Το 2025 ανοίγει τη σελίδα μίας νέας δεκαετίας για την εκδήλωση του συλλόγου Οι Φίλοι της Νέας Παραλίας «Νέα Παραλία – Νέα Πασαρέλα – Μόνον Ανακύκλωση». Γι’ αυτό και τα μέλη του αποφάσισαν φέτος να αντιμετωπίσουν μια νέα πρόκληση, που υπερβαίνει την επιλογή ενός γενικού θέματος, για να εστιάσουν αυτήν τη φορά σε μια γυναίκα-μύθο: η ελληνίδα ντίβα Ζωζώ Νταλμάς θα αποτελέσει τη φιγούρα έμπνευσης της επόμενης πασαρέλας, τη μούσα των σχεδιαστών. Άλλωστε, σύγχρονοι σχεδιαστές μόδας έχουν ήδη εμπνευστεί από υπαρκτά πρόσωπα που έγραψαν ιστορία, όπως ο Ζαν-Πολ Γκοτιέ, με το ντεφιλέ που ήταν αφιερωμένο στην αγαπημένη τραγουδίστρια Έιμι Γουάινχάουζ.
Μια θρυλική γυναίκα
Η Ζωζώ Νταλμάς ήταν χορεύτρια, τραγουδίστρια, ηθοποιός, ερωμένη, μούσα, κατάσκοπος. Το ταλέντο, η προσωπικότητά της, η ελευθερία και η ομορφιά της είχαν δημιουργήσει γύρω της μιαν αύρα, ένα μείγμα μύθου και πραγματικότητας. Κάποιοι μπορεί να τη θυμούνται ακόμη ως ξανθιά καλλονή που εικονιζόταν σε μπλε φόντο πάνω σε γνωστή, κόκκινη κασετίνα τσιγάρων.
Το αφιέρωμα στη Ζωζώ Νταλμάς θα αναπτυχθεί, στη διάρκεια της περιόδου προετοιμασίας, με την πραγματοποίηση σεμιναρίου και τη συμμετοχή ομιλητών, για να προσφερθεί στους συμμετέχοντες σχεδιαστές υλικό έμπνευσης. Καθένας θα μπορεί να επιλέξει και να αποτίσει φόρο τιμής στην ελληνίδα ντίβα δημιουργώντας ένα εμβληματικό αμπιγέ φόρεμα ή ένα θεατρικό κοστούμι.
Για λόγους συνοχής –και χωρίς να ξεχνούν ότι πρόκειται για μια συλλογική παράσταση, στην οποία καθένας έχει τη δική του ευαισθησία έκφρασης–, οι διοργανωτές ένιωσαν την ανάγκη να εστιάσουν σε μία μόνο περίοδο της ζωής της. Έτσι, επέλεξαν να επικεντρωθούν στην αρχή της καριέρας της, στην περίοδο του Μεσοπολέμου. Η πλούσια ζωή της, η τέχνη, οι επιλογές και η ελευθερία της στις δεκαετίες του 1920 και του 1930, σε μιαν εποχή που οι Ελληνίδες επρόκειτο να αποκτήσουν το δικαίωμα της ψήφου και όπου το ρεύμα της ευρωπαϊκής μόδας, «les années folles», «les Garçonnes» και η εγκατάλειψη του κορσέ, που εκφράζει μια άλλη μορφή χειραφέτησης για τις γυναίκες, δημιουργούν το πλαίσιο έμπνευσης.
Μετά το τέλος του μεγάλου πολέμου, είχε έρθει η ώρα να δοθεί χώρος στη ζωή και το γλέντι. Στη Δυτική Ευρώπη ο Ζαν Πατού, Ζαν Λανβέν, Μαντλέν Βιονέ και Ζαν Πουαρέ είναι οι σχεδιαστές της μόδας των Roaring Twenties. Οι γυναίκες είναι κομψές, όπως στο διάσημο μυθιστόρημα του Φιτζέραλντ «Ο υπέροχος Γκάτσμπι» (1925) ή στην ταινία του Χάουαρντ Χοκς«A Girl in Every Port» (1928), όπου η διάσημη σταρ του βωβού κινηματογράφου Λουίζ Μπρουκς διακρίθηκε. Οι θηλυκές καμπύλες φλουτάρονται, οι φούστες κονταίνουν, τα υφάσματα λάμπουν και ρέουν. Μερικά κομμάτια της ανδρικής γκαρνταρόμπας, τα οποία υιοθετήθηκαν πρώτα από τις γυναίκες κατά τη διάρκεια του πολέμου και στη συνέχεια με μαχητικότητα από τις σουφραζέτες στη Μεγάλη Βρετανία, προκαλούν έμπνευση στους σχεδιαστές και θα πάρουν πια οριστική θέση στη γυναικεία γκαρνταρόμπα.
Στην Ευρώπη, μετά το κραχ του χρηματιστηρίου του 1929, ήρθε η ώρα της λιτότητας. Τα αξεσουάρ και τα ρούχα ακολούθησαν πιο αυστηρό ύφος και οι καμπύλες που είχαν κρύψει οι γυναίκες κάτω από ίσια κοψίματα την προηγούμενη δεκαετία τονίστηκαν για άλλη μία φορά, ενώ η γυμνή πλάτη αντικατέστησε τα γυμνά πόδια. Οι δημιουργοί της δεκαετίας είναι, μεταξύ άλλων, οι Μαντλέν Βιονέ, Μαντάμ Γκρε, Μαρσέλ Ροσά, Ζαν Λανβέν, Κοκό Σανέλ και Έλσα Σκιαπαρέλι.
Για τις περιοχές που βρίσκονται στις πύλες της Ανατολής, η τέχνη και η μόδα στις αρχές του 20ού αιώνα χαρακτηρίζοναι από την τάση του Οριενταλισμού, το σπάσιμο των συνόρων μεταξύ Ανατολής και Δύσης και το παράδοξο με την αναμφισβήτητη επιρροή από τη Δύση που τρεφόταν, ταυτόχρονα, από τη φαντασία ή τα αρώματα της Ανατολής. Το μουσικό είδος της οπερέτας αποτέλεσε χαρακτηριστικό παράδειγμα: στη δυτική φόρμα εισάγονται ανατολίτικα θέματα. Στην Ελλάδα, το νέο είδος οδήγησε στη δημιουργία ενός νέου είδους στο θέατρο, του κωμειδυλλίου. Όμως, ο Μεσοπόλεμος για την Ελλάδα σήμαινε και την έλευση ενάμισι εκατομμυρίου προσφύγων – και, ενώ οι χώρες της Δυτικής Ευρώπης επηρεάζονται από τη τζαζ, στην Ελλάδα ακούν ρεμπέτικο.
Η Ζωζώ Νταλμάς ζούσε τότε σε μια τέτοια πόλη-πύλη, πύλη υποδοχής από την Ανατολή επιρροών, αλλά και ανθρώπων: τη Θεσσαλονίκη.
Το χρονοδιάγραμμα
Δεκέμβριος 2024: ανακοίνωση του θέματος.
Μέχρι 7 Φεβρουαρίου 2025: δηλώσεις συμμετοχής.
Τέλος Φεβρουαρίου 2025: εισηγήσεις σχετικά με τη ζωή, την προσωπικότητα της Νταλμάς, τη μόδα και το θέατρο της εποχής.
Στις 18 Απριλίου 2025: υποβολή του πορτφόλιο με τις προτάσεις στην κριτική επιτροπή (μία οριζόντια σελίδα Α4 για κάθε κοστούμι). Παράδοση κειμένου και σκίτσου ή κολάζ για κάθε δημιουργία (τέσσερα κατά μέγιστον για κάθε σχεδιαστή), τη σχέση της με το θέμα και την περιγραφή των υλικών. Για την κατασκευή των ενδυμάτων θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνον ανακυκλώσιμα και επαναχρησιμοποιούμενα υλικά. Τα μοντέλα που θα αναδείξουν τις δημιουργίες στην πασαρέλα είναι επιλογή των ίδιων των δημιουργών. Ο σύλλογος Οι Φίλοι της Νέας Παραλίας αναλαμβάνει την οργάνωση (επιλογή χώρου, μουσική, φωτισμό) και την προώθηση της εκδήλωσης στο κοινό και τα ΜΜΕ. Ο σύλλογος Οι Φίλοι της Νέας Παραλίας διατηρεί το δικαίωμα να εκδώσει το φωτογραφικό υλικό που θα συγκεντρώσει κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης.
Από 19 ώς 25 Απριλίου 2025: συνεδρίαση της κριτικής επιτροπής και εξέταση των προτάσεων.
Στις 25 Απριλίου 2025: ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της κριτικής επιτροπής. Η ανακοίνωση της απόφασης της κριτικής επιτροπής θα γίνει μέσω e-mail.