fbpx

Citymagthess.gr

Κοπεγχάγη τού Νότου

Μοιραστείτε το

Editorial

Γράφει ο Άγγελος Ν. Βάσσος
angelos@citymagthess.gr 

ΔΥΣΤΥΧΩΣ, ΣΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ (ΠΟΛΛΩΝ) ΕΤΩΝ Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙ ΜΑΛΛΟΝ ΑΜΗΧΑΝΑ ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΠΡΟΤΖΕΚΤ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ. ΕΠΕΙΔΗ ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΠΡΟΤΖΕΚΤ, ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΦΟΡΑ ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΑΣΗ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ, ΣΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΣΕ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ, ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ – ΣΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΠΛΟΥΤΟΥ, ΣΕ ΤΕΛΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ.

Ψάχνοντας ένα παλαιότερο θέμα για τα θέρετρα της Μεσογείου, έπεσα προ ημερών σε ένα ρεπορτάζ στην ηλεκτρονική σελίδα τού «Traveler» τής Condé Nast για τις ωραιότερες χριστουγεννιάτικες αγορές στην Ευρώπη. Παρότι πιεζόμουν χρονικά, κατέληξα να περάσω αρκετή ώρα χαζεύοντας στην οθόνη πολύχρωμα φώτα, πάγκους στολισμένους με γκι και κλαδιά ελάτου να προσφέρουν στους περαστικούς ζεστό κρασί, γλυκούς πειρασμούς και κρεατολιχουδιές, κτίρια-κοσμήματα φωτισμένα με τρόπο εντυπωσιακό και «ζεστό» συνάμα και, εν μέσω όλων αυτών, κόσμο, πολύ κόσμο, με τα πρόσωπα φωτισμένα από χαμόγελα χαράς.

Ζήλεψα. Και στεναχωρήθηκα που η πόλη μου δεν αποτελεί έναν αντίστοιχο χριστουγεννιάτικο προορισμό. Προφανώς, οι συνθήκες δεν είναι ίδιες. Πόλεις όπως η Κολωνία, το Ζάλτσμπουργκ, η Βιέννη, η Κοπεγχάγη ή το Στρασβούργο έχουν παράδοση αιώνων στον εορτασμό των Χριστουγέννων. Κοντά σ’ αυτές τις πόλεις, ωστόσο, βρίσκονται και άλλες, όπως η Βουδαπέστη, το Ταλίν, η Πράγα, το Γκντανσκ ή η Μπρατισλάβα, οι οποίες πέρασαν δεκαετίες υπό το αυστηρά περιοριστικό καθεστώς τού Ψυχρού Πολέμου – κι όμως, κατάφεραν σήμερα, με όραμα, σχέδιο και συντονισμό, να αποτελούν όχι απλώς υπερτοπικούς, αλλά διεθνείς χριστουγεννιάτικους προορισμούς, επεκτείνοντας την τουριστική τους περίοδο σε μιαν εποχή τού έτους που ο κόσμος ταξιδεύει πολύ και ξοδεύει ακόμη περισσότερο.

Ακριβώς εκεί κρύβεται το μυστικό: στο όραμα, στο σχέδιο και στον συντονισμό των προσπαθειών. Δυστυχώς, στη διάρκεια των τελευταίων (πολλών) ετών η Θεσσαλονίκη αντιμετωπίζει μάλλον αμήχανα το μεγάλο πρότζεκτ των Χριστουγέννων. Επειδή είναι πραγματικά ένα μεγάλο πρότζεκτ, που δεν αφορά μόνο στην ανάταση των κατοίκων, αλλά και στην προσέλευση επισκεπτών, στην αύξηση της κίνησης σε ξενοδοχεία, εστιατόρια και εμπορικά καταστήματα – στη δημιουργία πλούτου, σε τελική ανάλυση.

Επί διοίκησης Μπουτάρη δοκιμάστηκαν πολλές εναλλακτικές, η μία χειρότερη από την άλλη (τι «επιπλέοντα» δέντρα που βούλιαζαν, τι «στολισμένα καΐκια» που αποδεικνύονταν βαρκάκια, τι ψυχεδελικά «δάση» με υποφωτισμένα δέντρα που ταίριαζαν περισσότερο σε ταινία τού Τιμ Μπάρτον παρά σε χριστουγεννιάτικη γιορτή). Η κατάσταση δεν βελτιώθηκε θεαματικά επί διοίκησης Ζέρβα: προτιμήθηκαν, βέβαια, πιο παραδοσιακές λύσεις, αλλά και εδώ λείπει η ψυχή. Η απουσία οράματος που θα προετοιμάζεται καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς επιχειρείται να αντισταθμιστεί με λαμπερά, glossy στολίδια, που ενδεχομένως αποτελούν ιδανικά ινσταγκραμικά σκηνικά, δεν καλύπτουν όμως την έλλειψη «ψυχής» από το εγχείρημα.

Παλιότερα η Ελλάδα φιλοδοξούσε να γίνει «Δανία τού Νότου». Δεν τα κατάφερε. Σήμερα, το να καταστεί η Θεσσαλονίκη «Κοπεγχάγη τού Νότου» (τουλάχιστον στα των Χριστουγέννων) θα μπορούσε να είναι ένας πραγματικά στρατηγικός στόχος, αν ασχοληθούμε σοβαρά και με συνέπεια.

* Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο έντυπο Citymag της 19.11.2022.

Μοιραστείτε το

This will close in 20 seconds

Κύλιση στην κορυφή

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να διαβάσετε την Πολιτική απορρήτου.

Ρυθμίσεις Cookies

Παρακάτω μπορείτε να επιλέξετε ποια cookies θα επιτρέψετε σε αυτή την ιστοσελίδα. Πατήστε στην αποθήκευση ρυθμίσεων για να εφαρμόσετε την επιλογή σας.

ΛειτουργικάΗ ιστοσελίδα για να δουλέψει χρησιμοποιεί κάποια απαραίτητα λειτουργικά cookies.

ΣτατιστικάΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για στατιστικούς σκοπούς, ώστε να μπορούμε να βελτιώσουμε το περιεχόμενο που σας προσφέρουμε.

Κοινωνικά ΔίκτυαΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies από τα κοινωνικά δίκτυα, ώστε να μπορούμε να σας δείξουμε περιεχόμενο από πλατφόρμες όπως το YouTube και το FaceBook. Αυτά τα cookies μπορεί να καταγράφουν τα προσωπικά σας δεδομένα.

ΔιαφημίσειςΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για διαφημιστικούς σκοπούς, ώστε να μπορούμε να σας προσφέρουμε περιεχόμενο που σας ενδιαφέρει. Αυτά τα cookies μπορεί να καταγράφουν τα προσωπικά σας δεδομένα.

ΆλλαΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί και ορισμένα cookies από υπηρεσίες που δεν εμπίπτουν στις παραπάνω κατηγορίες