Πορτραίτο: Σάκης Γιούμπασης.
Σε ποια κατάσταση βρίσκει το Κολλέγιο Ανατόλια η (εκτός απροόπτου) μετά-κορωνοϊό εποχή; Με ποιον τρόπο μετέβαλε την καθημερινή σας λειτουργία η πανδημία;
Το Κολλέγιο Ανατόλια, όπως και όλοι οι εκπαιδευτικοί οργανισμοί, σαφώς επηρεάστηκε από την πανδημία και αναγκάστηκε να αλλάξει τις μαθησιακές μεθόδους και τις διαδικασίες του, προσαρμοζόμενο στα νέα δεδομένα για την ασφάλεια πρωτίστως των μαθητών και μαθητριών του. Από την άλλη πλευρά, επειδή γνωρίζουμε πλέον τις προσαρμογές που πρέπει να κάνουμε, αισθανόμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι και πιο σίγουροι ότι θα προσφέρουμε στους μαθητές μας μια πλήρη εκπαιδευτική εμπειρία. Παρά την πανδημία, καταφέραμε να διατηρήσουμε το Κολλέγιο Ανατόλια σε τροχιά ανάπτυξης και να προσφέρουμε τις εκπαιδευτικές μας υπηρεσίες σε μεγαλύτερο αριθμό ατόμων. Βεβαίως, λόγω των συνθηκών και των πολύ αυστηρών μέτρων ασφαλείας που τηρούμε για την προστασία της κοινότητάς μας, το campus του σχολείου έγινε αναγκαστικά λιγότερο προσβάσιμο.
Όλες οι συναντήσεις γονέων και καθηγητών, οι εξωσχολικές δραστηριότητές μας με τη συμμετοχή άλλων σχολείων, οι εκδηλώσεις μας για το ευρύ κοινό έγιναν και μπορούν να συνεχίσουν να γίνονται μέσα από έναν δομημένο υβριδικό ή διαδικτυακό τρόπο, ώστε να μην είναι απαραίτητη η διά ζώσης επαφή όσο διαρκεί αυτή η κατάσταση. Την περασμένη χρονιά δεν σταματήσαμε ούτε μία από τις δραστηριότητες που προσφέραμε προ κορωνοϊού. Απλώς, μεταφέραμε στο διαδίκτυο όλες τις δράσεις μας, κάνοντας σημαντικές επενδύσεις στα συστήματά μας, ώστε να είναι και ασφαλής και σωστή η διοργάνωσή τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέσα στην πανδημία καταφέραμε και διοργανώσαμε διαδικτυακά, μεταξύ άλλων, το 7ο Μαθητικό Συνέδριο Επιστήμης και Τεχνολογίας/ACSTAC με 120 μαθητές από 19 σχολεία της Ελλάδας, το Μοντέλο Ηνωμένων Εθνών του Κολλεγίου Ανατόλια/ACMUN με διακόσιους τριάντα τέσσερις μαθητές από 18 σχολεία από 6 χώρες, τους διαγωνισμούς Forensics, με περισσότερους από τετρακόσιους πενήντα συμμετέχοντες απ’ όλη την Ελλάδα. Το πρόγραμμα των εξωσχολικών δραστηριοτήτων μας (clubs) για τους μαθητές και τις μαθήτριες του Anatolia High School πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά, με πρωτοφανή συμμετοχή που ξεπέρασε τα 500 άτομα. Το Κέντρο για Χαρισματικά – Ταλαντούχα Παιδιά δημιούργησε ένα νέο, Ψηφιακό Θερινό Πρόγραμμα για όσα παιδιά ζούσαν σε απομακρυσμένες περιοχές και για διάφορους λόγους δεν μπορούσαν να παρακολουθήσουν τα διά ζώσης καλοκαιρινά προγράμματα στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Ετοιμάζεστε να υποδεχθείτε αυτήν τη νέα εποχή με ένα σημαντικό επενδυτικό πλάνο, το οποίο αφορά σχεδόν κάθε πτυχή των δραστηριοτήτων σας. Τι αφορά το πρότζεκτ, σε ποιο ύψος φτάνει η συνολική επένδυση και από πού χρηματοδοτείται; Δεν σας ανησυχεί το «άνοιγμα» που επιχειρείτε, στο πλαίσιο μιας εποχής που εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από αυξημένη αβεβαιότητα;
Το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2013 με ορίζοντα δεκαετίας και εγκαινιάστηκε με την επέκταση του Νηπιαγωγείου, τη δημιουργία της Νησίδας Καινοτομίας (Innovation Isle), που περιλαμβάνει το Fabrication Lab και το Κέντρο Πράσινης Εκπαίδευσης, ευέλικτες αίθουσες μάθησης και έργα που αφορούσαν συγκεκριμένες παρεμβάσεις για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας (όπως νέα εργαστήρια, αναβαθμίσεις χώρων, μικρές επεκτάσεις σε κτίρια κ.ά.). Το πλάνο οριστικοποιήθηκε το 2016, με το καινούριο στρατηγικό μας σχέδιο. Εκείνη τη χρονιά ξεκίνησε η μεγάλη προσπάθεια του Κολλεγίου για την ανεύρεση πόρων για τη χρηματοδότηση έργων, η οποία έγινε δυνατή χάρη στη γενναιοδωρία Εφόρων, δωρητών, αποφοίτων, εργαζομένων και φίλων του σχολείου, καθώς και οργανισμών που εμπιστεύονται το έργο του Κολλεγίου Ανατόλια, τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό.
Οι νέες κτιριακές εγκαταστάσεις σηματοδοτούν και την ευαισθησία του οργανισμού μας σε θέματα βιωσιμότητας, εξοικονόμησης ενέργειας, χρήσης πιο φιλικών στο περιβάλλον τεχνολογιών και προστασίας του φυσικού χώρου. Όλα τα νέα κτίριά μας θα χαρακτηρίζονται από ήπια χρήση ενέργειας, ενώ το Anna Papageorgiou STEM Center αποτελεί ένα πρότυπο βιοκλιματικό κτίριο. Ένας από τους στόχους του Κολλεγίου είναι να παίξει τον δικό του ρόλο στην κοινωνία και να ευαισθητοποιήσει για την κλιματική κρίση.
Το συνολικό ποσό της επένδυσης έχει ξεπεράσει τα 33 εκατ. ευρώ – και είμαστε αισιόδοξοι, καθώς αυτή δεν υλοποιείται μέσω δανεισμού, αλλά με την επιτυχή συγκέντρωση πόρων και δωρεών. Σε όλη την ιστορία του και με πολύ συνετό τρόπο, το Κολλέγιο Ανατόλια αποφάσιζε να επενδύσει όταν ένιωθε ότι μπορεί, με βάση τους πόρους που συγκέντρωνε, να κάνει τη διαφορά στην κοινωνία.
Θέλω να υπογραμμίσω ότι το επενδυτικό μας πρόγραμμα δεν αφορά μόνο την κατασκευή και αναβάθμιση κτιρίων. Το ένα κομμάτι του είναι το κτιριακό, το δεύτερο αφορά την προσβασιμότητα μέσω της ενίσχυσης του Προγράμματος Υποτροφιών μας και το τρίτο είναι η συνολική προσπάθειά μας να αφήσουμε το δικό μας αποτύπωμα στην επανεξέταση του συστήματος εκπαίδευσης που έχουμε στην Ελλάδα. Η επανεξέταση δεν αφορά μόνο τον πυρήνα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αλλά και τη διαχείριση της ψυχοσωματικής υγείας των ανθρώπων που συμμετέχουν σ’ αυτήν. Όπως έχει αποτυπωθεί σε όλες τις έρευνες, ειδικά οι νέοι μας, ηλικίας 15-18 ετών, επιβαρύνονται σημαντικά από τη δομή του σχολείου, όπως την ξέρουμε μέχρι σήμερα. Γι’ αυτόν τον λόγο, μέσα στο επενδυτικό πρόγραμμα του Κολλεγίου Ανατόλια υπάρχει η δέσμευση ο οργανισμός να παρέχει τη δομή και τους πόρους που απαιτούνται για την καλή ψυχοσωματική κατάσταση όλων όσοι εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Ποιες αλλαγές θα βιώσουν οι μαθητές και οι σπουδαστές τού Κολλεγίου στο επίπεδο της καθημερινής εκπαιδευτικής διαδικασίας, μετά την ολοκλήρωση των σχεδιαζόμενων παρεμβάσεων;
Οι αλλαγές θα είναι ορατές σε δύο επίπεδα. Πρώτον, οι μαθητές, φοιτητές και σπουδαστές θα έχουν πρόσβαση σε χώρους πολλαπλών χρήσεων και εργαστήρια, που θα είναι λειτουργικά και τεχνολογικά πιο κοντά στο πνεύμα της έρευνας, της ομαδικής εργασίας, της διάδρασης μέσα στην τάξη. Για παράδειγμα, το νέο μας δημοτικό θα έχει χώρους πολλαπλών χρήσεων και αίθουσες 65 τετρ.μ.
Το δεύτερο θα είναι η πρόσβαση σε ένα συνολικό περιβάλλον –και αυτό αναγνωρίζεται από όλους όσοι το έχουν βιώσει– που επηρεάζει θετικά την εκπαιδευτική διαδικασία και την ψυχοσωματική κατάσταση όλων.
«ΤΟ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΟ ΜΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΕΝ ΑΦΟΡΑ ΜΟΝΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΚΤΙΡΙΩΝ. ΤΟ ΕΝΑ ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΤΙΡΙΑΚΟ, ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΥΠΟΤΡΟΦΙΩΝ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΤΡΙΤΟ ΕΙΝΑΙ Η ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΜΑΣ ΝΑ ΑΦΗΣΟΥΜΕ ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑ ΣΤΗΝ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ. Η ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗ ΔΕΝ ΑΦΟΡΑ ΜΟΝΟ ΤΟΝ ΠΥΡΗΝΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΨΥΧΟΣΩΜΑΤΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΠΟΥ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ Σ’ ΑΥΤΗΝ».
Ολοκληρώνοντας το επενδυτικό σας πλάνο, ποιος είναι ο νέος ρόλος που φιλοδοξείτε να διαδραματίσει το Ανατόλια; Θα αυτοπροσδιοριζόσασταν ως ένας εκπαιδευτικός οργανισμός με τοπική, υπερτοπική, εθνική ή υπερεθνική εμβέλεια;
O ρόλος μας είναι σίγουρα να συνεχίσουμε να έχουμε μια πολύ σημαντική θέση στα εκπαιδευτικά δρώμενα της Ελλάδας. Ταυτόχρονα, με τη διεύρυνση των προγραμμάτων του ACT και την προσέλκυση φοιτητών από τα Βαλκάνια, τη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη, όπως και με τη λειτουργία του Pinewood, δίνουμε έμφαση στον διεθνή προσανατολισμό όλου του οργανισμού.
Στο πλαίσιο της υπερεθνικής εμβέλειας του Κολλεγίου Ανατόλια εντάσσεται και η ίδρυση του Κέντρου Αριστείας στην Εκπαίδευση. Η λειτουργία του αποσκοπεί στη δημιουργία ενός ακαδημαϊκού πλαισίου για την υιοθέτηση ευέλικτων και διαφοροποιημένων, καινοτόμων διδακτικών πρακτικών που εφαρμόζονται με επιτυχία σε διεθνές επίπεδο, συγχρονισμένων με τις ανάγκες της κοινωνίας, τη διάχυσή τους στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα, την επιμόρφωση του εκπαιδευτικού προσωπικού, την προσβασιμότητα μαθητών και μαθητριών απ’ όλη την Ελλάδα σε εκπαίδευση υψηλού επιπέδου, μέσω της ενίσχυσης του Προγράμματος Υποτροφιών, καθώς και την επέκταση των εγκαταστάσεων του Οικοτροφείου, οι οποίες θα προσφέρουν δυνατότητα διαμονής στο campus μας σε ακόμη περισσότερα παιδιά από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Παράλληλα, με τη λειτουργία του Κέντρου Διά Βίου Μάθησης που έχουμε συστήσει στο ACT (Life Long Learning Center) και την προγραμματισμένη αναβάθμισή του σε Ινστιτούτο για upskilling και reskilling, φιλοδοξούμε να γίνουμε σημείο αναφοράς για την επαγγελματική κατάρτιση, την επιμόρφωση, την αναβάθμιση δεξιοτήτων και γνώσεων για την ευρύτερη περιοχή, πέραν των ελληνικών συνόρων.
Ένας από τους στρατηγικούς στόχους του Κολλεγίου Ανατόλια είναι, μέσα από τις διαφορετικές βαθμίδες του, να λειτουργήσει ως πόλος έλξης και καλλιέργειας ταλέντου στην περιοχή μας. Και αυτή η πρόθεσή μας διασταυρώνεται με τη συστηματική προσπάθεια που καταβάλλει η ίδια η Θεσσαλονίκη, ώστε να εξελιχθεί σε διεθνή εκπαιδευτικό προορισμό, αξιοποιώντας ανθρώπινο δυναμικό και προσελκύοντας τις ανάλογες επενδύσεις.
Ακόμη και σήμερα, υπάρχουν ορισμένοι που προσδίδουν στο Ανατόλια μιαν ελιτίστικη διάθεση. Υπάρχουν πρωτοβουλίες και κινήσεις που σχεδιάζετε, για να ανοίξετε περισσότερο το Κολλέγιο προς την κοινωνία, ενισχύοντας την εξωστρέφειά σας;
Το Κολλέγιο Ανατόλια –όχι μόνο τώρα, αλλά διαχρονικά και στρατηγικά– ήταν και παραμένει ένα ανοιχτό σχολείο. Πρώτον, με το Πρόγραμμα Υποτροφιών του, που έχει μεγαλώσει τα τελευταία χρόνια σε σημείο ώστε πάνω από το 26% των μαθητών και μαθητριών του να έχει σήμερα ολική ή μερική υποτροφία. Ταυτόχρονα, ο οργανισμός υλοποιεί μια σειρά από εξωσχολικές δράσεις που απευθύνονται τόσο στην κοινότητά μας όσο και σε μέλη της μαθητικής και εκπαιδευτικής κοινότητας από άλλα σχολεία. Το CTY Greece, τα μαθητικά μας συνέδρια και τα αθλητικά τουρνουά φέρνουν μεγάλο αριθμό σχολείων και μαθητών στο campus μας, οι οποίοι κάνουν χρήση των εγκαταστάσεών μας, αλλά και της τεχνογνωσίας μας. Στους διαγωνισμούς μας συμμετείχαν περισσότερα από 80 διαφορετικά σχολεία, με εκατοντάδες μαθητές και μαθήτριες. Πολλά από τα προγράμματά μας είναι δωρεάν – και, όταν υπάρχει κόστος, φροντίζουμε πάντοτε να είναι στο ελάχιστο δυνατό.
Επιπλέον, το Κολλέγιο, στο πλαίσιο της εξωστρέφειάς του, υλοποιεί τη δέσμευσή του να κάνει διάχυση της τεχνογνωσίας του στην ευρύτερη κοινότητα. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι σήμερα έχουμε επιμορφώσει δωρεάν –και μέσω των προγραμμάτων τού υπουργείου Παιδείας, όπου συμμετέχουμε εθελοντικά, και μέσω του CTY Greece– περισσότερους από 2.000 εκπαιδευτικούς της Ελλάδας και της Κύπρου σε νέες διδακτικές προσεγγίσεις. Το Anna Papageorgiou STEM Center, που είναι ένα νέο μας απόκτημα, πρόκειται σύντομα να φιλοξενήσει προγράμματα για μαθητές άλλων σχολείων, με την υποστήριξη της Lidl Hellas. Η εξωστρέφειά μας είναι δεδομένη.