Οι αναμνήσεις των διακοπών και των ταξιδιών θέλουμε συνήθως να διαρκούν για πάντα. Γιατί όμως πρέπει να ισχύει το ίδιο και με τα πλαστικά και μη ανακυκλώσιμα σουβενίρ που αγοράζουμε για τον σκοπό αυτό; Αυτός ο προβληματισμός ώθησε τους μαθητές τού ΕΠΑΛ Νικήτης, στη Χαλκιδική, στην απόφαση να δημιουργήσουν καινοτόμα αναμνηστικά δώρα, ανθεκτικά, αλλά οικολογικά και βιοδιασπώμενα.
Τσάντες και τσαντάκια, παιδικά και ενηλίκων, lunch bags εμπνευσμένα από την αρχαία ελληνική μυθολογία και τους αρχαίους έλληνες φιλοσόφους, όλα χειροποίητα και φτιαγμένα από μια εταιρεία δεκατριών ατόμων, της οποίας η πρόεδρος είναι ανήλικη. Και αυτό επειδή η εν λόγω εταιρεία (με την επωνυμία «ELLADA, useful items from Greece»), αν και είναι πραγματική, παραμένει εικονική και υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece (ΣΕΝ/JA Greece).
Στα 17 της χρόνια, η Μαρία Χατζηφωτάκη ανέλαβε τα «ηνία» αυτής της εικονικής μαθητικής επιχείρησης, έχοντας τον ρόλο τής προέδρου. Στόχος της, να σπουδάσει οικονομικά. Και όνειρό της, να γίνει ξενοδόχος. Μέσω αυτού του προγράμματος έζησε μια πολύ δημιουργική περίοδο, παρά τις δυσκολίες που προκάλεσε η πανδημία, όπως σημειώνει: «Για εμένα είναι πολύ σημαντικό να ευαισθητοποιηθεί ο κόσμος γύρω από τα περιβαλλοντικά ζητήματα και συγχρόνως να μη ξεχνάμε από πού προερχόμαστε. Τις ρίζες και τον πολιτισμό μας. Τη μακραίωνη ιστορία μας και τους προγόνους μας. Τα προϊόντα μας κατάφεραν να τα συνδυάσουν όλα», αναφέρει.
Πρακτικότητα με ευαισθησίες
Δεν είναι μόνον ο Ποσειδώνας, η Άρτεμις και οι υπόλοιποι ολύμπιοι θεοί που κοσμούν τα προϊόντα: είναι και τα αποφθέγματα των αρχαίων ελλήνων φιλοσόφων και τα QR codes που οδηγούν σε χρωμοσελίδες και ιστοσελίδες με πληροφορίες για τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό, όπως επισημαίνει η μαθήτρια του ΕΠΑΛ Παναγιώτα Γκαμπλιά. Η Παναγιώτα είναι από τους ενήλικες μαθητές τού ΕΠΑΛ και έχει ως στόχο, στα 36 της χρόνια, να δραστηριοποιηθεί στον χώρο τού τουρισμού: «Έναν χρόνο μετά και μέσα από αντίξοες συνθήκες φτιάξαμε προϊόντα που είναι έτοιμα να κυκλοφορήσουν στο εμπόριο. Σαν να ήμασταν, δηλαδή, μια κανονική επιχείρηση. Μια συμμαθήτριά μας ανέλαβε το καλλιτεχνικό κομμάτι – καθένας μας είχε κι έναν ρόλο. Χρησιμοποιήσαμε υφάσματα από φελλό και λέξεις παγκοσμίως γνωστές, όπως το ‘Euphoria΄ (σ.σ.: «ευφορία»), για να δείξουμε την οικουμενικότητα του αρχαιοελληνικού πολιτισμού», εξηγεί.
«Η επαγγελματική εκπαίδευση οφείλει, για να είναι αποτελεσματική, να είναι βιωματική. Αυτός ήταν και ο λόγος που πέντε χρόνια πριν αποφάσισα να μυήσω τους πρώτους μαθητές τού ΕΠΑΛ Νικήτης στο πρόγραμμα του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece (ΣΕΝ/JA Greece) «Εικονική μαθητική επιχείρηση», επισημαίνει η οικονομολόγος Κανέλλα Σκολίδου, καθηγήτρια των μαθητών. Όπως αναφέρει, οι μαθητές μαθαίνουν πώς μπορούν να κάνουν πραγματικότητα μια δική τους επιχειρηματική ιδέα: «Ξεκινούν από την ιδέα τους, δημιουργούν την επιχείρησή τους, συγκεντρώνουν κεφάλαιο, σχεδιάζουν και εκτελούν το δικό τους ‘business plan’. Γίνονται δηλαδή κανονικοί επιχειρηματίες, ανακαλύπτουν τον κόσμο τής αγοράς και αναπτύσσουν δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας, λήψης αποφάσεων κτλ. Πιστεύω ότι περισσότερο από ποτέ η χώρα μας έχει ανάγκη να αναπτύξει το πνεύμα τής υγιούς επιχειρηματικότητας στους νέους. Και το πρόγραμμα αυτό το καταφέρνει. Παρότι η φετινή χρονιά δεν μας επέτρεπε να είμαστε κοντά, οι δεκατρείς μαθητές μου κι εγώ συναντιόμαστε διαδικτυακά κάθε Τετάρτη και καταστρώνουμε τα επιχειρηματικά μας σχέδια. Στην προσπάθειά μας αυτή, πολύτιμος αρωγός και σύμβουλός μας ήταν ο Αλέξανδρος Παπαποστόλου, στέλεχος στην επιχείρηση ‘Παπαποστόλου Health Care Technologies’. Νιώθω ιδιαίτερα περήφανη που οι μαθητές μου ξεπέρασαν τις φετινές αντιξοότητες και κατάφεραν να προσαρμοστούν και να δημιουργήσουν μιαν επιχείρηση που στηρίζεται στις αρχές τής βιώσιμης ανάπτυξης», συμπληρώνει η κυρία Σκολίδου.
Ολοκληρωμένα προϊόντα
Τα προϊόντα των μαθητών, αν και δεν μπορούν να βγουν προς πώληση σε καταστήματα (παρά μόνο μέσω σχολικών μπαζάρ κοκ.), είναι ολοκληρωμένα και κυρίως καινοτόμα, σύμφωνα με τον εθελοντή-μέντορα του προγράμματος, Αλέξανδρο Παπαποστόλου. «Οι μαθητές είχαν μιαν εξαιρετική ιδέα, με περιβαλλοντική ευαισθησία, που αναδεικνύει την κουλτούρα τής Ελλάδας», αναφέρει – και εξηγεί: «Όταν ενημερώθηκα για το πρόγραμμα και ανέλαβα τον ρόλο τού μέντορα, στόχος μου ήταν να καταλάβουν τα παιδιά τις ξεχωριστές δεξιότητες που έχει καθένας τους και να τις αξιοποιήσουν συλλογικά, μέσω της συνεργασίας. Πραγματικά, κατάφεραν καθένας με τον δικό του τρόπο να γεννήσουν ιδέες και να τις υλοποιήσουν, από την αρχή ώς το τέλος, αναλαμβάνοντας έκαστος το μερίδιο που του αναλογεί. Στόχος μας είναι να δείξουμε στους μαθητές τον δρόμο, τα εργαλεία και τη μέθοδο. Κι έπειτα να ακολουθήσουν τη δική τους πορεία».
Την επιχείρηση απαρτίζουν οι μαθητές Γιάννης Χαλάτης (υπεύθυνος λογιστηρίου), Γιώργος Χαλάτης (τμήμα Μάρκετινγκ), Εύη Σταματιάδου (διευθύντρια Μάρκετινγκ), Κώστας Μελίσσης (υπεύθυνος social media), Μαρία Χατζηφωτάκη (πρόεδρος), Μαρίνα Σελέγκα (υπεύθυνη Δημιουργικού), Νίκος Ηλιάδης (υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων), Στέλλα Βουνίδου (διευθύντρια Οικονομικού), Φιλιώ Παπαϊωάννου (υπεύθυνη Πωλήσεων), Παναγιώτα Γκαμπλιά (διευθύντρια Παραγωγής) και Χριστίνα Σαβράμη (τμήμα Πωλήσεων).
Το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece (ΣΕΝ/JA Greece) είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που ιδρύθηκε τον Νοέμβριο του 2005. Είναι μέλος τού παγκόσμιου οργανισμού εκπαίδευσης και επιχειρηματικότητας Junior Achievement Worldwide και υλοποιεί τα εκπαιδευτικά προγράμματα του οργανισμού στη χώρα μας. Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ.