Φωτογραφία: Σάκης Γιούμπασης.
Πώς προέκυψε η ιδέα ενός τηλεοπτικού παιχνιδιού που είναι παράλληλα και ταξιδιωτική εκπομπή;
Τα ταξίδια είναι το πάθος μου και η τηλεόραση μια πολύ ενδιαφέρουσα φόρμα έκφρασης, όταν μπορεί να είναι δημιουργική. Η ιδέα γεννήθηκε σε μια εξόρμηση στο εξωτερικό, όπου συνειδητοποίησα την αρχή τής εξάπλωσης του φαινομένου «selfie» γύρω μου. Πώς μπορείς να στήσεις ένα πρωτότυπο concept και κανόνες για ένα «σημείο των καιρών», όπως αυτό της αυτοφωτογράφισης; Μια ενδιαφέρουσα πρόκληση, που έγινε πραγματικότητα – ακόμη και σήμερα, το «Selfie» δεν σταματά να εξελίσσεται, ενώ βρίσκεται ήδη στον τρίτο χρόνο τής τηλεοπτικής του μετάδοσης. Με πολύτιμους συνεργάτες σε διαρκή αλληλεπίδραση, συνεχίζουμε τη δημιουργική αναζήτηση, για να σας παρουσιάσουμε το ολοκαίνουργιο «Selfie Reloaded», που ξεκινά την Κυριακή 1η Μαρτίου, στην ΕΡΤ2. Ανυπομονώ να γίνετε συνταξιδιώτες μας.
Γυρίζετε όλη την Ελλάδα. Πώς σας αντιμετωπίζουν οι τοπικές κοινωνίες;
Τα γυρίσματα της εκπομπής είναι, πλέον, ένα γεγονός για τις πόλεις που έχουμε τη χαρά να επισκεπτόμαστε. Περιφέρειες, δήμοι, πολιτιστικοί και αθλητικοί φορείς ενώνουν τις δυνάμεις τους μαζί μας, για να συνθέσουμε το πορτρέτο του τόπου. Οι παίκτες μας ξεδιπλώνουν την ιστορία και η τοπική κοινωνία ενεργοποιείται, συμμετέχοντας ενεργά από τα παιχνίδια μέχρι το μεγάλο φινάλε, που συνήθως δίνει το πολιτιστικό στίγμα. Δενόμαστε με τους τόπους και τους ανθρώπους που βρίσκονται κοντά μας. Κάθε νέο επεισόδιο κρύβει πολλές ευχάριστες εκπλήξεις για όλη την ομάδα. Στο κάδρο μας χωράει όλη η Ελλάδα και δεν θα σταματήσουμε να επιμένουμε σ’ αυτό, κάνοντας πράξη το μότο τής εκπομπής.
Ως πτυχιούχος τού τμήματος Κινηματογράφου τού ΑΠΘ, πιστεύετε ότι στην Ελλάδα τού 2020 υπάρχουν ευκαιρίες εργασίας στον τομέα σας ή ο απόφοιτος θα πρέπει να «μεταναστεύσει», για να μπορέσει να δημιουργήσει;
Νιώθω ιδιαίτερα τυχερός που μπορώ να εργάζομαι πάνω σ’ αυτό που αγαπώ. Τα δεδομένα τής εποχής μας όλοι τα γνωρίζουμε: όμως, αντικειμενικές δυσκολίες απαντούν σε κάθε επαγγελματικό κλάδο. Το ζήτημα είναι πώς θα διαχειριστούμε όλα αυτά που συμβαίνουν γύρω μας, φιλτράροντάς τα μέσα από την προσωπική μας ματιά, που θα τα αναγεννήσει σε μια καλή ιστορία.
Ιστορίες μπορούμε να ξεδιπλώσουμε από την Ελλάδα ώς τις Ηνωμένες Πολιτείες τής μεγάλης οπτικοακουστικής παραγωγής. Διαφέρει ο τρόπος και η διαχείριση των εμποδίων. Μας πεισμώνουν όμως τα εμπόδια, μας καθιστούν ιδιαίτερα εφευρετικούς και ίσως πολύ πιο ειλικρινείς απέναντι στο τι θέλουμε να εκφράσουμε μέσα από τη δουλειά μας.
Κάθε άνθρωπος και κάθε απόφοιτος ορίζει τα δικά του «κουτάκια» και αγωνίζεται μέσα σ’ αυτά. Ο κινηματογράφος είναι μια παγκόσμια γλώσσα, που έχει τη δύναμη να ξεπερνά τα σύνορα. Μπορούμε να τα ξεπεράσουμε, έχοντας ως βάση και τον τόπο μας.
«ΤΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛΙΚΑ ΤΑΞΙΔΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΣΥΝΑΡΠΑΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΗΣ ΔΟΥΛΕΙΑΣ: ΕΡΧΟΜΑΣΤΕ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΟΙ ΜΕ ΤΟ ΚΟΙΝΟ – ΚΑΙ ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΟΘΟΝΗ ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΚΡΥΒΕΤΑΙ. ΣΑΦΩΣ, ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΑΝΑΓΚΗ ΤΗΣ ΕΠΙΒΡΑΒΕΥΣΗΣ, ΤΗΣ ΑΠΟΔΟΧΗΣ Ή ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗΣ. ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΣΗΜΑΙΝΟΥΝ ΠΟΛΛΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΠΟΥ ΕΒΑΛΑΝ ΚΑΤΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΟΥΣ ΣΕ ΜΙΑ ΤΑΙΝΙΑ. ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ, ΝΙΩΘΩ ΟΤΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΑΞΙΖΕΙ ΕΙΝΑΙ Η ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΕΙΣ ΣΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΤΑΞΙΔΙΑ ΤΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΚΑΙ ΠΟΙΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΒΗΜΑ».
Έχετε συμμετάσχει –και βραβευτεί– με δουλειές σας σε ελληνικά και ξένα φεστιβάλ. Τι αξίζει, τελικά, περισσότερο; Ο προορισμός ή το ταξίδι; Το βραβείο ή η διαδικασία τής δημιουργίας;
Πρόκειται για δύο τελείως διαφορετικά στάδια, με διαφορετικά συναισθήματα. Ξεκινάμε από την αναζήτηση της δημιουργικής μας ανάγκης, έπειτα φτάνουμε στην εκτέλεση. Λατρεύω τα γυρίσματα και κάθε μικρή ή μεγάλη εικόνα, μέσα στην οποία βλέπουμε να αποκτούν υπόσταση οι χαρακτήρες και οι ιστορίες. Οι ταινίες, όπως και τα τηλεοπτικά επεισόδια, μοιάζουν με αρχιτεκτονικές κατασκευές που στηρίζονται σε διαφορετικά στάδια και σε μεγάλο ανθρώπινο δυναμικό. Μόλις ολοκληρωθεί η κατασκευή, αμέσως έρχεται η ανάγκη να αναζητήσει το κοινό της.
Τα φεστιβαλικά ταξίδια είναι ένα συναρπαστικό κομμάτι τής δουλειάς: ερχόμαστε αντιμέτωποι με το κοινό – και στη μεγάλη οθόνη τίποτα δεν κρύβεται. Σαφώς, υπάρχει η ανάγκη τής επιβράβευσης, της αποδοχής ή και της επιβεβαίωσης. Τα βραβεία σημαίνουν πολλά για όλους τους καλλιτέχνες που έβαλαν κάτι από την αλήθεια τους σε μια ταινία. Προσωπικά, νιώθω ότι αυτό που αξίζει είναι η στιγμή που συνειδητοποιείς σε αυτά τα ταξίδια τι πραγματικά συμβαίνει στον κόσμο και ποιο πρέπει να είναι το επόμενο βήμα.
Μυθοπλασία ή ταινία τεκμηρίωσης;
Υπηρετώ και τις δύο φόρμες αφήγησης. Μου αρέσει να δουλεύω με ηθοποιούς, όπως επίσης και να παρατηρώ ήρωες με απρόβλεπτες ιστορίες. Η πτυχιακή μου ήταν στη μυθοπλασία, η ερευνητική μου στο ντοκιμαντέρ. Μάλλον δεν μπορώ να κάνω κάποια σύγκριση.
Οι ιδιότητές σας είναι αρκετές. Ποιος ρόλος σάς αντιπροσωπεύει καλύτερα; Του σκηνοθέτη, του ηθοποιού, του παρουσιαστή, του ραδιοφωνικού παραγωγού ή του συγγραφέα;
Συνηθίζω να δηλώνω αφηγητής, που για κάποιον λόγο έχει στην κατοχή του διαφορετικά εργαλεία έκφρασης. Το ζήτημα είναι να υπάρχει μια καλή ιστορία κι έπειτα η σωστή προσωπική κρίση, ώστε να επιλέγει ο τρόπος με τον οποίον αυτή θα ήταν καλό να αποτυπωθεί.
Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
Πρώτος στόχος είναι η ολοκλήρωση των μεταπτυχιακών μου σπουδών πάνω στο σενάριο τηλεόρασης και κινηματογράφου. Θα ήθελα το σενάριο που ετοιμάζω, στο πλαίσιο της διπλωματικής εργασίας μου, να αποτελέσει την πρώτη μου μεγάλου μήκους ταινία. Παράλληλα, δεν σταματώ τις συνεργασίες μου, ως σκηνοθέτη, στη διαφήμιση και τα music videos. Οι τηλεοπτικές μας συναντήσεις συνεχίζονται – και ανυπομονώ για την πρεμιέρα τού «Selfie Reloaded».