Στην κεντρική φωτό: «δωμάτια» με φοίνικες, νερό, μανόλιες και μια πλατεία που θα θυμίζει καθρέφτη προτείνει να δημιουργηθούν στον νέο μνημειακό άξονα τής Θεσσαλονίκης – από την οδό Εγνατία ώς την παραλιακή Λεωφόρο Νίκης – η νικήτρια πρόταση στον διαγωνισμό για την ανάπλαση της Αριστοτέλους.
Σε επτά μέτωπα, τα οποία το επιτελείο τού δημάρχου Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνου Ζέρβα, θεωρεί καθοριστικής σημασίας για την ουσιαστική βελτίωση της κατάστασης που επικρατεί σήμερα στο κέντρο τής πόλης (όσον αφορά τόσο στη βελτίωση των υποδομών και της εικόνας τού δημόσιου χώρου όσο στην παροχή στους δημότες τής Θεσσαλονίκης διευρυμένων ή νέων ευκαιριών να απολαύσουν το αστικό περιβάλλον) εστιάζονται οι προσπάθειες της διοίκησης του κεντρικού δήμου. Όπως σημειώνουν με νόημα συνεργάτες του κ. Ζέρβα, «ίσως για πρώτη φορά μετά από χρόνια υπάρχουν σήμερα στο τραπέζι, στο μέτωπο των αναπλάσεων, ώριμα σχέδια, μελέτες και εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις. Παράλληλα, η συντήρηση και οι παρεμβάσεις στις γειτονιές εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητα των δικτύων και συμβάλλουν στη διατήρηση της συνοχής τής πόλης, ενώ οι προσπάθειες ανάταξης και ανάκτησης της χαμένης εμπορικότητας των δρόμων θα συμβάλλουν στη διατήρηση της επιχειρηματικότητας μικρού και μεσαίου επιπέδου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κοινωνική διαστρωμάτωση και τα εισοδήματα».
Πού δίνεται έμφαση
Η στρατηγική την οποία έχει χαράξει η διοίκηση του κεντρικού δήμου δίνει σήμερα κατά προτεραιότητα έμφαση σε επτά επιμέρους μέτωπα, όπως τονίζουν συνεργάτες του κ. Ζέρβα. Συγκεκριμένα:
Άξονας Αριστοτέλους: ολοκληρώνεται η ανάθεση των μελετών εφαρμογής στους νικητές τού πρώτου βραβείου τού αρχιτεκτονικού διαγωνισμού προσχεδίων. «Με την ανάπλαση του άξονα και της πλατείας», σημειώνουν στελέχη τού δήμου, «η πόλη επανασυστήνεται στον κόσμο. Θα χρησιμοποιηθούν σύγχρονα βιοκλιματικά υλικά, θα ενισχυθεί το πράσινο και όλα αυτά με απόλυτο σεβασμό στην ιστορική της φυσιογνωμία».
Ντεκ Παλιάς Παραλίας: ολοκληρώθηκε ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ιδεών και ακολουθεί (το φθινόπωρο) ο διαγωνισμός για τις μελέτες εφαρμογής τού έργου. «Με τον τρόπο αυτόν», υποστηρίζει το επιτελείο τού κ. Ζέρβα, «διευρύνεται ο αστικός κοινόχρηστος χώρος προς τη θάλασσα, δημιουργείται ένας εξώστης κοινωνικής επαφής και αναψυχής, λύνονται πολλά λειτουργικά προβλήματα και προσφέρεται σε κατοίκους και επισκέπτες μια νέα, μοναδική εμπειρία περιπάτου».
Καπάνι: πρόκειται για ένα έργο προϋπολογισμού περίπου 2,8 εκατ. ευρώ, που βρίσκεται στο στάδιο του προσυμβατικού ελέγχου. Περιλαμβάνει παρεμβάσεις εκσυγχρονισμού των υποδομών, διασφάλισης της υγιεινής των καταστημάτων, νέα στέγαστρα, δενδροφυτεύσεις, χώρους υγιεινής, αναβάθμιση φωτισμού και ομοιόμορφες όψεις των καταστημάτων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Ακόμη, προβλέπονται νέες επιστρώσεις, και smartεφαρμογές, που θα διαμορφώσουν μιαν ανοιχτή αγορά υψηλών προδιαγραφών.
Δημητρίου Γούναρη: στο συγκεκριμένο σημείο τής πόλης επιχειρείται, όπως τονίζουν συνεργάτες τού δημάρχου, «μια πολλαπλή ανάπλαση με πολυδιάστατο χαρακτήρα». Οι παρεμβάσεις αφορούν στο πράσινο, στην ανάδειξη των αρχαιοτήτων, στον διπλασιασμό τής υφιστάμενης παιδικής χαράς, όπως επίσης και σε καλύτερες και ασφαλέστερες συνθήκες άσκησης της επιχειρηματικότητας. «Το ανοιχτό εμπορικό κέντρο (open mall) θα αναβαθμίσει την εμπορικότητα, ενώ, μαζί με τον νέο φωτισμό και τα σύγχρονα αρδευτικά συστήματα, θα αλλάξει συνολικά ακόμη ένας σημαντικός άξονας του κέντρου», σημειώνεται χαρακτηριστικά.
Υπόγειοι κάδοι: τοποθετήθηκαν 59 υπόγειοι κάδοι στο κέντρο, ενώ προγραμματίζεται η επέκταση του συστήματος με 305 νέους σε όλη την πόλη. «Με την υπογειοποίηση του δικτύου αναβαθμίζεται ο δημόσιος χώρος, βελτιώνεται η εικόνα τού αστικού περιβάλλοντος, αποφεύγονται φαινόμενα υπερχείλισης και δυσοσμίας και αποτρέπεται η κλοπή υλικών», αναφέρεται σχετικά από το δημαρχιακό μέγαρο.
Εμπορικοί δρόμοι (Εγνατία – Ολύμπου): ο δήμος Θεσσαλονίκης διεκδικεί γενναία χρηματοδότηση, με στόχο την οικονομική ανασυγκρότηση και την αστική αναζωογόνηση εμπορικών δρόμων. Εμβληματική θέση σε αυτό το σχέδιο καταλαμβάνει η Εγνατία οδός –από το Σιντριβάνι μέχρι την πλατεία Δημοκρατίας–, με ανάδειξη όλων των μνημείων που βρίσκονται στον άξονα.
Διάνοιξη Αγίου Δημητρίου: το προσεχές φθινόπωρο (2022) ξεκινούν οι εργασίες διάνοιξης της Αγίου Δημητρίου στο τμήμα που ενώνει την Τριανδρία με την Τούμπα. Πρόκειται για μια κομβική κυκλοφοριακή παρέμβαση, που εκτιμάται ότι θα δώσει ανάσα σε χιλιάδες πολίτες και γρήγορη διέξοδο στον περιφερειακό, ικανοποιώντας ένα αίτημα δεκαετιών.