«ΔΕΝ ΖΗΤΗΣΑ ΠΕΡΙΟΔΟ ΧΑΡΙΤΟΣ ΚΑΙ ΟΥΤΕ ΤΩΡΑ ΘΑ ΤΟ ΠΡΑΞΩ. ΔΕΝ ΖΗΤΗΣΑ, ΕΠΕΙΔΗ ΔΕΝ ΕΤΑΞΑ ΛΑΓΟΥΣ ΜΕ ΠΕΤΡΑΧΗΛΙΑ ΟΥΤΕ ΥΠΟΣΧΕΘΗΚΑ ΚΑΤΑΦΑΝΩΣ ΑΝΕΦΑΡΜΟΣΤΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ. ΕΙΠΑ ΛΙΓΑ ΚΑΙ ΚΑΛΑ, ΜΕΤΡΗΜΕΝΑ ΚΑΙ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΕΝΑ. ΚΑΙ Η ΒΑΣΙΚΗ ΜΟΥ ΥΠΟΣΧΕΣΗ, ΠΩΣ ΘΑ ΕΙΜΑΙ ΕΝΑΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΤΗΣ ΔΟΥΛΕΙΑΣ, ΕΡΓΑΤΙΚΟΣ, ΑΠΟ ΝΩΡΙΣ ΤΟ ΠΡΩΙ ΣΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΜΟΥ, ΘΑ ΤΗΡΗΘΕΙ ΣΤΟ ΑΚΕΡΑΙΟ».
Ποιο είναι το πρώτο μέτωπο που θα κληθείτε να αντιμετωπίσετε με την ανάληψη των καθηκόντων σας; Ποιο είναι εκείνο το πρόβλημα που ταλανίζει την πόλη, ο χειρισμός τού οποίου σας αγχώνει;
Θα κληθούμε, ως νέα διοίκηση, να διαχειριστούμε στις αρχές Σεπτεμβρίου τα ανοιχτά ζητήματα της Θεσσαλονίκης, τη στιγμή που θα εγκαινιάζεται η ΔΕΘ και πλήθος κόσμου θα επισκέπτεται την πόλη – ιδιαίτερα το κέντρο της. Στόχος μας, η Θεσσαλονίκη να έχει μια βελτιωμένη εικόνα σε όλους τους τομείς, να μην υπάρξουν οχλήσεις, η πόλη να μην κοπεί στα δύο και να είναι εμφανώς πιο καθαρή.
Το κυριότερο πρόβλημα στη Θεσσαλονίκη σήμερα είναι η καθαριότητα, δεν μπορώ να πω όμως ότι με αγχώνει. Θα τα καταφέρουμε προς όφελος κατοίκων και δημοτών – ήταν και παραμένει βασική μου υπόσχεση. Άλλωστε, για τον λόγο αυτό θα τεθώ επικεφαλής τής προσπάθειας στην καθαριότητα: για να σηματοδοτήσω πως ξεκινάμε μια μάχη διαρκείας, την οποία και θα κερδίσουμε.
Πού θα ρίξετε το κύριο βάρος σας ως νέας διοίκησης; Στην αντιμετώπιση προβλημάτων που άπτονται της καθημερινότητας των πολιτών ή σε μείζονες παρεμβάσεις οραματικού χαρακτήρα;
Σίγουρα, η καθημερινότητα του δημότη και του κατοίκου είναι η απόλυτη προτεραιότητα. Προεκλογικά μίλησα για «δήμαρχο που θα κάνει τη δουλειά» – και αυτό μεταφράζεται σε μια διοίκηση που θα ασχοληθεί με όλα όσα συνθέτουν τον όρο «καθημερινότητα». Το σκουπίδι, ο φωτισμός, τα πεζοδρόμια, η περιποίηση του δημοσίου χώρου, οι συγκοινωνίες – όλα αυτά τα μικρά ή μεγάλα θέματα που, αθροιστικά, διαμορφώνουν μιαν υλική πραγματικότητα γύρω μας αποτελούν ζητήματα, με τα οποία θα ασχοληθούμε εκτενώς.
Σε αυτό το επίπεδο, η πόλη είναι εγκαταλελειμμένη – και αυτό ήταν το στρατηγικό λάθος τής προηγούμενης διοίκησης. Δεν ασχολήθηκε σχεδόν καθόλου με αυτά τα ζητήματα, για λόγους που έχουν αναλυθεί επαρκώς.
Τώρα, σε ό,τι αφορά πιθανές οραματικές παρεμβάσεις που θα προωθήσουμε, να είστε σίγουρος ότι δεν θα υστερήσουμε. Έχουμε παρουσιάσει αρκετά στο πρόγραμμά μας σχετικά με τις αναπλάσεις, τις υποδομές και έργα μεγάλης κλίμακας, που θα αλλάξουν την εικόνα τής πόλης. Δεν θα υστερήσουμε, επειδή δεν αποδεχόμαστε πως μια διοίκηση θα είναι καλή είτε στην καθημερινότητα είτε υλοποιώντας μεγαλεπήβολα σχέδια. Μπορούμε να τα κάνουμε σωστά και τα δύο.
Θα ζητήσετε περίοδο χάριτος από τους Θεσσαλονικείς;
Δεν ζήτησα περίοδο χάριτος και ούτε τώρα θα το πράξω. Δεν ζήτησα, επειδή δεν έταξα λαγούς με πετραχήλια ούτε υποσχέθηκα καταφανώς ανεφάρμοστες πολιτικές. Είπα λίγα και καλά, μετρημένα και υπολογισμένα. Και η βασική μου υπόσχεση, πως θα είμαι ένας δήμαρχος της δουλειάς, εργατικός, από νωρίς το πρωί στο γραφείο μου, θα τηρηθεί στο ακέραιο.
«ΕΧΩ ΠΕΙ ΣΕ ΚΑΘΕ ΤΟΝΟ ΠΩΣ, ΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΑΝΑΜΕΝΕΙ ΑΝΤΑΛΛΑΓΜΑΤΑ ΣΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΒΑΣΗ, ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΤΕΙ ΤΗ ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΤΟ ΝΕΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ, ΘΑ ΕΚΠΛΑΓΕΙ ΑΡΝΗΤΙΚΑ. ΕΠΙΣΗΣ, ΕΤΣΙ ΟΠΩΣ ΕΧΟΥΝ ΔΙΑΜΟΡΦΩΘΕΙ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ, ΟΠΟΙΟΣ ΤΗΡΗΣΕΙ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΜΗ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΤΙΚΗ ΘΑ ΚΡΙΘΕΙ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΑΥΣΤΗΡΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ».
Σας αγχώνει το γεγονός ότι –παρότι σας στήριξε ένα τεράστιο ποσοστό των ψηφισάντων στις πρόσφατες δημοτικές εκλογές– ο ισχύων εκλογικός νόμος σάς έδωσε μόλις 7 έδρες στο 49μελές δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης; Θα χρειαστεί να βρείτε πεδίο συνεννόησης με άλλες 15 παρατάξεις. Πώς θα μπορέσετε να προωθήσετε τα θέματα που θεωρείτε σημαντικά με τόσο οριακές ισορροπίες;
Με το παλαιό καθεστώς –ενημερωτικά το παραθέτω– θα είχαν εκλεγεί 29 δημοτικοί σύμβουλοι από την παράταξή μου. Είναι μια εκκωφαντική αναντιστοιχία αυτή που έχει προκύψει, όμως οι ρυθμίσεις που ψηφίστηκαν από την παρούσα κυβέρνηση μετριάζουν τις επιπτώσεις αυτές.
Η πρόθεσή μου είναι εκ των προτέρων συνθετική. Σε κάθε περίπτωση, θα επιδίωκα συνεργασίες και ευρύτερες συναινέσεις, πάντα όμως με βάση την πολιτική εγγύτητα, τη συναντίληψη και την προγραμματική συμφωνία.
Έχω πει σε κάθε τόνο πως, αν κάποιος αναμένει ανταλλάγματα σε προσωπική βάση, για να διαπραγματευτεί τη στάση του στο νέο δημοτικό συμβούλιο, θα εκπλαγεί αρνητικά. Επίσης, έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί τα πράγματα, όποιος τηρήσει μια στάση μη εποικοδομητική θα κριθεί στο μέλλον αυστηρά από τους πολίτες.
Εγώ έχω λάβει μια σαφή –σαφέστερη δεν γινόταν– εντολή από τον λαό τής Θεσσαλονίκης να προχωρήσω αυτοδιοικητικά και αξιοκρατικά – και αυτό θα κάνω.
Στις 7 Σεπτεμβρίου ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα βρεθεί για πρώτη φορά ως πρωθυπουργός στη ΔΕΘ. Εσείς θα τον υποδεχθείτε για πρώτη φορά ως δήμαρχος Θεσσαλονίκης. Σε ποια ζητήματα της πόλης θα ζητήσετε την παρέμβαση ή τη στήριξή του, ως κατεξοχήν φορέα τής κεντρικής εξουσίας;
Με τον πρωθυπουργό, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, μας συνδέει προσωπική και πολιτική φιλία. Είχα την ευκαιρία να τον συναντήσω λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές και να τον ενημερώσω για τα θέματα της πόλης. Τότε συνομιλήσαμε για μια σειρά ζητημάτων που αφορούν τις υποδομές τής πόλης και γενικότερα την προοπτική της. Είχα επιμείνει στο ζήτημα του ΟΑΣΘ και του μετρό, ως δύο από τα φλέγοντα ζητήματα που επηρεάζουν την καθημερινότητα του πολίτη και «φρενάρουν» την όποια δυνατότητα ανάπτυξης και ανάταξης της πόλης.
Στα εγκαίνια της ΔΕΘ θα έχω την ευκαιρία να αναπτύξω ενώπιον του πρωθυπουργού μια συνολική προσέγγιση για το μέλλον τής πόλης και την αξιοποίηση των πραγματικά μεγάλων δυνατοτήτων της. Η Θεσσαλονίκη μπορεί να παίξει έναν καθοριστικό ρόλο στα Βαλκάνια και στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, αλλά και να συνδράμει στην αλλαγή τού ελληνικού παραγωγικού προτύπου. Πάντα υπήρξε, άλλωστε, η πόλη τής καινοτομίας και της πρωτοπορίας.
Ποια είναι σήμερα η σχέση σας με τον απερχόμενο δήμαρχο, Γιάννη Μπουτάρη; Ποιες θετικές πτυχές εντοπίζετε στη θητεία του και ποιες πιστεύετε ότι ήταν οι ενέργειές του, για τις οποίες θα αποτιμηθεί αρνητικά; Εσείς, ως νέος δήμαρχος Θεσσαλονίκης, θα ζητούσατε σε κάποιο πεδίο τη συνεργασία ή τη συμβολή/συμβουλή του;
Του επιρρίπτω ευθύνες για την αναποτελεσματικότητα στα καθημερινά ζητήματα, που αναδεικνύουν ο πολίτης και ο δημότης σε κάθε μέτρηση, σε κάθε έρευνα. Οι τοποθετήσεις του γύρω από ζητήματα που άπτονται εθνικών θεμάτων και ευαισθησιών ήταν ζημιογόνες. Βρισκόταν ο ίδιος σε προφανή αναντιστοιχία με το αίσθημα της συντριπτικής πλειονότητας Μακεδόνων και Θεσσαλονικέων, με αποτέλεσμα να παγιωθεί μια πολιτική και υφολογική απόσταση ανάμεσα στη διοίκηση και την τοπική κοινωνία.
Ένα στοίχημα για το μέλλον είναι να μην επιτρέψουμε η αποτυχία τού Μπουτάρη στα ζητήματα αυτά να μετατραπεί σε αποτυχία τής πόλης.
Έχω πει, όμως, ότι δεν μηδενίζω το έργο κανενός και θα διατηρήσω ό,τι καλό έχει γίνει. Ο Μπουτάρης κατάφερε –είναι αλήθεια– να τονώσει την εξωστρέφεια της Θεσσαλονίκης και να αναδείξει ένα διαφορετικό πρότυπο δημάρχου απ’ ό,τι είχε συνηθίσει η πόλη. Μια δίκαιη αποτίμηση του έργου τού Γιάννη Μπουτάρη θα χρειαστεί χρόνο.
«Η ‘ΒΙΤΡΙΝΑ’ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΤΟ ΚΑΜΑΡΙ ΤΟΥ ΕΜΠΡΑΡ, ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΝΤΗΣΕΙ ΕΝΑΣ ΑΜΟΡΦΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΑΙΣΘΗΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ. ΑΥΤΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΙΚΟΝΑ ΣΟΒΑΡΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΠΟΛΗΣ. ΘΑ ΤΡΕΞΩ. ΘΑ ΒΡΩ ΤΟΥΣ ΠΟΡΟΥΣ, ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ, ΑΛΛΑ ΣΑΣ ΥΠΟΣΧΟΜΑΙ ΟΤΙ ΘΑ ΑΛΛΑΞΕΙ. ΜΕΓΑΛΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΑ ΓΡΑΦΕΙΑ ΘΑ ΣΧΕΔΙΑΣΟΥΝ ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΟΜΟΡΦΟΤΕΡΕΣ ΠΛΑΤΕΙΕΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ. ΜΕ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΥΠΟΓΕΙΟΥ ΠΑΡΚΙΝΓΚ».
Αρκετή συζήτηση γίνεται το τελευταίο διάστημα για μια σειρά δημοσίων έργων, η κατασκευή των οποίων ξεκινά κυριολεκτικά στην εκπνοή τής διοίκησης Μπουτάρη. Αρκετό μελάνι χύθηκε, για παράδειγμα, για την υπογραφή τής σύμβασης πεζοδρόμησης της οδού Αγίας Σοφίας από την Τσιμισκή ώς την παλιά παραλία. Από την απερχόμενη διοίκηση του δήμου υποστηρίζεται ότι πρόκειται για έργα που ωριμάζουν, γι’ αυτό και εκτελούνται. Εσείς αναφερθήκατε σε απόπειρα να δεσμευτείτε, ως επόμενος δήμαρχος, σε μια σειρά από επιλογές. Θα ήθελα το σχόλιό σας.
Λίγες ημέρες πριν από την αποχώρηση της παρούσας διοίκησης και την ανάληψη καθηκόντων της νέας, υπογράφονται συμβάσεις και ξεκινούν έργα, ενώ επί σειρά ετών παρατηρήθηκε ολιγωρία. Έργα, τα οποία δεν εντάσσονται σε κάποιον ενιαίο σχεδιασμό για την πόλη. Είναι άκαιρες, αποσπασματικές παρεμβάσεις, που δεν υπακούν σε οποιαδήποτε λογική – αναφέρομαι ιδιαίτερα στην πεζοδρόμηση της οδού Αγίας Σοφίας.
Το να θέλεις να διώξεις το αυτοκίνητο είναι ένας ευγενής στόχος. Χωρίς ολιστική προσέγγιση, ωστόσο, το μόνο που καταφέρνεις είναι να δημιουργείς ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα. Πώς θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της στάθμευσης, της κυκλοφορίας, της μαζικής μετακίνησης;
Άρα, έχουμε να κάνουμε με ένα έργο που δεν λαμβάνει υπόψη κυκλοφοριακές επιπτώσεις, που συνιστά αποσπασματική παρέμβαση, που γίνεται δέκα ημέρες πριν από την αποχώρηση της παρούσας διοίκησης και δεσμεύει την επόμενη (ενώ ρητά το απορρίπτει). Που υλοποιείται σε μια περίοδο κατά την οποία οι οχλήσεις στο κέντρο είναι αυξημένες, χωρίς η πόλη να διαθέτει έστω και ένα αξιόπιστο συγκοινωνιακό μέσο. Και που, τέλος, γίνεται με δάνειους πόρους.
Μιλώντας για τον δημόσιο χώρο: η αναπλασμένη Νέα Παραλία τής πόλης, ένα έργο που ανέδειξε το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης εντός και εκτός συνόρων, αναβαθμίζοντας παράλληλα τη σχέση των πολιτών με τη θάλασσα, χρειάζεται επειγόντως συντήρηση σε μια σειρά από σημεία της. Ενώσεις πολιτών, όπως ο Σύλλογος Φίλων τής Νέας Παραλίας, έχουν κάνει στο παρελθόν λόγο για προκατάληψη της διοίκησης Μπουτάρη έναντι του συγκεκριμένου έργου, υπαινισσόμενες συστηματική προσπάθεια υποβάθμισής του. Ποια είναι η δική σας στάση έναντι αυτής της εμβληματικής ανάπλασης; Πώς σχεδιάζετε να τη θωρακίσετε, ως νέα δημοτική αρχή, απέναντι στη φθορά τού χρόνου, αλλά και στους εκ προθέσεως βανδαλισμούς;
Η Νέα Παραλία, ένα έργο με λίγα χρόνια ζωής, που αγκαλιάστηκε από τους Θεσσαλονικείς και αναβάθμισε την ποιότητα ζωής τους, έφτασε σε ένα απολύτως οριακό σημείο, θυμίζοντας ένα γερασμένο έργο δεκαετιών. Αποκαρδιωτική η εικόνα της, καθώς στην εγκατάλειψη του έργου ήρθαν να προστεθούν βανδαλισμοί και κλοπές υλικών, μετατρέποντάς την αθροιστικά σε προβληματική περιοχή τής πόλης.
Προεκλογικά μιλήσαμε εκτεταμένα γι’ αυτήν – καταθέσαμε δέσμη οκτώ προτάσεων: 24ωρη φύλαξη, δημιουργία νέας υπηρεσίας τού δήμου Θεσσαλονίκης με αρμοδιότητα τη διαχείριση και συντήρηση της Νέας Παραλίας (με δυνατότητα άμεσης επέμβασης, αλλά και προμήθειας υλικών), αισθητική αναβάθμιση των αδειοδοτημένων πάγκων υπαίθριου εμπορίου και έλεγχός του, διάθεση χώρων τής Νέας Παραλίας σε φορείς για τη διοργάνωση εκδηλώσεων και προώθηση της ιδέας για την «υιοθεσία» των πάρκων από ιδιώτες ή εταιρείες, μέσω προγραμμάτων Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.
Παραμένοντας στον δημόσιο χώρο (εκμεταλλευόμενος και την επαγγελματική ιδιότητά σας ως πολιτικού μηχανικού): η Θεσσαλονίκη διαθέτει μία από τις πλέον εμβληματικές πλατείες τού κόσμου, την πλατεία Αριστοτέλους. Κι όμως, η «καρδιά» αυτής της πλατείας είναι, στην ουσία, μια αδιαμόρφωτη, ασφαλτοστρωμένη έκταση. Υπάρχει κάποια σκέψη για το πώς θα μπορούσε να αλλάξει η όψη αυτού του εμβληματικού σημείου τής πόλης;
Υπάρχει κάποιος ικανοποιημένος από τη σημερινή της εικόνα; Είναι αποδεκτό και ανεκτό να βλέπουμε σήμερα μιαν Αριστοτέλους βρώμικη, ακαλαίσθητη, χώρο παραεμπορίου και παραβατικότητας; Από τους φοίνικες που κάηκαν στον παγετό τού Ιανουαρίου τού 2017 (και ουδέποτε αντικαταστάθηκαν) μέχρι το ρολόι τής Αριστοτέλους, που δεν λειτουργεί και δείχνει τη σωστή ώρα μόνο δύο φορές την ημέρα, ή το δάπεδο της πλατείας, που είναι από άσφαλτο. Ό,τι χειρότερο, δηλαδή, για παιδιά, θαμώνες και επισκέπτες.
Η «βιτρίνα» τής Θεσσαλονίκης, το καμάρι τού Εμπράρ, έχει καταντήσει ένας άμορφος και αντιαισθητικός χώρος. Αυτή δεν είναι εικόνα σοβαρής ευρωπαϊκής πόλης. Θα τρέξω. Θα βρω τους πόρους, τον τρόπο, αλλά σας υπόσχομαι ότι θα αλλάξει. Μεγάλα αρχιτεκτονικά γραφεία θα σχεδιάσουν μία από τις ομορφότερες πλατείες παγκοσμίως. Με σύγχρονη αισθητική, λειτουργικότητα και με την κατασκευή υπόγειου πάρκινγκ.
Η απερχόμενη διοίκηση επέλεξε να δαπανήσει τη δωρεά τού Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων σε αναπλάσεις μικρών δρόμων και σε πασαλάκια, που δεν αφήνουν ουσιαστικό αποτύπωμα, δεν την κάνουν ελκυστική. Εμείς θα δώσουμε βάρος σε ένα μεγάλο έργο πνοής και ελκυστικότητας στην πόλη.
Ποια είναι τα σχέδιά σας για τα προσεχή Χριστούγεννα; Απέχουν μόλις 116 ημέρες από σήμερα. Η απερχόμενη διοίκηση αντιμετώπισε διαχρονικά το συγκεκριμένο θέμα με μιαν αμηχανία – αργοπορημένη προετοιμασία, αμφιταλάντευση ανάμεσα σε πιο κλασικές και περισσότερο «προχωρημένες» λύσεις στολισμού τής πόλης κοκ. Η οργανωμένη και συστηματική καθιέρωση της πόλης ως χριστουγεννιάτικου προορισμού θα μπορούσε να φέρει επισκέπτες και έσοδα στη Θεσσαλονίκη. Έχετε κάποιες πρώτες σκέψεις για το συγκεκριμένο ζήτημα;
Θέτετε το ζήτημα σε σωστές βάσεις. Εμείς θα φροντίσουμε –και ήδη το κάνουμε– να ενεργήσουμε γρήγορα, με σαφή κατεύθυνση και καλή προετοιμασία. Δεν θα περιμένουμε να μπει Νοέμβριος, δεν αμφιταλαντευόμαστε, δεν έχουμε οποιονδήποτε ενδοιασμό. Θέλουμε η Θεσσαλονίκη να γιορτάσει τα Χριστούγεννα με μια γιορτή αντάξια του μεγέθους και της βαρύτητάς της. Θέλουμε να επαναφέρουμε το εορταστικό κλίμα στην πόλη – κι αυτό που μπορώ να σας πω είναι πως σίγουρα θα έχουμε δέντρο στην πλατεία Αριστοτέλους.
Μια καλά οργανωμένη, κλασική γιορτή Χριστουγέννων, με ανάλογο στολισμό, κοντά στα ελληνικά και ευρωπαϊκά έθιμα, είναι νομίζω ό,τι καλύτερο για την πόλη, για το εμπορικό κέντρο και για τη διάθεση και την ψυχολογία κατοίκων και δημοτών. Φτάνουν οι πειραματισμοί και οι αστοχίες. Η γιορτή των Χριστουγέννων μπορεί να συμβάλει στην αύξηση της επισκεψιμότητας, αρκεί να είναι αξιόλογη και να προσφέρει μια ξεχωριστή εμπειρία στον επισκέπτη. Δείτε τα Τρίκαλα, δείτε άλλες πόλεις στην Ευρώπη. Προφανώς, μπορούμε κι εμείς.
Η Θεσσαλονίκη έχει κάνει, ομολογουμένως, τα τελευταία χρόνια ένα άλμα εξωστρέφειας, το οποίο έχει μεταφραστεί σε αυξημένο αριθμό διανυκτερεύσεων τουριστών στην πόλη. Παράλληλα, ωστόσο, δείχνει να αδυνατεί να εκμεταλλευτεί αυτό το θετικό momentum, παρουσιάζοντας ένα συνεκτικό και ανταγωνιστικό τουριστικό προϊόν σε μια σειρά από τομείς. Το αποτέλεσμα; Αργά, αλλά σταθερά καθίσταται περισσότερο προορισμός για backpackers και λιγότερο για επισκέπτες με δυνατότητα να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα στη διάρκεια της παραμονής τους στην πόλη. Πώς σχεδιάζετε να χειριστείτε το ζήτημα της τουριστικής προβολής και οργάνωσης της Θεσσαλονίκης;
Με το ερώτημά σας απαντάτε επαρκώς, θα τολμούσα να πω, στην προπαγάνδα περί τουρισμού που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια στην πόλη. Ουδείς αρνείται πως υπάρχει μια σχετική αύξηση: ωστόσο, από το σημείο αυτό ώς το να βαυκαλιζόμαστε πως έχουμε μετατρέψει τη Θεσσαλονίκη σε υψηλών προδιαγραφών τουριστικό προορισμό υπάρχει μεγάλη απόσταση.
Υπάρχουν κίνδυνοι, καθώς οι προσπάθειες που καταβλήθηκαν με στόχο την αύξηση των αφίξεων στην πόλη μας δεν συνδυάστηκαν με πρωτοβουλίες και σχεδιασμό για προσέλκυση τουριστών με υψηλότερο οικονομικό προφίλ, δεν συνδυάστηκαν με τη βελτίωση των υποδομών και την εικόνα τής πόλης. Κρατήστε ότι η μέση διαμονή ενός τουρίστα στη Θεσσαλονίκη είναι μόλις 1,35 ημέρες, όταν στο Ναύπλιο είναι 2 ημέρες.
Η άνοδος του τουρισμού είναι ένας στόχος που απαιτεί συστηματική δουλειά, σχέδιο με σαφήνεια, ανάλυση του εξωτερικού και εσωτερικού περιβάλλοντος, χρονοδιαγράμματα εφαρμογής και παρακολούθησης των αποτελεσμάτων. Η βελτίωση του τουριστικού προϊόντος εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Την τελευταία τριετία παρατηρείται μια υποβάθμιση στους τομείς που αφορούν την καθημερινή λειτουργία τής πόλης. Μια ολοκληρωμένη και αποτελεσματική τουριστική στρατηγική οφείλει να προβλέπει τις εξελίξεις, να προνοεί και να σχεδιάζει.
Παρότι η θητεία σας δεν έχει ξεκινήσει ακόμη, θα ήθελα να κάνουμε ένα άλμα στο μέλλον. Όταν το πέρασμά σας από τον δήμο Θεσσαλονίκης θα έχει ολοκληρωθεί, για ποιο πράγμα θα θέλατε να σας θυμούνται – θα θέλατε να είναι για κάποιο εμβληματικό έργο, για παράδειγμα;
Μου αρέσει μια φράση που ακούγεται μετά από χρόνια για πολιτικούς που πέρασαν από τον τόπο: «Τον θυμάσαι αυτόν, επειδή αυτός έκανε έργο, άλλαξε τις ζωές των ανθρώπων». Είναι μια φράση απλή, χωρίς να διεκδικεί ρόλο πλήρους αποτίμησης των πεπραγμένων των πολιτικών. Κι όμως, αν σκεφτούμε πιο απλά, αυτός είναι ο ρόλος τής πολιτικής: να αλλάζει, να βελτιώνει τις ζωές των ανθρώπων. Κι εγώ θέλω να με θυμούνται ως έναν δήμαρχο που συμμάζεψε την πόλη και την έβαλε σε μια σταθερή πορεία ευρωπαϊκής κανονικότητας. Θα ήθελα μετά από χρόνια να λένε πολλοί «ο Ζέρβας δούλεψε σκληρά – και μάλιστα άφησε έργο».
Για το κλείσιμο, μια προσωπική ερώτηση, αν μου επιτρέπετε… Ποιο ήταν το πρώτο σας συναίσθημα μόλις «κλειδώσατε» την εκλογή σας; Τι ήταν αυτό που σας ευχήθηκε η μητέρα σας; Και τι πιστεύετε ότι θα σας έλεγε ο πατέρας σας, αν τον είχατε στο πλευρό σας αυτήν τη σημαντική στιγμή τής ζωής σας;
Με την ανακοίνωση των exit polls με πλημμύρισε ένα αίσθημα χαράς και δικαίωσης. Δικαίωσης της προσπάθειας που είχαμε καταβάλει με τους συνεργάτες μου, χωρίς στηρίγματα, χωρίς δαχτυλίδια, με εμπόδια και δυσκολίες για αρκετά χρόνια. Το δεύτερο αίσθημα, λεπτά αργότερα, ήταν αυτό της ευθύνης. Το μεγάλο ποσοστό και η ευρύτητα της νίκης σήμαινε και εξακολουθεί να σημαίνει μια μεγάλη προσδοκία. Μεγαλώνει το «πρέπει» και αυξάνει τις απαιτήσεις. Δεν μπορούμε να αποτύχουμε, επειδή δεν έχουμε δικαίωμα να απογοητεύσουμε τους Θεσσαλονικείς.
Η μητέρα μου –όταν κατάφερα να τη δω– μου είπε ότι αισθάνεται υπερήφανη για εμένα και πως γνώριζε από ένστικτο ότι θα τα καταφέρω. Το αμέσως επόμενο ήταν πως περιμένει και αυτή να κάνω εκείνα που υποσχέθηκα – είναι βλέπετε κι αυτή βέρα Θεσσαλονικιά και… απαιτητική ψηφοφόρος.
Εάν είχα την ευλογία να έχω δίπλα μου και τον πατέρα μου, είμαι σίγουρος ότι θα μου έλεγε, συγκρατημένα και αυστηρά, πως τώρα με περιμένουν μεγάλες ευθύνες. Είχε πάντα αυτό που έχουν οι περισσότεροι πατεράδες: φειδώ στις εκφράσεις και στους επαίνους, αλλά ταυτόχρονα κρυφή περηφάνια για τις επιτυχίες τού γιου του.