fbpx

Citymagthess.gr

Για την ηθική τής ευθύνης

Μοιραστείτε το

Υπάρχει λόγος

Γράφει ο Τάσος Ρέτζιος.

Μ’ ΕΝΑΝ ΑΝΑΠΑΝΤΕΧΟ(;) ΤΡΟΠΟ, Η ΗΘΙΚΗ ΤΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ ΣΤΙΣ ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ: ΠΗΓΑΙΝΩ ΚΑΙ ΕΝΙΣΧΥΩ ΜΟΝΟΝ ΟΣΟΥΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΤΗΡΟΥΝ ΤΑ ΜΕΤΡΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΠΑΡΑΣΙΤΟΥΝ. ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΜΑΙ ΚΑΙ –ΝΑΙ– ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΩ ΟΣΟΥΣ ΔΕΝ ΤΑ ΤΗΡΟΥΝ. ΑΛΛΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΜΟΥ, ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΩ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ. ΓΙΑΤΙ, ΟΠΩΣ ΛΕΕΙ Ο ΜΠΕΡΝΑΝΟΣ, «Η ΕΛΠΙΔΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΠΕΛΠΙΣΙΑ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΥΠΕΡΝΙΚΗΘΕΙ»…

Τους τελευταίους μήνες πέφτω συχνά πυκνά πάνω σε φράσεις, όπως αυτή: «Σήμερα η πραγματική πρόκληση είναι να μεταβάλουμε αυτήν την κρίση σε μια ευκαιρία για ατομική και συλλογική μεταμόρφωση, έτσι ώστε η συνειδητοποίηση της τρωτότητάς μας, του γεγονότος ότι ανήκουμε σε έναν κόσμο ευρύτερο από τον εαυτό μας, της σύνδεσής μας με τη ζωντανή ύλη, να γίνει μια ενσαρκωμένη και βιωμένη γνώση που θα αλλάξει τη συμπεριφορά μας» (η συγκεκριμένη ανήκει στη γαλλίδα φιλόσοφο Κορίν Πελισόν).

Είχαμε γράψει πριν από λίγο καιρό για την επόμενη μέρα τής πανδημίας και για τα σημάδια μιας επανόδου που ουδόλως μοιάζει με τις ανάγκες που προτάσσει η Πελισόν. Ωστόσο, αυτό που τώρα οφείλει να επισημάνει κάποιος είναι το πόσο εύκολα διανύσαμε την απόσταση από την «υπεύθυνη στάση» σε ένα απλόχερο και οικονομικώς μετρήσιμο «άνοιγμα». Μοιάζει σαν όλος αυτός ο προβληματισμός και ο αναστοχασμός, στον οποίο –πιθανολογούσαμε– είχε προσφύγει σύμπασα η ανθρωπότητα, να έχει ολοκληρωθεί, αναζητώντας τον χαμένο χρόνο.

Από την ηθική τής ευθύνης των επαγγελμάτων που, από την εξορία τού βλέμματος, έγιναν ηρωικά ορατά, πολλοί πέρασαν με μία δρασκελιά στην ανήθικη ανευθυνότητα της μη τήρησης των μέτρων, των εξυπνακισμών και κορδακισμών, αλλά και –εντέλει– του αθέμιτου ανταγωνισμού. Καφέ και εστιατόρια που, αφού επεκτάθηκαν, δεν τηρούν οποιαδήποτε απόσταση, θερινά σινεμά που λειτουργούν ακριβώς όπως πριν, επαγγελματίες που φέρουν τη μάσκα στον λαιμό (σε μιαν αναλογία με το κράνος που ένας δικυκλιστής φέρει στον αγκώνα) και μια βαθιά αίσθηση ότι καλό είναι να αφήσουμε τις υπερβολές. Αυτό συμβαίνει με την επιτυχία. Θεωρείται συνήθως αυτονόητη και την επικαλούνται με στρεβλό τρόπο όσοι δεν συμμετείχαν σ’ αυτήν: «Είδατε», λένε, «είχαμε τελικά υπερβολική αντίδραση».

Έτσι, μ’ έναν αναπάντεχο(;) τρόπο, η ηθική τής ευθύνης επιστρέφει στις ατομικές επιλογές: πηγαίνω και ενισχύω μόνον όσους επαγγελματίες τηρούν τα μέτρα και δεν παρασιτούν. Διαμαρτύρομαι και –ναι– καταγγέλλω όσους δεν τα τηρούν. Αλλάζοντας τη συμπεριφορά μου, μπορεί να αλλάξω και το παράδειγμα. Γιατί, όπως λέει ο Μπερνανός, «η ελπίδα είναι η απελπισία που έχει υπερνικηθεί»…


Μοιραστείτε το

This will close in 20 seconds

Κύλιση στην κορυφή

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να διαβάσετε την Πολιτική απορρήτου.

Ρυθμίσεις Cookies

Παρακάτω μπορείτε να επιλέξετε ποια cookies θα επιτρέψετε σε αυτή την ιστοσελίδα. Πατήστε στην αποθήκευση ρυθμίσεων για να εφαρμόσετε την επιλογή σας.

ΛειτουργικάΗ ιστοσελίδα για να δουλέψει χρησιμοποιεί κάποια απαραίτητα λειτουργικά cookies.

ΣτατιστικάΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για στατιστικούς σκοπούς, ώστε να μπορούμε να βελτιώσουμε το περιεχόμενο που σας προσφέρουμε.

Κοινωνικά ΔίκτυαΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies από τα κοινωνικά δίκτυα, ώστε να μπορούμε να σας δείξουμε περιεχόμενο από πλατφόρμες όπως το YouTube και το FaceBook. Αυτά τα cookies μπορεί να καταγράφουν τα προσωπικά σας δεδομένα.

ΔιαφημίσειςΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για διαφημιστικούς σκοπούς, ώστε να μπορούμε να σας προσφέρουμε περιεχόμενο που σας ενδιαφέρει. Αυτά τα cookies μπορεί να καταγράφουν τα προσωπικά σας δεδομένα.

ΆλλαΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί και ορισμένα cookies από υπηρεσίες που δεν εμπίπτουν στις παραπάνω κατηγορίες