Με ταχείς ρυθμούς προχωρούν οι διαδικασίες για τη δημιουργία μιας ελληνικής τριάδας ιστορικών αεροσκαφών που θα επιστρέψουν στους αιθέρες. Όπως ανακοίνωσε ο Δημήτρης Κόλιας, αντιπρόεδρος και νόμιμος εκπρόσωπος του κοινωφελούς ιδρύματος «Ίκαρος», στα μέσα Ιανουαρίου, μαζί με τον πρόεδρο του ιδρύματος, Πίτερ Λιβανό, επισκέφτηκαν το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ) μετά από πρόσκληση του αρχηγού ΓΕΑ, αντιπτεράρχου Γιώργου Μπλιούμη, «ο οποίος δείχνει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για όλα τα μουσειακά αεροπλάνα. Μια πάρα πολύ καλή συνάντηση» έλαβε χώρα, όπως εξηγεί ο κ.Κόλιας, ως αφετηρία σημαντικών εξελίξεων.
Οι δύο εκπρόσωποι του ιδρύματος ενημέρωσαν λεπτομερώς τον αρχηγό τής Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ) για την προσπάθεια που γίνεται να επανέλθει σε πτητική κατάσταση το ανακατασκευασμένο μαχητικό Spitfire MJ75, καθώς και για τον προγραμματισμό τής επιστροφής του στην Ελλάδα. «Προσπάθειά μας είναι αυτό το αεροσκάφος να επιστρέψει στην Ελλάδα στα τέλη Φεβρουαρίου και το Spitfire να μπορέσει να πετάξει στους ελληνικούς ουρανούς την 25η Μαρτίου», διευκρινίζει ο κ.Κόλιας, που είχε θετικά νέα και για το προσωπικό που θα αναλάβει το πτητικό έργο. Ο αντιπρόεδρος του κοινωφελούς ιδρύματος «Ίκαρος» αποκαλύπτει ότι σε τελικό στάδιο βρίσκεται «η προετοιμασία για την εκπαίδευση των δύο χειριστών που θα πετούν το συγκεκριμένο αεροσκάφος», όπως και των δύο μηχανικών τής ΠΑ που θα το συντηρούν, με εκπαίδευση που θα γίνει στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ο κ. Κόλιας προσθέτει μάλιστα ότι αυτήν τη στιγμή γίνεται στη Βρετανία η μεγάλη, ετήσια συντήρηση του αεροπλάνου, ώστε το παλαίμαχο μαχητικό «όχι μόνο να είναι έτοιμο να επιστρέψει στην Ελλάδα, αλλά και να μπορεί να πετάξει για τουλάχιστον ένα έτος».
Η ανακατασκευή ενός Harvard
Ο «Ίκαρος» και η ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα συνεργαστούν και για την ταχύτατη ανακατασκευή ενός αεροσκάφους τύπου Harvard: «Συμφωνήσαμε να προχωρήσουμε άμεσα στην πλήρη αποκατάσταση και επιστροφή σε πτητική κατάσταση και ενός εκ των τριών Harvard που διαθέτει η ελληνική Πολεμική Αεροπορία στην αεροπορική βάση τής Δεκέλειας. Ένα αεροσκάφος που θα μεταφερθεί στο Biggin Hill, στον ίδιο χώρο όπου ανακατασκευάστηκε το ελληνικό Spitfire – και, αν πάνε όλα καλά, μπορεί να είναι έτοιμο στο τέλος τού 2021», τονίζει ο κ. Κόλιας, ο οποίος δεν κρύβει τον ενθουσιασμό των στελεχών τού ιδρύματος «Ίκαρος» για την «ταχεία εξέλιξη των πρότζεκτ επαναφοράς σε πτητική κατάσταση ιστορικών αεροσκαφών» εντός τού 2021.
Μάλιστα, στόχος είναι να λειτουργήσουν συνδυαστικά αυτές οι προσπάθειες, ώστε τα πάντα να κινηθούν γρήγορα: «Καθώς λοιπόν έρχεται στην Ελλάδα το ανακατασκευασμένο Spitfire MJ75, κάτι που θα γίνει με την αποσυναρμολόγηση και τη μεταφορά του με ένα ελληνικό C-130, έτερος στόχος είναι, αν αυτό καταστεί δυνατό, να μπορέσει αυτό το μεταφορικό τής Πολεμικής Αεροπορίας να μην φύγει ‘άδειο’. Να μεταφέρει και το Harvard που θα επιλεγεί για ανακατασκευή στη διαδρομή που θα κάνει προς το Ηνωμένο Βασίλειο», εξηγεί ο κ.Κόλιας.
ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΟΤΙ ΗΡΘΕ Η ΩΡΑ ΝΑ ΕΚΚΙΝΗΣΟΥΝ ΟΙ ΜΗΧΑΝΕΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗ «ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ» ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΑΦΟΥ ΕΤΟΙΜΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΛΑΝΟ ΤΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ «ΙΚΑΡΟΣ» ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΥΣ DC-3 ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΣΕ ΠΤΗΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ. ΛΟΓΩ ΤΟΥ ΜΕΓΕΘΟΥΣ ΤΟΥ, ΟΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ, ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ, ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΥΠΟ ΤΗΝ ΠΛΗΡΗ ΚΑΘΟΔΗΓΗΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΟΥ ΤΟ «ΙΚΑΡΟΣ» ΘΑ ΦΕΡΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΓΛΙΑ, ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΟΥΝ ΜΕ ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥΣ.
Άμεσες εξελίξεις για τη θρυλική Ντακότα
Φαίνεται όμως ότι ήρθε η ώρα να εκκινήσουν οι μηχανές και για τη «βασίλισσα» τής Θεσσαλονίκης, αφού έτοιμο είναι το πλάνο για το αεροσκάφος DC-3 τής Μίκρας: «Στη συνάντηση με τον Α/ΓΕΑ μιλήσαμε και για τη Ντακότα που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη» εξηγεί ο κ. Κόλλιας. «Το Ίδρυμα ‘Ίκαρος’ αποφάσισε να προχωρήσει στην αποκατάσταση και του συγκεκριμένου αεροσκάφους σε πτητική κατάσταση. Αυτό σημαίνει ότι μέσα τον Φεβρουάριο δύο μηχανικοί μας επισκέπτονται τη Θεσσαλονίκη, ώστε να ‘φρεσκάρουν’ την εικόνα που έχουμε για την κατάσταση του αεροσκάφους. Ήδη έχουμε στα χέρια μας μιαν εξαιρετική και αναλυτική τεχνική έκθεση από τους μηχανικούς τής ΠΑ και της ΕΑΒ για το συγκεκριμένο αεροπλάνο».
Λόγω του μεγέθους του, οι εργασίες θα πρέπει να γίνουν στην Ελλάδα. Μάλιστα, ο αντιπρόεδρος του «Ίκαρος» αποκαλύπτει ότι οι εργασίες θα πραγματοποιηθούν στη Θεσσαλονίκη, υπό την πλήρη καθοδήγηση μηχανικών που το «Ίκαρος» θα φέρει από την Αγγλία, για να συνεργαστούν με έλληνες μηχανικούς. «Θα φέρουμε, φυσικά, και όποια ανταλλακτικά και παρελκόμενα θα είναι απαραίτητα για την αποκατάσταση του συγκεκριμένου Ντακότα DC-3», προσθέτει. «Αν όλα πάνε καλά, θα μπορούσαμε να έχουμε και το Ντακότα (49-2622 «Ποσειδών»), το τρίτο από τα αεροσκάφη που θα ανακατασκευαστούν, ακόμη και μέσα στην τρέχουσα χρονιά», υποστηρίζει ο κ.Κόλιας, σημειώνοντας ότι οι μόνες καθυστερήσεις που μπορεί να προκύψουν θα οφείλονται στην γραφειοκρατία, ως συνέπεια της πανδημίας.
«Πτήσεις κληρονομιάς»
Συνολικά (με την αναχώρηση για το Ηνωμένο Βασίλειο του ιστορικού αεροσκάφους Harvard, την άφιξη στα τέλη Φεβρουαρίου τού ελληνικού Spitfire MJ75 και την έναρξη των διαδικασιών για τη Ντακότα τής Θεσσαλονίκης), η ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα έχει σύντομα τρία αεροσκάφη-θρύλους σε πτητική κατάσταση. «Αεροσκάφη που συνηθίζεται ανά τον κόσμο να πραγματοποιούν πτήσεις που ονομάζονται ‘Heritage Flights’, ήτοι ‘Πτήσεις Κληρονομιάς’, που τιμούν σε όλο τον κόσμο τη χώρα, τής οποίας τη σημαία φέρουν», συμπληρώνει ο αντιπρόεδρος και νόμιμος εκπρόσωπος του κοινωφελούς ιδρύματος «Ίκαρος».
Το ίδρυμα αναμένεται να αναλάβει και ένα σημαντικό μέρος των λειτουργικών εξόδων που θα είναι αναγκαία για τα συγκεκριμένα αεροσκάφη στο μέλλον. Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ.