Με μία ματιά:
Από τον σταθμό «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός» θα διέρχονται όλες οι γραμμές του μετρό Θεσσαλονίκης. Ο Ν.Σ. Σταθμός, εκτός από σταθμός του μετρό, είναι και ο κεντρικός σιδηροδρομικός σταθμός της Θεσσαλονίκης για όλες τις επιβατικές και τις εμπορικές αμαξοστοιχίες. Βρίσκεται επί της οδού Μοναστηρίου, στη συμβολή της με την Αναγεννήσεως.
Επισήμως, άρχισε να λειτουργεί τον Σεπτέμβριο του 1961, εξυπηρετούσε όμως το κοινό ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 1940. Σε αυτόν έχουν την αφετηρία τους πολλές λεωφορειακές γραμμές του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, με την είσοδο στο κτήριο να γίνεται τόσο από την οδό Μοναστηρίου όσο και από τη Μαργαροπούλου.
Ο Ν.Σ. Σταθμός της Θεσσαλονίκης είναι ένας από τους μεγαλύτερους σιδηροδρομικούς σταθμούς στη Βαλκανική. Η συνολική του έκταση καταλαμβάνει 80 στρέμματα, ενώ το κεντρικό κτήριο καλύπτει επιφάνεια 55.000 τετραγωνικών μέτρων. Διαθέτει μία μεγάλη κεντρική αίθουσα, όπου βρίσκονται τα εκδοτήρια και όλες οι σχετικές με την εξυπηρέτηση των επιβατών υποδομές (χώρος αποσκευών, καφέ, εστιατόρια, ταχυδρομείο, εμπορικά καταστήματα), ενώ ο επάνω όροφος στεγάζει τις υπηρεσίες του ΟΣΕ. Εντός του σταθμού βρίσκεται και το παρεκκλήσι του Αγίου Φιλίππου του διακόνου, προστάτη των σιδηροδρομικών και των ταξιδιωτών με σιδηρόδρομο.
Η κατασκευή του μετρό αποτέλεσε δύσκολο εγχείρημα και, ταυτόχρονα, πρόκληση, καθώς ένα μεγάλο τεχνικό έργο σε συνθήκες αστικού περιβάλλοντος συναντιέται αναπόφευκτα με την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της πόλης. Για τις ανάγκες κατασκευής του μετρό πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη ενιαία αρχαιολογική ανασκαφή στη Θεσσαλονίκη, η οποία κάλυψε συνολική έκταση άνω των 20.000 τ.μ. Η Ελληνικό Μετρό, αξιοποιώντας την πολύτιμη εμπειρία της από τις αρχαιολογικές ανασκαφές του μετρό της Αθήνας (συνολικής έκτασης 79.000 τ.μ.), πραγματοποίησε τις απαραίτητες αλλαγές στον τεχνικό σχεδιασμό του μετρό της Θεσσαλονίκης και, στην τελική μελέτη του έργου, βύθισε τις σήραγγες σε βάθος πολύ χαμηλότερο από τα αρχαιολογικά στρώματα (αρχική πρόβλεψη βάθους 7-9 μ., ενώ τελικώς το βάθος των σηράγγων κυμαίνεται από -14 έως -31 μέτρα), για να αποφευχθούν ιδιαίτερα δυσάρεστες επιπλοκές στο έργο.