Τσουρέκια για όλα τα γούστα, που υπόσχονται να ικανοποιήσουν και τον πλέον απαιτητικό ουρανίσκο, θα «πλημμυρίσουν» σήμερα, Μεγάλη Πέμπτη, τις κουζίνες των σπιτιών και τους φούρνους τής γειτονιάς, σε κάθε γωνιά τής Ελλάδας, αφού το έθιμο της ημέρας «απαιτεί» την παρασκευή τού «βασιλιά» των γλυκών εδεσμάτων τού Πάσχα.
ΟΠΩΣ ΕΞΗΓΕΙ Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ ΑΡΤΟΠΟΙΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ «ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΗΛΙΑΣ», ΕΛΕΝΑ ΚΟΥΚΟΥΜΕΡΙΑ, ΠΛΕΟΝ ΠΛΑΪ ΣΤΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΤΣΟΥΡΕΚΙ ΚΑΙ ΤΙΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ ΤΟΥ ΕΧΟΥΝ ΠΡΟΣΤΕΘΕΙ ΤΣΟΥΡΕΚΙΑ ΧΩΡΙΣ ΓΛΟΥΤΕΝΗ, ΤΣΟΥΡΕΚΙΑ ΓΙΑ ΔΙΑΒΗΤΙΚΟΥΣ Ή ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΓΙΑ VEGANS, ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΜΗ ΣΤΕΡΗΘΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΤΗΝ ΥΠΕΡΤΑΤΗ ΑΠΟΛΑΥΣΗ ΤΩΝ ΗΜΕΡΩΝ.
Μάλιστα, όπως εξηγεί η πρόεδρος του σωματείου αρτοποιών Θεσσαλονίκης «Προφήτης Ηλίας», Έλενα Κουκουμέρια, πλέον πλάι στο παραδοσιακό τσουρέκι και τις διάφορες παραλλαγές του έχουν προστεθεί τσουρέκια χωρίς γλουτένη, τσουρέκια για διαβητικούς ή ακόμη και για vegans, προκειμένου να μη στερηθεί κάποιος την υπέρτατη απόλαυση των ημερών: «Το παραδοσιακό τσουρέκι ‘παντρεύεται’ με το μοντέρνο, πασπαλισμένο με αμύγδαλο ή καλυμμένο με λευκή και μαύρη σοκολάτα. Για τους απαιτητικούς λάτρεις τής παραδοσιακής, καλοψημένης ζύμης υπάρχουν και τσουρέκια με κάστανο, με μαύρη ζάχαρη, ενώ έχουμε και παραγγελιές για vegans, για διαβητικούς και τσουρέκια χωρίς γλουτένη», εξηγεί η κυρία Κουκουμέρια.
Με συνταγή από την Πόλη
«Το τσουρέκι το έφεραν στη Θεσσαλονίκη μαζί τους οι πρόσφυγες, που ήξεραν τη συνταγή από την Κωνσταντινούπολη» σημειώνει η κυρία Κουκουμέρια, επισημαίνοντας πως στην αρχή δεν ήταν πλεχτό, αλλά διπλωμένο στα τέσσερα, συμβολίζοντας τα τέσσερα σημεία τού ορίζοντα και τον Σταυρό. Αργότερα άλλαξε σχήμα και οι νοικοκυρές έφτιαχναν κουλούρες ή πλεξούδες, στολίζοντας με κόκκινα αβγά τις δημιουργίες τους.
«Η ονομασία τού τσουρεκιού προέρχεται από την τουρκική λέξη ‘çorek’ που υποδηλώνει ψωμί φτιαγμένο από ζύμη που περιέχει μαγιά. Εμείς, οι αρτοποιοί, μάθαμε από τους παππούδες μας πως το τσουρέκι συμβολίζει την Ανάσταση του Χριστού, καθώς το αλεύρι ζωντανεύει και μεταμορφώνεται σε ψωμί, το οποίο συμβόλιζε τη ζωή. Με την πάροδο των χρόνων, μπήκε στη ζύμη και το βούτυρο και τα αβγά», εξηγεί η κυρία Κουκουμέρια.
Ώς περίπου τη δεκαετία τού 1970, η πιο συνηθισμένη εικόνα των ημερών ήταν αυτή των τεράστιων λαμαρίνων με αφράτες πλεξούδες να μπαίνουν στους ξυλόφουρνους των σπιτιών, ενώ σιγά σιγά τη «σκυτάλη» τού ζυμώματος πήραν οι φούρνοι και τα ζαχαροπλαστεία, αν και πολλοί είναι αυτοί που επιμένουν… σπιτικά.
Και ενώ τα προηγούμενα χρόνια η εικόνα ως προς το πόσα κιλά τσουρέκια θα βγουν φρεσκοψημένα από τους φούρνους τής Θεσσαλονίκης ανήμερα Μεγάλης Πέμπτης ήταν σαφής, φέτος, λόγω της κατάστασης με την Covid-19, η κυρία Κουκουμέρια είναι επιφυλακτική στις εκτιμήσεις της, επισημαίνοντας ότι η παραγωγή αναμένεται μειωμένη.
«Η ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΤΣΟΥΡΕΚΙΟΥ ΠΡΟΕΡΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΛΕΞΗ ‘ÇOREK’ ΠΟΥ ΥΠΟΔΗΛΩΝΕΙ ΨΩΜΙ ΦΤΙΑΓΜΕΝΟ ΑΠΟ ΖΥΜΗ ΠΟΥ ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΜΑΓΙΑ. ΕΜΕΙΣ, ΟΙ ΑΡΤΟΠΟΙΟΙ, ΜΑΘΑΜΕ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΑΠΠΟΥΔΕΣ ΜΑΣ ΠΩΣ ΤΟ ΤΣΟΥΡΕΚΙ ΣΥΜΒΟΛΙΖΕΙ ΤΗΝ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ, ΚΑΘΩΣ ΤΟ ΑΛΕΥΡΙ ΖΩΝΤΑΝΕΥΕΙ ΚΑΙ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΝΕΤΑΙ ΣΕ ΨΩΜΙ, ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΣΥΜΒΟΛΙΖΕ ΤΗ ΖΩΗ. ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΟΔΟ ΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ, ΜΠΗΚΕ ΣΤΗ ΖΥΜΗ ΚΑΙ ΤΟ ΒΟΥΤΥΡΟ ΚΑΙ ΤΑ ΑΒΓΑ…», ΕΞΗΓΕΙ Η ΕΛΕΝΑ ΚΟΥΚΟΥΜΕΡΙΑ.