛΗΣΗ ΒΙΟΛΟΓΙΚΩΝ Ή ΚΑΙ ΑΓΡΟΟΙΚΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΑΦΙ ΣΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ. ΕΤΣΙ, ΑΠΑΛΕΙΦΟΝΤΑΙ ΟΙ ΜΕΣΑΖΟΝΤΕΣ, ΠΕΡΙΟΡΙΖΟΝΤΑΙ ΤΑ «ΤΡΟΦΟΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ» ΓΙΑ ΤΑ ΑΓΑΘΑ ΚΑΙ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΕΤΑΙ Ο ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΣΠΑΤΑΛΗΣ ΤΟΥΣ, ΟΠΩΣ ΤΟΝΙΖΟΥΝ ΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ ΤΟΥ.
Όπως εξηγεί ο Νίκος Ιωάννου, βιοκαλλιεργητής τού «The Chilli Factor Organic Farm» (και ένας από τους πρωτεργάτες τής πρωτοβουλίας), τα μέτρα κατά της εξάπλωσης της Covid-19 και οι συνθήκες που δημιούργησαν ήταν αυτές που επέτρεψαν στο εγχείρημα «να ανθίσει, αφού η νοοτροπία τού πουλώ/ψωνίζω από το χωράφι δεν είναι ακόμη τόσο ευρέως διαδομένη στην ελληνική κοινωνία, παρά τα οφέλη που ενέχει και για τις δύο πλευρές».
Η φιλοσοφία
Η ιδέα για τη δημιουργία τού δικτύου σύμπραξης παραγωγών-καταναλωτών «υπάρχει εδώ και χρόνια στο μυαλό πολλών παραγωγών», σημείωσε ο κ. Ιωάννου, εξηγώντας ότι «αποφασίσαμε να τρέξουμε δυναμικά το εγχείρημα σύμπραξης παραγωγών-καταναλωτών μέσω καμπάνιας ενημέρωσης, όταν πριν από τρεις εβδομάδες βλέπαμε από τη μία πλευρά τόνους παραγωγής να πετιούνται στα σκουπίδια, μαζί με τον κόπο των καλλιεργητών, και από την άλλη τους καταναλωτές να στερούνται την ασφαλή τροφή».
Ερωτηθείς για το πώς μπορεί ο καταναλωτής να είναι σίγουρος για την ασφάλεια των προϊόντων που θα προμηθευτεί απευθείας από το χωράφι, ο κ. Ιωάννου τόνισε ότι «υπάρχουν αυστηροί όροι και κανόνες συμμετοχής των παραγωγών, που είναι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, ενώ και η καλλιέργειά τους πρέπει να είναι βιολογική ή αγροοικολογική».
Οι τιμές θα ορίζονται από τους παραγωγούς: «Κάθε παραγωγός θα προσφέρει ένα καλάθι με τα προϊόντα του (ή δύο) στην τιμή των 10 ή των 15 ευρώ και ο καταναλωτής θα επιλέγει από τη λίστα τι θέλει και από ποιον παραγωγό. Η πληρωμή θα γίνεται μέσω e-banking απευθείας στους παραγωγούς και η παράδοση είτε σε κάποιο συμφωνημένο μεταξύ τους σημείο στις μεγάλες πόλεις είτε στο σπίτι του καταναλωτή στις μικρότερες πόλεις – ή θα μπορεί να χρησιμοποιείται και μεταφορική», αναφέρει.
Το σύνθημα της καμπάνιας είναι «Μένουμε σπίτι. Ψωνίζουμε από το χωράφι. Στηρίζουμε την ελληνική παραγωγή» και οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αντλήσουν περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα του ΑγροΟικόπολις. Οι δε ενδιαφερόμενοι καλλιεργητές μπορούν να λάβουν πληροφορίες για το πώς μπορούν να ενταχθούν στην πρωτοβουλία μέσω email, στη διεύθυνση tas@apenantioxthi.com.
Το Αγροοικόπολις είναι ο επίσημος εκπρόσωπος των ευρωπαϊκών κινημάτων τής διατροφικής κυριαρχίας και της Κοινωνικά Υποστηριζόμενης Γεωργίας (ΚΥΓΕΩ) στην Ελλάδα και του μεσογειακού δικτύου για τοπικού χαρακτήρα συνεργασίες αλληλεγγύης.