Φωτογραφίες: Σάκης Γιούμπασης.
Μπορεί η ρετσίνα, ένα κρασί-σήμα κατατεθέν τής χώρας μας, να αποτελέσει την πρώτη ύλη για την ανάδειξη του ελληνικού (αλλά και του θεσσαλονικιώτικου, εν προκειμένω) γαστρονομικού πολιτισμού; Η εταιρεία «Apeiron», το νέο προσωπικό πρότζεκτ τής θεσσαλονικιάς χημικού μηχανικού και οινολόγου Ελένης Κεχρή, η οποία διαθέτει πολυετή εμπειρία στην παραγωγή ρετσίνας, απαντά καταφατικά – γι’ αυτό και αποφάσισε να δράσει ουσιαστικά προς αυτήν την κατεύθυνση.
Με βάση τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποίησε στο πλαίσιο του προγράμματος «Ερευνώ – Δημιουργώ – Καινοτομώ», η «Apeiron» δημιούργησε μια εμπλουτισμένη, εξειδικευμένη οινοτουριστική εμπειρία για τη Θεσσαλονίκη, με βάση τη ρετσίνα και το storytelling που αναδεικνύει την ιστορία, τον πολιτισμό και την απόλαυση αυτού του κρασιού και συμπληρώνει το γαστρονομικό τουριστικό προϊόν τής πόλης. Την Ελένη Κεχρή πλαισιώνει σε αυτό το καινοτομικό και εξαιρετικά ενδιαφέρον εγχείρημα ομάδα έμπειρων ερευνητών στον τομέα τής οινοπαραγωγής, της ιστορίας τού κρασιού και του τουρισμού, μεταξύ των οποίων ο Γιώργος Δάρλας, υπεύθυνος στρατηγικής & μάρκετινγκ του έργου. Συνδυάζοντας την επαγγελματική εμπειρία στον χώρο τού κρασιού και την αγάπη για την πόλη τής Θεσσαλονίκης, η ομάδα τής «Apeiron» αναζητά τις ψηφίδες των προσωπικών ιστοριών που συνθέτουν την ιστορία τής πόλης. Οδηγός, η ρετσίνα, το πλέον εμβληματικό από τα ελληνικά κρασιά, η ιστορία της, οι συνήθειες και η κουλτούρα γύρω από την απόλαυσή της.
Η πλατφόρμα cityofretsina.com
Αυτή η πρωτοποριακή τουριστική εμπειρία για έλληνες και ξένους επισκέπτες στην πόλη καθίσταται δυνατή μέσω της δημιουργίας διαδρομών που συνδέουν προσωπικές αφηγήσεις και ενδιαφέροντα με σημεία τής πόλης σημαντικά για την ιστορία και τον πολιτισμό της. Με αυτές τις προσχεδιασμένες, θεματικές, self-guided διαδρομές τής «Apeiron», ο επισκέπτης τής Θεσσαλονίκης έχει την ευκαιρία να ανακαλύψει την πόλη και τη ρετσίνα μέσα από τα μάτια των κατοίκων της, με βάση τα ενδιαφέροντά του (τέχνη, αρχιτεκτονική, γαστρονομία κτλ.). Παράλληλα, ο επισκέπτης τής Θεσσαλονίκης έχει την ευκαιρία –μεταξύ άλλων δραστηριοτήτων– να πάει σε αμπελώνες, πευκοδάση και οινοποιεία που παράγουν ρετσίνα, για να γνωρίσει τον πολιτισμό και την ιστορία αυτού του κρασιού, αλλά και για να το απολαύσει σε εστιατόρια της ευρύτερης περιοχής.
Όλες αυτές οι διαδρομές τής πόλης, μαζί με τις προσωπικές ιστορίες των ανθρώπων της, αλλά και στοιχεία για την ιστορία, την παραγωγή και τον πολιτισμό τής ρετσίνας είναι διαθέσιμα για καθέναν που ενδιαφέρεται να γνωρίσει τη ρετσίνα και τη Θεσσαλονίκη στη διαδραστική πλατφόρμα τής «Apeiron» (www.cityofretsina.com). Το προαναφερθέν υλικό ανανεώνεται και εμπλουτίζεται συνεχώς με βάση τα νέα δεδομένα που προκύπτουν από την αξιοποίηση της οινοτουριστικής εμπειρίας.
Στόχος των προσχεδιασμένων, θεματικών, self-guided διαδρομών είναι μια αυθεντική, βιωματική οινοτουριστική εμπειρία για τον επισκέπτη τής Θεσσαλονίκης. Με αυτόν τον τρόπο, οι επισκέπτες εισάγονται στον πολιτισμό τής περιοχής, την τοπική γαστρονομική κουλτούρα και την κουλτούρα τής απόλαυσης της ρετσίνας με τρόπο βιωματικό.
Μια μικρή πρόγευση αυτής της νέας, συναρπαστικής εμπειρίας (η οποία ανέδειξε με συναρπαστικό τρόπο τη γαστρονομική ευελιξία τής ρετσίνας) είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν δημοσιογράφοι και food bloggers σε μια δράση που φιλοξενήθηκε στον χώρο τού Kitchen.Suite Thessaloniki, στο κέντρο τής Θεσσαλονίκης, με πιάτα που επιμελήθηκε και ετοίμασε ο σεφ Χριστόφορος Κατσιάνας.