* Το επικό, πλέον, σαρδάμ του πρώην πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη με αφορμή τα εγκαίνια της γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου, απαντώντας στην κριτική που δεχόταν, το μακρινό 2004, για «έργα-μακέτες».
Στις 30 Νοεμβρίου (σύμφωνα με όλες τις επίσημες διαβεβαιώσεις) τα πρώτα δρομολόγια στη βασική γραμμή του μετρό της Θεσσαλονίκης.
Μπορεί να ακούγεται ανέκδοτο σε όλους όσοι κατοικούμε στη Θεσσαλονίκη (και που ταλαιπωρούμαστε από εργοτάξια, αποκλεισμούς οδών και εκτροπές κυκλοφορίας ήδη από το μακρινό 2006), όλα δείχνουν όμως ότι τα ψέματα τελείωσαν.
Η βασική γραμμή του μετρό της πόλης (που, αρχικά, επρόκειτο να παραδοθεί το 2012) ολοκληρώνεται κατασκευαστικά αυτόν τον μήνα, με τις τελευταίες πινελιές στον σταθμό «Βενιζέλου», ο οποίος άρχισε να κατασκευάζεται αργότερα σε σχέση με τα υπόλοιπα εργοτάξια. Θα διαθέτει δεκατρείς σταθμούς με κεντρική αποβάθρα, 9,6 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς και 18 υπεραυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους (έχουν αρχίσει να παραλαμβάνονται άλλοι 15). Η εμπορική της λειτουργία (να είναι, δηλαδή, διαθέσιμη προς χρήση από κατοίκους και επισκέπτες) αναμένεται, σύμφωνα με πρωθυπουργική εξαγγελία, στις 30 του προσεχούς Νοεμβρίου. Αυτήν τη στιγμή ολοκληρώνονται οι συστηματικοί έλεγχοι, οι δοκιμές και οι ασκήσεις πυρασφάλειας στα συστήματα, τις υποδομές και τους συρμούς, συνεχίζεται η εκπαίδευση του προσωπικού που έχει ήδη προσληφθεί, ενώ γίνονται και νέες προσλήψεις.
Κατά την έναρξη της βασικής γραμμής, η συχνότητα των δρομολογίων θα είναι ανά 2,5 λεπτά και λίγους μήνες αργότερα, όταν ξεκινήσει η λειτουργία της επέκτασης προς Καλαμαριά, θα μειωθεί στο 1,5 λεπτό. Το εισιτήριο θα έχει κόστος περί τα 90 λεπτά του ευρώ και διάρκεια ισχύος 70 λεπτά, ενώ στόχος είναι να υπάρχει διαλειτουργικότητα μεταξύ μετρό και λεωφορείων του ΟΑΣΘ (με κάθε εισιτήριο, ανεξαρτήτως μέσου, οι επιβάτες να μπορούν να κινούνται από μέσο σε μέσο για 70 λεπτά). Θεωρείται πάντως δύσκολο το πρώτο διάστημα τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ να «διαβάζουν» τα εισιτήρια του μετρό, κάτι που εκτιμάται ότι θα καταστεί εφικτό αφού λειτουργήσει το μετρό, χωρίς να αποκλείεται, όταν τα δύο συστήματα ενωθούν, να αυξηθεί ελάχιστα η τιμή του κοινού, πλέον, εισιτηρίου.
Όταν μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2025 τεθεί σε λειτουργία και η επέκταση προς Καλαμαριά (μήκους επιπλέον 4,8 χλμ. με πέντε σταθμούς), το μετρό θα έχει συνολικό μήκος περίπου 14,5 χλμ., με 18 σταθμούς. Θα εξυπηρετεί περί τις 315.000 επιβάτες την ημέρα, περιορίζοντας την κυκλοφορία των ΙΧ κατά 60.000 ανά 24ωρο και οδηγώντας σε μείωση του CO2 κατά 212 τόνους ημερησίως.
Τέλη Νοεμβρίου με αρχές Δεκεμβρίου (αν όλα πάνε καλά) τα εργοτάξια στην πλατεία Ελευθερίας.
Σε φάση υλοποίησης, όπως όλα δείχνουν, μπαίνει ένα από τα πολύπαθα δημόσια έργα της πόλης, που σέρνεται στον δημόσιο διάλογο ήδη από τη δεύτερη θητεία του Γιάννη Μπουτάρη. Ο λόγος για την ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας ως χώρου μνήμης για τους Εβραίους της Θεσσαλονίκης που μαρτύρησαν στον συγκεκριμένο χώρο τον Ιούλιο του 1942, μετά την εντολή των ναζί να συγκεντρωθούν εκεί όλοι οι εβραίοι άνδρες ηλικίας 18 ώς 45 ετών. Ήταν η αρχή της εξόντωσης της εβραϊκής κοινότητας της πόλης.
Αυτήν την περίοδο οι υπηρεσίες του δήμου Θεσσαλονίκης δίνουν μάχη με τη γραφειοκρατία, ώστε η ανάπλαση να ξεκινήσει το ταχύτερο δυνατόν. Ήδη, το προηγούμενο διάστημα, μετά την ολοκλήρωση του διεθνούς διαγωνισμού, προέκυψε ο προσωρινός ανάδοχος, ο οποίος πρόσφερε για το έργο έκπτωση της τάξης του 25,58%, με το κόστος υλοποίησης να ανέρχεται πλέον στα 5,1 εκατ. ευρώ. Στόχος είναι, αφού περατωθούν όλα τα ενδιάμεσα βήματα που προβλέπει ο νόμος και αφού διενεργηθούν οι απαραίτητοι έλεγχοι, να πέσουν οι υπογραφές με τον ανάδοχο. Η δημοτική αρχή επιδιώκει –συνεκτιμώντας τις όποιες καθυστερήσεις ενδέχεται να παρουσιαστούν– το εργοτάξιο στην πλατεία Ελευθερίας να στηθεί και οι εργασίες να ξεκινήσουν ώς το τέλος του προσεχούς Νοεμβρίου, το αργότερο ώς τα μέσα Δεκεμβρίου.
Η πλατεία Ελευθερίας καλύπτει επιφάνεια 7 στρεμμάτων, ενώ η συνολική έκταση του χώρου που περιβάλλεται από τις προσόψεις των κτηρίων γύρω από την πλατεία είναι 11,4 στρέμματα. Το ηλιακό ρολόι και η δημόσια υπαίθρια οθόνη, η ανάδειξη του βυζαντινού τείχους και τα επιδαπέδια φωτιστικά σώματα είναι μεταξύ των στοιχείων που αναμένεται να συμβάλλουν στην αλλαγή της εικόνας της.
Ώς το τέλος του έτους δημοπρατείται η πεζοδρόμηση της υπόλοιπης οδού Αγίας Σοφίας.
Σε αντίστοιχο αγώνα δρόμου έχουν επιδοθεί οι υπηρεσίες του δήμου Θεσσαλονίκης για ακόμη μία εμβληματική αστική ανάπλαση, η οποία, παρότι είχε δημοπρατηθεί στην εκπνοή της θητείας του Γιάννη Μπουτάρη ως δημάρχου Θεσσαλονίκης, ακυρώθηκε με την ανάληψη της δημαρχίας από τον Κωνσταντίνο Ζέρβα. Πλέον, η πεζοδρόμηση του νότιου τμήματος της οδού Αγίας Σοφίας (από την οδό Τσιμισκή ώς τη λεωφόρο Νίκης) έχει λάβει εγγυήσεις χρηματοδότησης από το Πράσινο Ταμείο (εκτιμάται ότι το ποσό, αφού ανάψει και το τυπικό «πράσινο φως», θα εκταμιευτεί σε δύο δόσεις – το μισό φέτος και το υπόλοιπο το 2025) και έτσι η διοίκηση του Στέλιου Αγγελούδη καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε η δημοπράτηση του έργου να γίνει ώς το τέλος του 2024.
Σύμφωνα με τη μελέτη (βάσει της οποίας αναπλάστηκε και το κομμάτι από τη Μακένζι Κινγκ ώς την Τσιμισκή), το τμήμα από την Τσιμισκή ώς την οδό Μητροπόλεως θα έχει χαρακτήρα εμπορικού πεζόδρομου που θα λειτουργεί ως συνέχεια του ήδη κατασκευασμένου, ενώ το τμήμα από τη Μητροπόλεως ώς τη λεωφόρο Νίκης θα διαμορφωθεί ως πλατεία της μητρόπολης. Συγκεκριμένα, στην οδό Μητροπόλεως, στον χώρο μπροστά από τον ναό του Γρηγορίου Παλαμά και το Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα, θα δημιουργηθεί μια γραμμική πλατεία που περιγράφεται ως «διευρυμένη εκβολή» του άξονα προς τη θάλασσα. Στο νοτιότερο τμήμα της προτείνεται η διαμόρφωση υδάτινης επιφάνειας, που επιτρέπει τη συμβολική είσοδο της θάλασσας στην πόλη. Ο αρμός-«ποταμός» θα διατρέχει το τμήμα από τη Μητροπόλεως μέχρι και την Προξένου Κορομηλά και θα καταλήγει σε μια κρήνη πόσιμου νερού. Ταυτόχρονα θα τοποθετηθεί μια σειρά από φωτεινές στήλες στο κέντρο, κατά μήκος της πλατείας.
Επεκτείνονται τα εργοτάξια, ανεβαίνουν οι ρυθμοί στο μέτωπο της κατασκευής του FlyOver στην περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης.
Μεγαλώνει μέρα με τη μέρα η εργοταξιακή κατάληψη για την κατασκευή του FlyOver στην Περιφερειακή της Θεσσαλονίκης, καθώς πλέον τα εργοτάξια εκτείνονται από την περιοχή του νοσοκομείου «Παπαγεωργίου» και για περίπου 6 χλμ. Την περίοδο αυτή εκτελούνται εργασίες πάνω στον κεντρικό άξονα (ασφαλτοστρώσεις, ενισχύσεις κοκ.), ενώ προχωρούν και οι γεωτρήσεις σε διάφορα σημεία. Οι εργασίες ενισχύονται σταδιακά, με στόχο το 2025 και το 2026 να φτάσουν στο απόγειό τους – εκτιμάται ότι η πρόοδος θα αρχίσει να γίνεται ορατή από το 2025, με την κατασκευή γεφυρών και άλλων μεγάλων τεχνικών υποδομών.
Σήμερα το προσωπικό που απασχολείται αριθμεί περί τα 200 άτομα, ενώ περίπου 50 μηχανήματα είναι στη διάθεση του σχήματος AVAX-METKA, που υλοποιεί το έργο. Εκτιμάται ότι, στην κορύφωση των εργασιών, στα εργοτάξια του FlyOver θα απασχολούνται άμεσα ή έμμεσα περί τα 1.000 άτομα.
Το έργο εντάσσεται στην ευρύτερη αναβάθμιση της Ανατολικής Περιφερειακής, προϋπολογισμού 373,2 εκατ. ευρώ, σε συνολικό μήκος δεκατριών χλμ. Σήμερα είναι το μεγαλύτερο οδικό έργο στη Θεσσαλονίκη, αλλά και ένα από τα μεγαλύτερα σε εθνικό επίπεδο. Θεωρείται, δε, κομβικής σημασίας, καθώς θα διασφαλίσει καλύτερη σύνδεση με το αεροδρόμιο «Μακεδονία», την Εγνατία Οδό, τη Νότια Θεσσαλονίκη και τη Χαλκιδική.
Ο νέος, συμπληρωματικός υπέργειος άξονας θα έχει μήκος 4 χλμ., ενώ η εργολαβία περιλαμβάνει εκτεταμένα έργα ανακατασκευής, βελτίωσης και κατά τόπους διαπλάτυνσης του υφιστάμενου δρόμου, εννέα ανισόπεδους κόμβους για την εξυπηρέτηση διασυνδέσεων, δέκα νέες γέφυρες και τρεις νέες σήραγγες. Με βάση το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα, στόχος είναι το FlyOver να παραδοθεί στις 14 Μαΐου 2027.
Η σύμβαση κατασκευής του αποτελεί Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και περιλαμβάνει, εκτός από τα έργα κατασκευής, τη λειτουργία και τη συντήρηση ολόκληρης της Περιφερειακής, όταν τα έργα ολοκληρωθούν. Η διάρκεια της ΣΔΙΤ είναι 26 χρόνια, ενώ οι μελλοντικοί χρήστες του δρόμου δεν θα πληρώνουν διόδια, επειδή η σύμβαση προβλέπει ότι η αποπληρωμή του έργου θα γίνεται με πληρωμές διαθεσιμότητας από πλευράς Δημοσίου.
Προχωρά, αλλά με νέο ορίζοντα το 2031 η ανάπλαση της Έκθεσης.
Στις 21 του περασμένου Μαΐου εγκρίθηκε από την αρμόδια κυβερνητική επιτροπή η ένταξη της ανάπλασης της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, μέσω σύμβασης παραχώρησης για περίοδο 35 χρόνων, που θα ξεκινήσει με την υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Το έργο θα υλοποιηθεί με τη μορφή σύμπραξης ιδιωτικών και δημόσιων πόρων και, στο πλαίσιό του, σχεδόν το 60% της έκτασης μετατρέπεται σε μητροπολιτικό πάρκο με πυκνή φύτευση, σε συνέχεια συμφωνίας με τον δήμο Θεσσαλονίκης.
Για την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων θα απαιτηθούν συνολικές επενδύσεις ύψους 300 εκατ. ευρώ, με τη δημόσια συμμετοχή να ξεπερνά ακόμη και το 1/3 του προϋπολογισμού (υπάρχουν ήδη εξασφαλισμένοι πόροι 120 εκατ., αθροιστικά από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το Περιφερειακό Πρόγραμμα ΕΣΠΑ της Κεντρικής Μακεδονίας). Η καταβολή του ποσού της δημόσιας συμμετοχής θα πραγματοποιηθεί κατά την πενταετία της κατασκευής του έργου, ενώ οι υπόλοιποι πόροι θα προέλθουν από ιδιωτικές πηγές χρηματοδότησης και τραπεζικό δανεισμό.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, εντός του 2025 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες και να έχει δημοσιευτεί το τεύχος του διαγωνισμού. Ώς το πρώτο εξάμηνο του 2026 προβλέπεται ο διαγωνισμός να έχει ολοκληρωθεί και να έχει αναδειχθεί ο ανάδοχος, ενώ στο δεύτερο εξάμηνο του 2026 αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευαστική περίοδος. Το έργο θα κατασκευάζεται και θα παραδίδεται τμηματικά, ώστε να μη διακοπεί η λειτουργία του Διεθνούς Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου Θεσσαλονίκης. Το σύνολο των εργασιών εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί ώς το 2031.
Την προσεχή άνοιξη μια πρώτη «γεύση» από το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά.
Ξεπέρασε το 70% η πρόοδος των εργασιών στο Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά (ΜΠΠΜ). Στόχος είναι την άνοιξη του 2025 να εγκαινιαστεί το πάρκο, ώστε οι κάτοικοι της Δυτικής Θεσσαλονίκης, αλλά και οι επισκέπτες της να απολαμβάνουν τους περιπάτους τους σε έναν νέο πνεύμονα πρασίνου.
Αυτό το διάστημα ολοκληρώνονται οι περιπατητικές διαδρομές, τα ηλεκτρομηχανολογικά έργα, προετοιμάζονται οι έξι είσοδοι στον χώρο, ενώ αμέσως μετά θα ξεκινήσει η φύτευση περίπου 10.000 δέντρων. Παράλληλα με τη διαμόρφωση του Μητροπολιτικού Πάρκου Παύλου Μελά, το οποίο θα απλώνεται σε έκταση 340 στρεμμάτων, σε πλήρη εξέλιξη είναι οι εργασίες στο Κτήριο Στρατωνισμού Α2, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2025, με στόχο ώς την άνοιξη του 2026 να στεγάσει το νέο δημαρχείο και όλες τις υπηρεσίες του δήμου Παύλου Μελά. Στο ίδιο κτήριο, έκτασης 3.500 τ.μ., θα στεγαστεί η Έκθεση Εθνικής Αντίστασης, ενώ με χρηματοδότηση του υπουργείου Πολιτισμού προχωρά στο κτήριο Α3 η δημιουργία του Μουσείου Αρχαιοτήτων του Μετρό, που θα φιλοξενεί τα ευρήματα που προέρχονται από τις ανασκαφές στα εργοτάξια του μετρό Θεσσαλονίκης. Σε εξέλιξη βρίσκονται οι συζητήσεις και για τη χρηματοδότηση του Μουσείου Προσφυγικού Ελληνισμού, πιθανότατα από το ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας, το οποίο, σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό, θα στεγαστεί στα κτήρια Β4 και Δ.
Σε δεύτερη φάση, ο δήμος Παύλου Μελά θα διεκδικήσει χρηματοδοτήσεις και θα τρέξει μελέτες, ώστε να ανακατασκευαστούν τρεις μεγάλες πλατείες που υπάρχουν εντός του μητροπολιτικού πάρκου, όπως επίσης και άλλα είκοσι κτήρια.
Μπήκαν (επιτέλους) οι μπουλντόζες για την κατασκευή του Μουσείου Ολοκαυτώματος Ελλάδος.
Ολοκληρώθηκαν ήδη οι πρώτες εργασίες εκσκαφών στο Μουσείο Ολοκαυτώματος Ελλάδος, με ανάδοχο για την εκτέλεση των πρόδρομων εργασιών (αφορούν σε εργασίες εκσκαφών και αντιστηρίξεων και στην κατασκευή των πασσάλων θεμελίωσης) την κοινοπραξία των εταιρειών ΓΕΩΕΡΕΥΝΑ-OFS, με διάρκεια υλοποίησης στους 7 μήνες. Ήδη, ο ανάδοχος εγκαταστάθηκε και ολοκλήρωσε τις εργασίες οργάνωσης του εργοταξίου (απαιτούμενες αδειοδοτήσεις, εγκατάσταση εργοταξιακής περίφραξης, πινακίδας έργου, εργοταξιακών οικίσκων, σύνδεση με δίκτυα ΟΚΩ κτλ.) και συνεχίζει με εργασίες εκσκαφών και κατασκευής πασσάλων για τη δημιουργία διαφράγματος. Παράλληλα με τις εργασίες στο εργοτάξιο, προχωρά η εκπόνηση της μελέτης εφαρμογής και η σύνταξη των τευχών δημοπράτησης, με στόχο ο γενικός εργολάβος της κατασκευής του έργου να διαδεχθεί τον ανάδοχο των πρόδρομων εργασιών στις αρχές του 2025, ώστε μέσα στους επόμενους μήνες να ξεκινήσει η κατασκευή του κτηρίου και η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου του.
Το μουσείο θα έχει συνολική επιφάνεια περίπου 9.000 τ.μ., θα αποτελείται από έξι υπέργειους και δύο υπόγειους ορόφους και θα αναπτύσσεται σε επαφή με ένα μικρό αστικό άλσος. Πέρα από τους χώρους της μόνιμης έκθεσης, θα περιλαμβάνει αίθουσες περιοδικών εκθέσεων, αρχείων, εκπαίδευσης και έρευνας, καθώς και χώρους πολλαπλών χρήσεων & αναψυχής και γραφεία διοίκησης. Στο διπλανό ακίνητο θα διαμορφωθεί υπαίθριος χώρος στάθμευσης.
Το μουσείο (σε αρχιτεκτονική μελέτη που συνυπογράφουν τα αρχιτεκτονικά γραφεία Efrat Kowalsky Architects από το Ισραήλ, Heide von Beckerath από τη Γερμανία και Π. Μακρίδης & Συνεργάτες ΑΕ από τη Θεσσαλονίκη) έχει σχεδιαστεί ως περίοπτο μνημείο, με έμπνευση από τα οκταγωνικά μνημεία της Θεσσαλονίκης. Κατά τη διάρκεια της νύχτας θα διαχέει φως από μέσα προς τα έξω, μεταμορφώνοντας το κτήριο σε ζωντανό καμβά που μιμείται τον φωτισμό των φάρων. Ο σχεδιασμός βασίζεται στις αρχές της βιωσιμότητας και της αειφορίας.
Η οικοδομική άδεια ανέγερσης του μουσείου (που υλοποιείται από την Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης και χρηματοδοτείται από την Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας, το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το ελληνικό Δημόσιο και από δωρεές, όπως του δρα. Άλμπερτ Μπουρλά) εκδόθηκε στα τέλη Δεκέμβριου 2023 από τη διεύθυνση Δόμησης και Πολεοδομικών Εφαρμογών του δήμου Θεσσαλονίκης, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για την υλοποίησή του.
Ενα νέο, «πράσινο» επιχειρηματικό κέντρο ανοίγει τις πύλες του στα δυτικά της πόλης.
Στις 6 Σεπτεμβρίου εγκαινιάστηκε το νέο, «πράσινο» συγκρότημα γραφείων Hub 26 στην οδό 26ης Οκτωβρίου, στη Θεσσαλονίκη, απέναντι από το συγκρότημα της ιστορικής ζυθοποιίας Φιξ, με την υπογραφή της Dimand. Οι χώροι του θα παραδοθούν στο σύνολό τους στους νέους τους χρήστες σταδιακά, το αργότερο ώς τον προσεχή Δεκέμβριο.
Το νέο συγκρότημα φιλοδοξεί να αποτελέσει έναν καινοτόμο χώρο επιχειρηματικής δραστηριότητας για εθνικές και πολυεθνικές εταιρείες. Πρόκειται για ένα σύνολο τεσσάρων κτηρίων, συνολικής ανωδομής 20.200 τ.μ. με υπόγεια 10.800 τ.μ., σε έκταση 7.700 τ.μ. Στην ίδια ανάπτυξη προστέθηκε το κτήριο Citrus, το οποίο προσθέτει άλλα 4.600 τ.μ. σε συνολική έκταση 9 στρεμμάτων.
Από τους πρώτους χρήστες τού Hub 26 θα είναι η διακρατική Τράπεζα Εμπορίου και Ανάπτυξης Ευξείνου Πόντου, που θα στεγάσει εκεί (από τους πρώτους μήνες του 2025) την ιδιόκτητη έδρα της, εμβαδού 5.170 τ.μ., την οποία απέκτησε έναντι τιμήματος 16 εκατ. ευρώ, είκοσι πέντε χρόνια μετά την εγκατάστασή της στη Θεσσαλονίκη.
Η κατασκευή του Hub 26 εντάσσεται στο ευρύτερο πρόγραμμα ανάπλασης της Δυτικής Πύλης της Θεσσαλονίκης, που, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει νέους χώρους δημόσιας χρήσης (όπως πεζοδρόμους και ποδηλατοδρόμους), που θα συνδέουν τα διάφορα σημεία με το κέντρο της πόλης. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η πρωτοβουλία της Dimand για δωρεά μελέτης ποδηλατοδρόμου και ανάπλασης της 26ης Οκτωβρίου, σε συνεργασία με τον δήμο Θεσσαλονίκης και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Υπογράφηκε η σύμβαση για την αξιοποίηση των πρώην Στάβλων Παπάφη.
Υπογράφηκε στα τέλη Ιουνίου η σύμβαση μεταξύ του δήμου Θεσσαλονίκης και της αναδόχου εταιρείας για την αξιοποίηση των πρώην Στάβλων Παπάφη. Τη σύμβαση για το έργο «Δημιουργία χώρου εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας στο οικοδομικό τετράγωνο που περικλείεται από τις οδούς Αλοννήσου – Μυκόνου – Άνδρου – Σιδηροκάστρου (πρώην Στάβλοι Παπάφη)» υπέγραψαν ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος & Βιώσιμης Κινητικότητας, Πρόδρομος Νικηφορίδης, και η νόμιμη εκπρόσωπος της αναδόχου Ανώνυμης Τεχνικής Εταιρείας Παγώνη, Μαρία Παγώνη. Είχε προηγηθεί διαπραγμάτευση της σημερινής δημοτικής αρχής Θεσσαλονίκης με τον εργολάβο, στις αρχές του έτους, στο πλαίσιο της οποίας δόθηκε επιπλέον 2% έκπτωση, φτάνοντας πλέον το 11%. Έτσι, η συνολική δαπάνη για τις παρεμβάσεις που θα απαιτηθούν ανέρχεται στα 13,86 εκατ. ευρώ.
Αντικείμενο της σύμβασης είναι η αξιοποίηση του δημοτικού ακινήτου που βρίσκεται εντός των ορίων της τέταρτης δημοτικής κοινότητας του δήμου Θεσσαλονίκης, συνολικής επιφάνειας 4.775 τ.μ. Μετά την κατεδάφιση του υφιστάμενου κτηριακού συγκροτήματος θα γίνει ανέγερση και κατασκευή ενός σύγχρονου πολυχώρου για την εξυπηρέτηση κοινωφελών χρήσεων του δήμου.
Στον πολυχώρο θα φιλοξενούνται κοινωνικές δομές (βρεφονηπιακός σταθμός, ξενώνας φιλοξενίας), δράσεις πολιτισμού και αθλητισμού (κλειστό δημοτικό γυμναστήριο, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων και κοινωνικών εκδηλώσεων, χώρος μνήμης/αρχείο προσφυγικής κληρονομιάς, δημοτική βιβλιοθήκη/αναγνωστήριο, κτήριο γραφείων, ιατρείο, κέντρο ημερήσιας φροντίδας ηλικιωμένων), ενώ έχουν προβλεφθεί αναβαθμισμένο αστικό πράσινο και υπόγειος χώρος στάθμευσης.
Ξεκίνησε η κατασκευή του Παιδιατρικού Νοσοκομείου στο Φίλυρο, τέλη του 2026 με αρχές 2027 η παράδοση.
Σε εξέλιξη βρίσκονται τα έργα εκσκαφής για την κατασκευή του πρώτου Παιδιατρικού Νοσοκομείου στο Φίλυρο, στο πλαίσιο δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, με την αρχή να γίνεται από τις σκυροδετήσεις για τη θεμελίωση του κυρίως κτηρίου και του Κέντρου Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων. Επόμενο βήμα είναι το λεγόμενο «mockup», που θα καθορίσει την κατασκευή (πρόκειται, ουσιαστικά, για μια προσωρινή κατασκευή μέρους του κτηρίου, η οποία θα δείχνει πώς θα μοιάζει σε τελική μορφή. Αυτή η κατασκευή θα εξεταστεί αρχιτεκτονικά και, βάσει των συμπερασμάτων που να αντληθούν, θα δοθεί το «πράσινο φως» για να προχωρήσει η κατασκευή). Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η διαπραγμάτευση με τον υπεργολάβο που θα αναλάβει την προμήθεια των στοιχείων (τα κτήρια κατασκευάζονται με τη μέθοδο του timber frame). H εταιρεία που θα επιλεγεί θα είναι από την Αυστρία ή τη Γερμανία, χώρες με μεγάλη εμπειρία στην κατασκευή του συγκεκριμένου τύπου κτηρίων.
Παράλληλα, εδώ και μερικούς μήνες προχωρούν εργολαβία του υπουργείου Υποδομών για τη σύνδεση του χώρου με το οδικό δίκτυο, όπως επίσης και δεύτερη εργολαβία (του δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη) για την υδροδότηση του νοσοκομείου, αλλά και του Φιλύρου μέσω σύγχρονου, ψηφιακού δικτύου. Στόχος είναι οι παρεμβάσεις να έχουν ολοκληρωθεί πριν από την παράδοση του νοσοκομείου, στα τέλη του 2026 με αρχές 2027.
Από την πλευρά του υπουργείου Υγείας έχει ήδη ξεκινήσει η προκήρυξη των θέσεων και των πανεπιστημιακών και των γιατρών του ΕΣΥ, καθώς και του νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού του νοσοκομείου, έτσι ώστε όλοι να είναι στη θέση τους ήδη από την πρώτη μέρα της λειτουργίας του.
Το νέο Πανεπιστημιακό Παιδιατρικό Νοσοκομείο φιλοδοξεί να αποτελέσει ένα hub, έναν κόμβο εξειδικευμένων ιατρικών υπηρεσιών για τη Θεσσαλονίκη, τη Βόρεια Ελλάδα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Ήδη ξεκίνησε η κατασκευή του πρότυπου Κέντρου Ψυχικής Υγείας για Παιδιά και Εφήβους πλησίον του νοσοκομείου και ενός κτηρίου που θα στεγάσει πανεπιστημιακές εγκαταστάσεις και χώρους για έρευνα και εκπαίδευση, ώστε όλο το νοσοκομείο να λειτουργήσει σε λογική campus. Ταυτόχρονα, έχουν συναφθεί συμφωνίες για συνεργασίες με μεγάλα ιατρικά και ερευνητικά κέντρα και κορυφαίους ιατρικούς οργανισμούς για ανάπτυξη κλινικών προγραμμάτων και μοντέλων φροντίδας (και, κατ’ επέκταση, στελέχωσης με έμψυχο δυναμικό), αλλά και για ανταλλαγή τεχνογνωσίας.