The guest editor
Γράφει ο Χρήστος Ζαμπούνης.
ΔΙΑΒΑΖΩ ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΕΓΚΡΙΘΕΙ Η ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΙΣ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΟΔΟΥ ΤΗΣ ΒΕΡΓΙΝΑΣ, ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ. PAS MAL, ΑΛΛΑ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΠΙΟ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΕΣ ΛΥΣΕΙΣ, ΟΠΩΣ ΑΥΤΗ ΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ, ΟΠΟΥ ΕΝΑ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΧΩΡΙΟ, ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΚΤΙΣΜΕΝΟ ΠΑΝΩ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΧΩΡΟ, ΜΕΤΕΦΕΡΘΗ ΣΕ ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΗ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ.
Μεταβαίνω πεζή από τη Βέροια προς τη Βεργίνα. Η απόστασις είναι ακριβώς 14 χιλιόμετρα. Στο πέρας τής οδού Πιερίων τα πεζοδρόμια τελειώνουν. Αρχίζει τότε μια αγωνιώδης προσπάθεια να φθάσω έως τις Βαρβάρες αβλαβής, αφού τα αυτοκίνητα και οι πεζοί έχουν πάρει προ πολλού διαζύγιο στους επαρχιακούς δρόμους.
Σώος, αλλά κάθιδρος, αποφασίζω να καλέσω ένα ταξί. Με αφήνει εμπρός από τους βασιλικούς τάφους. Η απογοήτευσις για τον περιβάλλοντα χώρο είναι έκδηλος. Όσο σπουδαία είναι η διαμόρφωσις της τούμπας, όπου ο Μανώλης Ανδρόνικος έκανε μία από τις μεγαλύτερες ανακαλύψεις τού 20ού αιώνος, άλλο τόσο «μη σπουδαία» είναι η εικόνα που παρουσιάζει η υπόλοιπη περιοχή.
Διαβάζω στην τοπική εφημερίδα «Ημερησία» ότι έχει εγκριθεί η πεζοδρόμησις της κεντρικής οδού τής Βεργίνας, της οδού Αριστοτέλους. Pas mal, αλλά χρειάζονται πιο ριζοσπαστικές λύσεις, όπως αυτή των Δελφών, όπου ένα ολόκληρο χωριό, που ήταν κτισμένο πάνω στον αρχαιολογικό χώρο, μετεφέρθη σε παρακείμενη τοποθεσία.
Ως αντίστιξη στα ανωτέρω πρέπει να εκληφθεί η δημιουργία ενός αρχαιολογικού πάρκου εκτάσεως πεντακοσίων στρεμμάτων, το οποίο περιλαμβάνει τους πεντακόσιους και πλέον ταφικούς τύμβους τής νεκροπόλεως των Αιγών, καθώς και η ανάπλασις του βασιλικού ανακτόρου τού Φιλίππου Β’. Πρόκειται για το μεγαλύτερο αναστηλωτικό πρόγραμμα (μαζί με αυτό της Ακροπόλεως) που εκτυλίσσεται στη χώρα μας, προϋπολογισμού 10 εκατ. ευρώ.
Όπερ έδει δείξαι. Η Βεργίνα εισέρχεται σε μια περίοδο νέας ακμής και η πρόβλεψις από 200.000 επισκέπτες ετησίως να φθάσει τις 300.000 συντόμως είναι ευκταία.