Φωτογραφίες: ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΙΤΣΑΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΑΡΙΑ-ΙΩΑΝΝΑ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΙΔΟΥ, ΑΡΧΕΙΟ ΑΓΣ.
Στο όμορφο, «ζεστό», φιλόξενο, περιποιημένο και γαλήνιο γραφείο της, θαυμάζοντας το Βουνό των Θεών, η κυρία Έλλη Κωνσταντίνου μιλάει στη «CT» –στη δύση μιας εξαιρετικά δύσκολης χρονιάς και στην ανατολή μιας νέας, που όλοι ελπίζουμε ότι θα είναι καλύτερη– για το χθες, το σήμερα και το αύριο της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής (ΑΓΣ). Ενός μη κερδοσκοπικού εκπαιδευτικού ιδρύματος, το οποίο έχει αφήσει ανεξίτηλα τη σφραγίδα του στη Θεσσαλονίκη – και όχι μόνο.
Με ιστορία 116 χρόνων, η Αμερικανική Γεωργική Σχολή έχει καταγράψει μιαν εκπληκτική διαδρομή. Ποιοι είναι οι σημαντικότεροι σταθμοί της;
Όλα ξεκίνησαν το μακρινό 1904, όταν, μετά από 30 χρόνια ιεραποστολικής υπηρεσίας στα Βαλκάνια, ο αμερικανός εκπαιδευτής Dr. John Henry House και η γυναίκα του, Susan Adeline, ίδρυσαν την Αμερικανική Γεωργική Σχολή. Ο Dr. House, πρακτικός, αλλά και ιδεαλιστής, πίστευε σ’ αυτό που αργότερα ονομάστηκε «ολιστική εκπαίδευση»: δηλαδή, ότι για έναν ολοκληρωμένο άνθρωπο χρειάζεται εκπαίδευση που θα απευθύνεται στο μυαλό, στα χέρια και στην ψυχή. Έτσι, ίδρυσε ένα σχολείο που δεν θα παρείχε μόνον εξειδικευμένη γεωργική εκπαίδευση, αλλά γενικότερα παιδεία.
Όλα αυτά τα 116 χρόνια, η Σχολή υπήρξε πρωτοπόρος και καινοτόμος σε πάρα πολλά εκπαιδευτικά θέματα, που στο επίκεντρό τους είχαν την ολιστική, βιωματική εκπαίδευση. Υπήρξε όμως πρωτοπόρος και σε εγκαταστάσεις, σε πειραματισμούς, σε έρευνες, σε καλλιέργειες και στην παραγωγή προϊόντων. Ενδεικτικά αναφέρω το πρώτο στην Ελλάδα παστεριωτήριο γάλακτος, την πειραματική μονάδα παραγωγής βιοαερίου από οργανικά απόβλητα, τη μεταμόσχευση εμβρύων σε αγελάδες γαλακτοπαραγωγής, την παραγωγή αβγών με ω-3 λιπαρά, την καλλιέργεια ελαιοκράμβης για παραγωγή βιοκαυσίμου και πάρα πολλά άλλα.
Την τελευταία δεκαετία υπήρξε μια «εκρηκτική» ανάπτυξη στις βαθμίδες εκπαίδευσης που παρέχετε και στην εξωστρέφεια του ιδρύματος. Τι ακριβώς έγινε και γιατί ήταν επιβεβλημένες;
Την τελευταία δεκαετία και υπό την ηγεσία τού προέδρου τής Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής και του Perrotis College, δρος. Πάνου Κανέλλη, το ίδρυμα έχει υιοθετήσει ισχυρό προφίλ εξωστρέφειας, με στόχο το «άνοιγμά» του τόσο στην ελληνική όσο και στη διεθνή κοινότητα.
Σε αυτό το πλαίσιο, πάρθηκε η σημαντική απόφαση να προστεθούν σταδιακά όλοι οι κρίκοι τής εκπαίδευσης. Αρχικά δημιουργήθηκαν ο Παιδικός Σταθμός και το Νηπιαγωγείο και ακολούθησαν –επίσης σταδιακά– το Δημοτικό Σχολείο, το Γυμνάσιο «Χασιώτη», το ΙΙΕΚ, αλλά και η Σχολή Μεταπτυχιακών Σπουδών τού Perrotis College.
Πλέον, η Σχολή και το Perrotis College διαθέτουν όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Ήταν σχεδόν επιβεβλημένη μια τέτοια επιλογή, καθώς στόχος τής Σχολής είναι η προσαρμογή τής εκπαίδευσης στις ανάγκες τού 21ου αιώνα, παραμένοντας ταυτόχρονα πιστή στις ρίζες της και στη μακροχρόνια παράδοση της βιωματικής μάθησης. Ένα δύσκολο στοίχημα, το οποίο με ομαδική δουλειά, πίστη και αφοσίωση κερδίσαμε.
«ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΚΑΙ ΥΠΟ ΤΗΝ ΗΓΕΣΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ PERROTIS COLLEGE, ΔΡΟΣ. ΠΑΝΟΥ ΚΑΝΕΛΛΗ, ΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΧΕΙ ΥΙΟΘΕΤΗΣΕΙ ΙΣΧΥΡΟ ΠΡΟΦΙΛ ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑΣ, ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΟ ‘ΑΝΟΙΓΜΑ’ ΤΟΥ ΤΟΣΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΣΟ ΚΑΙ ΣΤΗ ΔΙΕΘΝΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ, ΠΑΡΘΗΚΕ Η ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΝΑ ΠΡΟΣΤΕΘΟΥΝ ΣΤΑΔΙΑΚΑ ΟΛΟΙ ΟΙ ΚΡΙΚΟΙ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ. ΑΡΧΙΚΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΑΝ Ο ΠΑΙΔΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΚΑΙ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑΝ –ΕΠΙΣΗΣ ΣΤΑΔΙΑΚΑ– ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ‘ΧΑΣΙΩΤΗ’, ΤΟ ΙΙΕΚ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ Η ΣΧΟΛΗ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΟΥ PERROTIS COLLEGE. ΠΛΕΟΝ, Η ΣΧΟΛΗ ΚΑΙ ΤΟ PERROTIS COLLEGE ΔΙΑΘΕΤΟΥΝ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ».
Σήμερα σε ποιο σημείο βρίσκεται το ίδρυμα; Πόσο επηρέασε η πανδημία τη λειτουργία της Σχολής;
Όπως σε όλο τον κόσμο, η πανδημία προκάλεσε μια τουλάχιστον… αρρυθμία στη λειτουργία τής Σχολής. Τα σχολεία ακολούθησαν τις οδηγίες τού υπουργείου Παιδείας και οι μαθητές άρχισαν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Οι εκπαιδευτικοί τής Σχολής ήταν πανέτοιμοι για τη συγκεκριμένη εξέλιξη, καθώς οι συνάδελφοι του τμήματος Πληροφορικής είχαν ενεργοποιήσει –πριν καν ξεσπάσει η πανδημία– όλα τα απαραίτητα τεχνολογικά εργαλεία και είχαν εφοδιάσει και ενημερώσει σχετικά τα σχολεία. Επομένως, σε ό,τι αφορά την εκπαιδευτική διαδικασία, όλα κύλησαν ομαλά, με βάση συγκεκριμένο προγραμματισμό, όπως γίνεται πάντοτε σε ένα μεγάλο και σοβαρό εκπαιδευτικό ίδρυμα.
Ευτυχώς, η πανδημία δεν δημιούργησε πρόβλημα στο εκπαιδευτικό αγρόκτημα της Σχολής, η λειτουργία τού οποίου συνεχίστηκε αδιάλειπτα, ενώ και ο εφοδιασμός τής αγοράς με τα εξαιρετικά προϊόντα μας γινόταν χωρίς οποιαδήποτε διακοπή.
Σήμερα, το ίδρυμα, έχοντας «κουμπώσει» όλες τις βαθμίδες στον κρίκο τής εκπαίδευσης, ανασυντάσσεται και σχεδιάζει με προσεκτικό τρόπο τα επόμενα βήματά του. Αφουγκράζεται τις ανάγκες τής ελληνικής κοινωνίας και προγραμματίζει την ανάληψη πρωτοβουλιών και δράσεων, προκειμένου να συμβάλει –όπως κάνει διαχρονικά– στην κάλυψή τους.
Τι μπορεί να περιμένει η πόλη τής Θεσσαλονίκης από τη Σχολή για το 2021 και για το απώτερο μέλλον;
Θεωρούμε αφετηρία για νέα πρότζεκτ την επόμενη χρονιά. Έχοντας εντάξει όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και αφήνοντας πίσω τη φοβερή πανδημία που έπληξε όλο τον κόσμο, στρέφουμε το βλέμμα στο μέλλον.
Το 2021 θα είναι μια χρονιά έντονης εξωστρέφειας του ιδρύματος και το εφαλτήριο επέκτασης συνεργασιών και προγραμμάτων, πάντοτε με επίκεντρο την έρευνα. Η υπεραιωνόβια πορεία τής Σχολής και η αποδεδειγμένη ευελιξία και προσαρμοστικότητά της σε νέα δεδομένα αποτελούν εγγύηση ότι θα παραμείνει στην αιχμή τής έρευνας και της παροχής γνώσης και ότι θα ανταποκριθεί σε όλες τις σύγχρονες προκλήσεις. Θα συνεχίσουμε και θα επεκτείνουμε το έργο μας, ατενίζοντας με μεγαλύτερη σιγουριά και αυτοπεποίθηση το μέλλον, προωθώντας πάντοτε την εκπαιδευτική και ερευνητική δραστηριότητα, με τη βαθιά πίστη ότι η πραγματική εκπαίδευση μεταμορφώνει ανθρώπους, οικονομίες, χώρες.
Ποιος είναι ο ρόλος τής Σχολής στα ζητήματα που αφορούν στην πράσινη ανάπτυξη, στην αειφορία και στην κυκλική οικονομία;
Ως ίδρυμα, αναγνωρίζουμε ότι η περιβαλλοντική επιστήμη είναι ένα πολύπλευρο πεδίο έρευνας, που εστιάζει στις αλληλεπιδράσεις μεταξύ του εδάφους, του νερού, του αέρα στη βιόσφαιρα και των ζωντανών οργανισμών της, μελετώντας τις δυναμικές, αλληλεξαρτώμενες σχέσεις που έχουν αναπτυχθεί μεταξύ αυτών των τεσσάρων παραμέτρων. Μάλιστα, θα επικαλεστώ τη ρήση τής γνωστής γερμανίδας οικολόγου Petra Kelly, η οποία είχε πει ότι «αν υπάρξει μέλλον, θα είναι πράσινο».
Οι έννοιες «κλιματική αλλαγή», «κυκλική οικονομία», «αειφορία», «προστασία τού περιβάλλοντος» και «βιώσιμη ανάπτυξη» έχουν ενσωματωθεί σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής και του Perrotis College. Η υιοθέτηση της ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, η οποία είναι ο «οδικός χάρτης» για τη βιωσιμότητα της οικονομίας τής Ευρωπαϊκής Ένωσης, ωθεί όλο και περισσότερους να στρέψουν το βλέμμα και να εργαστούν πάνω στα γενικότερα ζητήματα του περιβάλλοντος. Μάλιστα, το Perrotis College, θέλοντας να ενισχύσει περισσότερο το περιβαλλοντικό εκπαιδευτικό αποτύπωμά του και να σφραγίσει για ακόμη μία φορά τον χώρο τής γνώσης, ενώνει στις υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις του την επιστήμη με το περιβάλλον, παρέχοντας από την τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά το προπτυχιακό πρόγραμμα B.Sc. Environmental Science.
«OΠΩΣ ΣΕ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ, Η ΠΑΝΔΗΜΙΑ ΠΡΟΚΑΛΕΣΕ ΜΙΑ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ… ΑΡΡΥΘΜΙΑ ΣΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ. ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑΝ ΤΙΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΡΧΙΣΑΝ ΤΗΝ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ. ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΗΤΑΝ ΠΑΝΕΤΟΙΜΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΕΞΕΛΙΞΗ, ΚΑΘΩΣ ΟΙ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΕΙΧΑΝ ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΕΙ –ΠΡΙΝ ΚΑΝ ΞΕΣΠΑΣΕΙ Η ΠΑΝΔΗΜΙΑ– ΟΛΑ ΤΑ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΕΙΧΑΝ ΕΦΟΔΙΑΣΕΙ ΚΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙ ΣΧΕΤΙΚΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ. ΕΠΟΜΕΝΩΣ, ΣΕ Ο,ΤΙ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ, ΟΛΑ ΚΥΛΗΣΑΝ ΟΜΑΛΑ, ΜΕ ΒΑΣΗ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ, ΟΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΠΑΝΤΟΤΕ ΣΕ ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΚΑΙ ΣΟΒΑΡΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ. ΕΥΤΥΧΩΣ, Η ΠΑΝΔΗΜΙΑ ΔΕΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΑΓΡΟΚΤΗΜΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ, Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ ΣΥΝΕΧΙΣΤΗΚΕ ΑΔΙΑΛΕΙΠΤΑ, ΕΝΩ ΚΑΙ Ο ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΜΕ ΤΑ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΜΑΣ ΓΙΝΟΤΑΝ ΧΩΡΙΣ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΔΙΑΚΟΠΗ. ΣΗΜΕΡΑ, ΤΟ ΙΔΡΥΜΑ, ΕΧΟΝΤΑΣ ‘ΚΟΥΜΠΩΣΕΙ’ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ ΣΤΟΝ ΚΡΙΚΟ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, ΑΝΑΣΥΝΤΑΣΣΕΤΑΙ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΖΕΙ ΜΕ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΟ ΤΡΟΠΟ ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ ΒΗΜΑΤΑ ΤΟΥ».
Είστε ένα ίδρυμα με πολλές ιδιαιτερότητες. Παρέχετε εκπαίδευση, έχετε όμως και την πρωτοτυπία να διατηρείτε ένα εκπαιδευτικό–παραγωγικό αγρόκτημα. Σχεδιάζετε να εμπλουτίσετε τη γκάμα των προϊόντων σας με νέους κωδικούς;
Διαθέτουμε ένα ξακουστό εκπαιδευτικό αγρόκτημα, το οποίο αποτελεί ένα «ζωντανό εργαστήριο» 1.250 στρεμμάτων, όπου οι μαθητές και οι σπουδαστές ερευνούν και διδάσκονται σε πολλά επιστημονικά πεδία, αλλά και σε επαγγελματικές πρακτικές. Αποτελεί ερευνητικό πεδίο για τους μαθητές και τους σπουδαστές μας, ενώ τα έσοδα από τις πωλήσεις στηρίζουν το Πρόγραμμα Υποτροφιών τού ιδρύματος.
Όμως, το ίδρυμα είναι αεικίνητο. Δεν μας αρέσει η στασιμότητα. Επομένως, ήδη εργαζόμαστε πάνω σε νέα προϊόντα, τα οποία, εκτός από την εξαιρετική ποιότητά τους, θα είναι και πρωτοπόρα. Η Σχολή πάντοτε έδειχνε και θα συνεχίσει να δείχνει τον δρόμο σε πολλά επίπεδα.
Ποιο χαρακτηριστικό κάνει την Αμερικανική Γεωργική Σχολή να ξεχωρίζει από άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα;
Το διευρυμένο και ολιστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που προσφέρει σε ένα εξαιρετικό εκπαιδευτικό περιβάλλον και εγκαταστάσεις. Αυτό το σταθερό και αναπτυσσόμενο πλαίσιο διασφαλίζει μιαν αναβαθμισμένη εμπειρία γνώσης και συνεισφέρει, παράλληλα, στην ανάπτυξη του χαρακτήρα των αποφοίτων μας.
Για 116 χρόνια, η Σχολή είναι προορισμός και «ταξίδι» για τους μαθητές και τους αποφοίτους μας. Μέχρι και σήμερα, τηρούμε ευλαβικά και προσαρμόζουμε στη σύγχρονη πραγματικότητα το πιστεύω τού Dr. John Henry House.