Αρχική LIFE Urban Culture Οι καλές ιδέες θέλουν και καλό timing

Οι καλές ιδέες θέλουν και καλό timing

- Advertisment -

Editorial

Γράφει ο Άγγελος Ν. Βάσσος.

ΠΟΛΛΑ ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ, ΛΙΓΟΤΕΡΕΣ (ΚΑΙ ΔΥΣΚΟΛΕΣ) ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ. EΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΙΓΟΥΡΟ: Ο ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΧΩΡΟΣ ΣΤΙΣ ΠΟΛΕΙΣ ΜΑΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΠΟΛΥ ΣΟΒΑΡΗ ΥΠΟΘΕΣΗ, ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΙΡΝΟΥΜΕ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΓΟΝΑΤΟ.

Μία από τις πλέον ακατανόητες (ως παθών οδηγός, θα μπορούσα να μη συμπεριλάβω καν την πρόθεση και το στερητικό άλφα…) αποφάσεις τής διοίκησης Μπουτάρη στον δήμο Θεσσαλονίκης ήταν η αιφνιδιαστική μετατροπή τής (τότε υπό ανάπλαση) οδού Αποστόλου Παύλου, μεταξύ Κασσάνδρου και Αγίου Δημητρίου, στο τμήμα της μπροστά από το τουρκικό προξενείο, από ήπιας κυκλοφορίας σε πεζόδρομο, με παράλληλη φραγή τής οδού Ολυμπιάδος στην έξοδό της προς τα ανατολικά. Αν είστε οδηγός που κινείστε στο κέντρο, είναι εύκολο να καταλάβετε το παράλογο της απόφασης. Όσοι έμπαιναν στην Κασσάνδρου ερχόμενοι από την Ευαγγελίστρια έπρεπε, για να κάνουν αναστροφή προς τα ανατολικά, να εισέλθουν υποχρεωτικά στην Κασσάνδρου (έναν δρόμο με δύο ρεύματα κυκλοφορίας όλα κι όλα, από τα οποία το ένα είναι μονίμως κατειλημμένο από διπλοπαρκαρισμένα, μέρα και νύχτα), να στρίψουν αριστερά δύο στενά παρακάτω (στην οδό Υπουργού Φίλιππου Δραγούμη, έναν δρόμο όπου μετά βίας χωράει ένα κανονικού μεγέθους αυτοκίνητο), να φτάσουν ώς την Αγίου Δημητρίου, να επιχειρήσουν να μπουν στο ρεύμα κυκλοφορίας, αν τους το επέτρεπε κάποιος πονόψυχος οδηγός, και στη συνέχεια να συνεχίσουν τις ζωές τους. Όσοι πάλι, οδηγώντας επί της Ολυμπιάδος, ήθελαν να κινηθούν προς τα ανατολικά έπρεπε να κατεβούν υποχρεωτικά δεξιά στην Αγίας Σοφίας, να στρίψουν στην Κασσάνδρου (σε μια στροφή μπλοκαρισμένη μία στις δύο φορές από διπλοπαρκαρισμένα), να οδηγήσουν επί της Κασσάνδρου ώς την «Αίγλη» και την Αγίου Νικολάου και από εκεί (μετά από μια τεράστια παράκαμψη) να μπουν στο ρεύμα τής Αγίου Δημητρίου, επιβαρύνοντας με το όχημά τους μία ούτως ή άλλως επιβαρυμένη οδό. Παράνοια! Ευτυχώς, μία από τις πρώτες κινήσεις τής διοίκησης Ζέρβα ήταν να αποκαταστήσει την κίνηση διαμπερώς στην Ολυμπιάδος, αλλά και στην Αποστόλου Παύλου. Έτσι, οι εκατοντάδες (ίσως και χιλιάδες) οδηγοί που διέρχονται από το σημείο αυτό καθημερινά σταμάτησαν να ανεβάζουν πίεση.

Άλλη μία καλά ζυγισμένη κίνηση της σημερινής δημοτικής αρχής ήταν, κατά την ταπεινή μου άποψη, η αναβολή (προσοχή: όχι η ματαίωση) τής πεζοδρόμησης της Αγίας Σοφίας από την Τσιμισκή ώς τη λεωφόρο Νίκης. Όχι επειδή ακόμη ένας πεζόδρομος δεν θα βελτ ίωνε σημαντικά το αστικό περιβάλλον· αλλά διότι άλλη μία αποκομμένη διέξοδος από το «κανάλι» τής Μητροπόλεως στη σημερινή συγκυρία, με την πόλη χωρίς ένα μέσο μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ) σταθερής τροχιάς, με το μετρό να απέχει ακόμη τουλάχιστον τρία χρόνια ώς την ολοκλήρωσή του και με τον ΟΑΣΘ να απέχει παρασάγγας από το να αποτελεί τον ιδεώδη τρόπο μετακίνησης, θα σήμαινε επιβάρυνση της καθημερινότητας στο πολύπαθο κέντρο δυσανάλογα μεγάλη προς το όποιο όφελος θα είχε τοπικά το πεζοδρομημένο τμήμα τής Αγίας Σοφίας.

Γιατί τα θυμάμαι όλα αυτά; Αφορμή αποτέλεσε η συζήτηση που γίνεται τις τελευταίες ημέρες στην Αθήνα, με αφορμή τον λεγόμενο «Μεγάλο Περίπατο», ένα σχέδιο που φιλοδοξεί να ενοποιήσει το ιστορικό κέντρο τής πρωτεύουσας, τις γειτονιές και τους αρχαιολογικούς της χώρους στο πλαίσιο μιας διαδρομής 6,8 χλμ., η οποία υπολογίζεται ότι θα αποδώσει σε κατοίκους και επισκέπτες 50.000 τετρ.μ. ελεύθερου δημόσιου χώρου.

Το σχέδιο ακούγεται γοητευτικό – θα ήταν γοητευτικό σε κάθε πόλη, μηδέ αυτής που ζούμε εξαιρουμένης, τηρουμένων των αναλογιών. Η τόσο γρήγορη μεταπήδηση, ωστόσο, από το όραμα στην πράξη γεννά ορισμένα ερωτήματα, που δίνουν κάποιο δίκιο σ’ εκείνους που αντιδρούν: έχουν μελετηθεί σε βάθος οι συνέπειες των εξεταζόμενων συγκοινωνιακών ρυθμίσεων στην κυκλοφορία, στην οικονομία και στην καθημερινότητα της πόλης; Έχουν προβλεφθεί παρεμβάσεις (στο πράσινο, στα σημεία ανάπαυσης των περιπατητών κοκ.) που θα καταστήσουν αυτές τις νέες αστικές διαδρομές ελκυστικές και φιλικές; Υπάρχει σχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες, χωρίς την ενδυνάμωση των οποίων κάθε τέτοιο εγχείρημα είναι θνησιμαίο (χωρίς καν να εξετάζουμε αν στη φάση αυτή αποτελεί σοφή κίνηση, λόγω κορωνοϊού, η παρότρυνση προς τους πολίτες να χρησιμοποιούν περισσότερο τα ΜΜΜ); Και, σε τελική ανάλυση: είναι μια τέτοια παρέμβαση αυτό που χρειάζεται το κέντρο μιας ελληνικής πόλης περισσότερο από οτιδήποτε άλλο στη συγκεκριμένη συγκυρία;

Πολλά τα ερωτήματα, λιγότερες (και δύσκολες) οι απαντήσεις. Ένα είναι σίγουρο: ο δημόσιος χώρος στις πόλεις μας αποτελεί πολύ σοβαρή υπόθεση, για να παίρνουμε αποφάσεις στο γόνατο.

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να διαβάσετε την Πολιτική απορρήτου.

Ρυθμίσεις Cookies

Παρακάτω μπορείτε να επιλέξετε ποια cookies θα επιτρέψετε σε αυτή την ιστοσελίδα. Πατήστε στην αποθήκευση ρυθμίσεων για να εφαρμόσετε την επιλογή σας.

ΛειτουργικάΗ ιστοσελίδα για να δουλέψει χρησιμοποιεί κάποια απαραίτητα λειτουργικά cookies.

ΣτατιστικάΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για στατιστικούς σκοπούς, ώστε να μπορούμε να βελτιώσουμε το περιεχόμενο που σας προσφέρουμε.

Κοινωνικά ΔίκτυαΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies από τα κοινωνικά δίκτυα, ώστε να μπορούμε να σας δείξουμε περιεχόμενο από πλατφόρμες όπως το YouTube και το FaceBook. Αυτά τα cookies μπορεί να καταγράφουν τα προσωπικά σας δεδομένα.

ΔιαφημίσειςΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για διαφημιστικούς σκοπούς, ώστε να μπορούμε να σας προσφέρουμε περιεχόμενο που σας ενδιαφέρει. Αυτά τα cookies μπορεί να καταγράφουν τα προσωπικά σας δεδομένα.

ΆλλαΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί και ορισμένα cookies από υπηρεσίες που δεν εμπίπτουν στις παραπάνω κατηγορίες