fbpx
ΑρχικήLONG READSΙστορίες από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου

Ιστορίες από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου

Λαμπερά πρόσωπα, glam και σκιές, ακυρώσεις και αποθεώσεις, λεπτομέρειες από το προσκήνιο, αλλά και το παρασκήνιο: μια βουτιά στη διαχρονία ενός σπουδαίου θεσσαλονικιώτικου θεσμού για το ελληνικό και το διεθνές σινεμά, που έχει και ο ίδιος να αφηγηθεί τη δική του, κινηματογραφικής πλοκής ιστορία.

- Advertisment -
Μια γυναικεία φιγούρα αιωρείται πάνω από την πόλη. Πηγή τής ζωής και πυρήνας τού κόσμου μας, μαγνητίζει και έλκει όσα μας περιβάλλουν και μας ορίζουν. Το πόστερ του 63ου ΦΚΘ, το οποίο υπογράφει ο εικαστικός και visual artist Δημήτρης Τριμίντζιος (Taxis), επαναδιαπραγματεύεται την αναπαράσταση της γυναίκας. Είναι η υπερηρωίδα τής πραγματικής ζωής, που ξεπερνά και υπερβαίνει τους αμέτρητους ρόλους που της έχουν ανατεθεί. Που απαιτεί από καθέναν μας και όλους μαζί να τη δούμε, επιτέλους, μέσα από ένα καινούργιο βλέμμα.

Νοέμβριος, υγρασία, βροχή, Θεσσαλονίκη… Οι περισσότεροι εκτός πόλης ίσως ταύτιζαν το συγκεκριμένο σκηνικό με χουχούλιασμα κάτω από μια κουβέρτα, διάβασμα στο σπίτι, ίσως ακόμη και με μια εκδρομή σε κάποιον χειμερινό προορισμό. Όχι όμως οι Θεσσαλονικείς. Γι’ αυτούς, ο Νοέμβριος είναι ο μήνας τού Φεστιβάλ Κινηματογράφου, μίας από τις λαμπρές διοργανώσεις στη Θεσσαλονίκη, η οποία καταφέρνει να συγκινεί δεκάδες χιλιάδες ντόπιων, αλλά και επισκεπτών κάθε χρόνο.

Το 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (ΦΚΘ) υποδέχεται το κοινό την Πέμπτη 3 Νοεμβρίου, με μια γλυκιά ταινία ενηλικίωσης που αποτίει φόρο τιμής στη μαγική αύρα και στη λυτρωτική δύναμη του σινεμά. Το «The Fabelmans», η πιο προσωπική και εξομολογητική ταινία σε ολόκληρη την καριέρα τού Στίβεν Σπίλμπεργκ, που απέσπασε πρόσφατα το βραβείο κοινού στο Φεστιβάλ τού Τορόντο και βάζει πλώρη για τα Όσκαρ, είναι η ταινία έναρξης του 63ου ΦΚΘ.

Θα βρείτε όλα όσα χρειάζεστε για τη φετινή διοργάνωση στην εξαιρετικά ενημερωμένη (και διαρκώς ανανεούμενη) σελίδα τού ΦΚΘ, εδώ: https://www.filmfestival.gr/el/film-festival. Αντί άλλου αφιερώματος (και για να σας… ζεστάνουμε ενόψει προβολών), επιλέξαμε να καταγράψουμε ορισμένες από τις πιο σημαντικές, τις πιο εμβληματικές, αλλά και τις πιο… περιπετειώδεις στιγμές στην ιστορία μιας σημαντικής διοργάνωσης, που ξεκίνησε ως Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου (1960-1965), συνεχίστηκε ως Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου (1966-1991) και πλέον αποτελεί ένα Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου (1992-σήμερα).

 

 

1 __ Ποιος καλύτερος να ανοίξει την –τότε– 1η Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου (προάγγελο του σημερινού φεστιβάλ) από την εθνική μας σταρ; Τον Σεπτέμβριο του 1960 και ενώ από τις εγκαταστάσεις της ΔΕΘ εκπέμπει ο πρώτος πειραματικός τηλεοπτικός σταθμός, ο υπουργός Βιομηχανίας, Νικόλαος Μάρτης (ο κινηματογράφος θεωρούταν εμπόρευμα), εγκαινιάζει στον κινηματογράφο «Ολύμπιον» της πλατείας Αριστοτέλους την «1η Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου». Παρότι δεν διαφημίστηκε (αφίσες κολλήθηκαν στην πόλη κυριολεκτικά στο «παρά 1’»), η άφιξη της Αλίκης Βουγιουκλάκη για την προβολή τής ταινίας «Μανταλένα» τού Ντίνου Δημόπουλου, στην οποία πρωταγωνιστούσε, διαδόθηκε, με αποτέλεσμα να συρρεύσουν πλήθη, προκαλώντας πανδαιμόνιο τόσο έξω από το παραλιακό ξενοδοχείο «Μεντιτερανέ», όπου διέμενε η Βουγιουκλάκη, όσο και έξω από την αίθουσα, για την οποία προσκλήσεις και εισιτήρια είχαν εξασφαλίσει κυρίως οι κοσμικοί τής πόλης.

2 __ Το αίτημα για τη διοργάνωση (και την καθιέρωση) ελληνικού και διεθνούς φεστιβάλ κινηματογράφου είχε υποβληθεί στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης τον Μάρτιο του 1960, από τον εμπνευστή τού θεσμού, Παύλο Ζάννα. Το ελάχιστο που του οφειλόταν ήταν μία αίθουσα αφιερωμένη στη μνήμη του.

3 __ Η κριτική επιτροπή εκείνης της πρώτης διοργάνωσης (με πρόεδρο τον Στράτη Μυριβήλη και μέλη προσωπικότητες όπως η Κατίνα Παξινού, ο Μάριος Πλωρίτης, η Ελένη Βλάχου, ο Γιάννης Μόραλης, ο Νάσος Μπότσης, ο Σπύρος Σκούρας και ο Αχιλλέας Μαμάκης) απονέμει το βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας στον Κούνδουρο, το βραβείο Μουσικής στον Χατζιδάκι για το «Ποτάμι» και στην Αλίκη Βουγιουκλάκη το βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας Α’ Γυναικείου Ρόλου. Τα βραβεία συνοδεύονται από χρηματικά έπαθλα. Στον λόγο του κατά την απονομή, ο Μυριβήλης καταγγέλλει το χαμηλό επίπεδο των σεναρίων και εκφράζει την ευχή στην επόμενη διοργάνωση να βελτιωθεί, με τη συμβολή των ελλήνων λογοτεχνών. Η ευχή του δεν θα πιάσει, καθώς βραβεία Σεναρίου δεν δόθηκαν τις επόμενες τρεις χρονιές…

4 __ Το βραβείο Καλύτερης Ταινίας δεν άρχισε να απονέμεται παρά μόνον αρχής γενομένης από την τρίτη διοργάνωση.

5 __ Παρά τις καταγγελίες περί λογοκρισίας, η ταινία «Συνοικία το Όνειρο» του Αλέκου Αλεξανδράκη συνεπαίρνει το 1961 το φιλοθεάμον κοινό. Δημιουργείται πρωτοφανής κοσμοσυρροή, με περισσότερους από χίλιους σινεφίλ να μη προλαβαίνουν να απολαύσουν το φιλμ.

6 __ Το 1962, η ηθική τής εποχής θεωρεί αυτονόητο ότι οι ανήλικοι έχουν περιορισμένη πρόσβαση στις προβαλλόμενες ταινίες. Κάπως έτσι, καταγγελία για ανηλίκους που παρακολουθούσαν προβολή τού Φεστιβάλ στο «Ολύμπιον» οδηγεί σε έλεγχο, μετά από εισαγγελική εντολή. Η προβολή τής ταινίας διακόπηκε, οι ανήλικοι εντοπίστηκαν, απομακρύνθηκαν από την αίθουσα και η ταινία συνεχίστηκε κανονικά.

7 __ Το 1962, στην 3η Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου (στη διάρκεια της οποίας καταγράφηκαν δύο αναμενόμενα sold-out, με την «Ηλέκτρα» τού Κακογιάννη και τον «Ουρανό» τού Κανελλόπουλου, αποκαλύφθηκαν δύο ταλέντα που έκαναν μεγάλη εντύπωση στο κοινό τής εποχής: ο Δημήτρης Κολλάτος με τη μικρού μήκους «Αθήνα Χ.Ψ.Ξ.» και ο Νίκος Νικολαΐδης με το «Lacrimae Rerum». Εκείνη τη χρονιά, η Ειρήνη Παπά βραβεύεται για την ερμηνεία της στην «Ηλέκτρα», η μη βράβευση του Θεοδωράκη για την ίδια ταινία, ωστόσο, προκαλεί διαμαρτυρίες.

8 __ Το 1963 το Φεστιβάλ κάνει ακόμη ένα βήμα προς την καθιέρωσή του σύμφωνα και με τα διεθνώς ισχύοντα, με τη διοργάνωση να εκδίδει και να κυκλοφορεί τον πρώτο της κατάλογο. Σήμερα πλέον (και πέραν του καταλόγου) εκδίδεται και ο Α-Κατάλογος, ο οποίος περιλαμβάνει έργα τέχνης και αφιερώματα σε δημιουργούς και σε ταινίες.

9 __ Επίσης το 1963 θέμα συζήτησης γίνεται ο ελληνοαμερικανός παραγωγός Τζέιμς Πάρις: καθώς η ταινία δικής του παραγωγής «Αδελφός Άννα» (σε σκηνοθεσία Γρηγόρη Γρηγορίου) συναγωνιζόταν την ταινία «Της κακομοίρας» τού Ντίνου Κατσουρίδη με τον Κώστα Χατζηχρήστο, ο Πάρις στέλνει στην είσοδο του «Ολύμπιον» μια γιγάντια τούρτα με αποδέκτη τον δημοφιλή κωμικό, απ’ όπου ξεπετάχτηκε μια νέα γυναίκα με μπικίνι.

10 __ Η Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών γίνεται από το 1964 και για δέκα χρόνια έδρα τού Φεστιβάλ. Ήταν η ίδια χρονιά που η εμφάνιση της στάρλετ, τότε, Ελένης Ανουσάκη στο σιντριβάνι που υπήρχε μπροστά από το θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών θεωρήθηκε σκανδαλιστική για τα ήθη τής εποχής, προκαλώντας εισαγγελική παρέμβαση.

11 __ Το νέο κινηματογραφικό αίμα τής χώρας αρχίζει να κάνει το 1965 αισθητή την παρουσία του. Ήταν η χρονιά που ακούστηκαν για πρώτη φορά δυνατά τα ονόματα του Παντελή Βούλγαρη, του Ροβήρου Μανθούλη και του Κωστή Ζώη (την εποχή εκείνη ως «νέας γενιάς μικρομηκάδων»), συγκεντρώνοντας τα επαινετικά σχόλια κριτικών και κοινού.

12 __ Το 1966 αποχαιρετά την «Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου», καλωσορίζοντας στη θέση της το «Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου». Είναι η χρονιά που ιδρύεται και το «Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου», το οποίο ωστόσο, σε αυτήν την πρώτη απόπειρα καθιέρωσής του, δεν έμελλε να μακροημερεύσει (θα επανερχόταν θριαμβευτικά πολλά χρόνια αργότερα). Είναι τον ίδιο χρόνο που ο παραγωγός Τζέιμς Πάρις προκαλεί ξανά με την αισθητική του πολλές αντιδράσεις (με προεξάρχοντες τα μέλη τής κριτικής επιτροπής Μάνο Χατζιδάκι και Γιάννη Τσαρούχη): αφορμή ήταν η προβολή τής ταινίας του «Ξεχασμένοι ήρωες» (η οποία βραβεύεται), αλλά και το προκλητικό πάρτι με φασολάδα που διοργάνωσε, στη διάρκεια του οποίου ο Πάρις φορούσε φέσι, κυκλοφορώντας με μία πιατέλα με μακαρόνια ανάμεσα στους παρευρισκόμενους.

13 __ Το 1969, εν μέσω βαριάς λογοκρισίας, βραβεύεται ως «αρτιότερη ταινία» το «ΟΧΙ» των Δαδήρα-Τζέιμς Πάρις, με τον Λάμπρο Κωνσταντάρα να αποσπά το βραβείο Ερμηνείας Α’ Ανδρικού Ρόλου για τον «Μπλοφατζή».

14 __ Ο λεγόμενος «Β’ εξώστης» τού θεάτρου τής Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών αρχίζει να γράφει τη δική του ιστορία εν μέσω δικτατορίας, το 1970. Μέλη του, συνήθως φοιτητές (τον προτιμούσαν λόγω του φθηνότερου εισιτηρίου), οι οποίοι δήλωναν από το συγκεκριμένο σημείο τού θεάτρου τις αντιδράσεις τους απέναντι σε συγκεκριμένες ταινίες (το φαινόμενο θα επαναληφθεί πολλές φορές στα χρόνια που ακολούθησαν). Σε εκείνη την «παρθενική» τους εμφάνιση έχει μείνει στην ιστορία η αντίδραση του παραγωγού Κώστα Καραγιάννη, ο οποίος, αποκαλώντας τούς θεατές τού Β’ εξώστη «οργανωμένη κλίκα», τους προειδοποίησε να μην αποδοκιμάσουν την ταινία του «Μια γυναίκα στην αντίσταση».

15 __ Δυναμική ήταν η παρουσία τού «Β’ εξώστη» τού Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου και το 1971, όταν το κοινό αντιδρά σφόδρα στην επιλογή των προβαλλόμενων ταινιών, δίνοντας μάλιστα στη διοργάνωση της συγκεκριμένης χρονιάς το προσωνύμιο «Φεστιβάλ τής οργής». Τη μήνη των θεατών προκάλεσαν οι επιλογές τής προκριματικής επιτροπής, οι οποίες θεωρήθηκαν «λογοκρισία», με μόνη εξαίρεση την ταινία «Ευδοκία» τού Αλέξη Δαμιανού. Μάλιστα, ήταν τόσο θερμή η υποδοχή της, που ο Τζέιμς Πάρις στο τέλος τής προβολής γονάτισε μπροστά στον σκηνοθέτη, λέγοντας: «Πάτα με, δεν έχει ξαναγίνει τέτοια ταινία!». Στα βραβεία, πάντως, αγνοείται σκανδαλωδώς, εκτός της πρωταγωνίστριας, Μαρίας Βασιλείου, που λαμβάνει το βραβείο Ερμηνείας Α’ Γυναικείου Ρόλου. Τη βραδιά τής κηδείας τού Γιώργου Σεφέρη, φοιτητές έξω από την Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, παρακινούμενοι από τον συνθέτη τής «Ευδοκίας», Μάνο Λοΐζο (και υπό το βλέμμα αστυνομικών), τραγουδούν το «Πήραμε τη ζωή μας λάθος» τού Θεοδωράκη, τιμώντας τον ποιητή και κάνοντας μια κίνηση αντίστασης στη χούντα.

16 __ Η εμφάνιση του Ελληνοαμερικανού Τζέιμς Πάρις το 1966 ήταν τόσο επεισοδιακή, ώστε ο παραγωγός να δηλώσει πως δεν θα λάβει ξανά μέρος στη διοργάνωση. Δεν κράτησε ωστόσο τον λόγο του, καθώς το 1972 συμμετείχε όχι με μία, αλλά με δύο ταινίες. Φαίνεται πάντως ότι η οργή τού κοινού με αφορμή την τελευταία του εμφάνιση δεν είχε κοπάσει ακόμη – οι θεατές ξεσπούν σε αποδοκιμασίες με το που εμφανίζεται στην αίθουσα, με τον ίδιο τον Πάρις να φυγαδεύεται, για την αποφυγή των χειρότερων. Το 1972 δεν είχε ωστόσο μόνον αποδοκιμασίες: είχε και αποθεώσεις – συγκεκριμένα, του ηθοποιού Θανάση Βέγγου για την ερμηνεία του στην ταινία «Θανάση, πάρε τ’ όπλο σου», αλλά και του Παντελή Βούλγαρη για το «Προξενιό τής Άννας». Πλήθη θεατών συγκεντρώνονται για να παρακολουθήσουν και την ταινία «Μέρες τού ‘36» τού Θόδωρου Αγγελόπουλου, η οποία γίνεται sold-out σε ελάχιστο χρόνο.

17 __ Επεισοδιακό ήταν το 15ο Φεστιβάλ, το πρώτο μετά την πτώση τής χούντας. Αυτήν τη φορά, είναι οι ίδιοι οι κινηματογραφιστές που αξιώνουν την παραίτηση όλων των μελών των επιτροπών που είχαν διοριστεί επί επταετίας, την κατάργηση της λογοκρισίας και την προβολή όλων εκείνων των φιλμ που είχαν απαγορευτεί από το καθεστώς των συνταγματαρχών. Μεταξύ άλλων, στις σκοτεινές αίθουσες προβάλλονται οι ταινίες «Κιέριον» του Δήμου Θέου, η οποία προκαλεί τους έξαλλους πανηγυρισμούς των θεατών, αλλά και «Μέγαρα» του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και του Σάκη Μανιάτη, που τυγχάνει αντίστοιχης υποδοχής. Σε δικό τους «αντιφεστιβάλ» προβάλλουν τα φιλμ που κόπηκαν οι σκηνοθέτες τους. Δυναμική είναι για άλλη μία χρονιά και η παρουσία τού «Β’ εξώστη», με την ιαχή «Πού είναι ο Γιάννης» (ένας φοιτητής που συνελήφθη στη διάρκεια επεισοδίων) να δονεί την αίθουσα. Η ιαχή γίνεται το σύνθημα εκείνων που ζητούν τον εκδημοκρατισμό τού Φεστιβάλ.

18 __ Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου πραγματοποιείται το 1975, εν μέσω θέρους (ήταν η πρώτη χρονιά που διοργανώθηκε αγορά ταινιών). Στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου προβάλλεται η ταινία «Ο θίασος» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, με το κοινό να την αποθεώνει, σχηματίζοντας ουρές για να την παρακολουθήσει (μάλιστα, σύμφωνα με τον Τύπο τής εποχής, αρκετοί ήταν εκείνοι που είχαν ξενυχτίσει από το προηγούμενο βράδυ έξω από τα εκδοτήρια της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, ώστε να αποκτήσουν το πολυπόθητο χαρτάκι).

19 __ Το 1976 ιδρύεται η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου, η οποία αρχίζει να απονέμει τα δικά της βραβεία στο Φεστιβάλ.

20 __ Λάμψη Χόλιγουντ είχε η διοργάνωση του 1977, στην οποία το «παρών» έδωσαν η Νταϊάν Κάνον, η Ιζαμπέλ Ιπέρ και η Ρίτα Χέιγουορθ (η οποία, μάλιστα, λάτρεψε το ελληνικό σουβλάκι). Δεν έλειψαν, ωστόσο, και οι αντιδράσεις από σημαντικούς έλληνες δημιουργούς, οι οποίοι αποφασίζουν να πραγματοποιήσουν το δικό τους «αντιφεστιβάλ».

21 __ Τη δική της «δόση» γκρίνιας είχε και η διοργάνωση του 1979, στο περιθώριο της οποίας μια νέα γενιά σκηνοθετών (μεταξύ αυτών, ο Κώστας Φέρρης και ο Νίκος Νικολαΐδης) επιτίθεται στους επαγγελματίες κριτικούς, κατηγορώντας τους, μεταξύ άλλων, για την «κακοδαιμονία» τού ελληνικού κινηματογράφου.

22 __ Στον αέρα μέχρι και την τελευταία στιγμή βρισκόταν στο Φεστιβάλ τού 1980 η προβολή τής ταινίας «Ο άνθρωπος με το γαρύφαλλο», λόγω διαφωνίας τού Κώστα Καζάκου με τον σκηνοθέτη Νίκο Τζίμα. Τελικά, ο γνωστός ηθοποιός αποσύρει τις ενστάσεις του, η ταινία προβάλλεται ο Τζίμας αποθεώνεται από το σινεφίλ κοινό.

23 __ Λάμψη Χόλιγουντ είχε και η διοργάνωση του 1981, με το κόκκινο χαλί τού 22ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης να πατούν ο Ντένις Χόπερ, ο Άντονι Κουίν και ο Τέρενς Σταμπ.

24 __ Το 1982 καταργείται το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου.

25 __ Ο σκηνοθέτης Μπερνάρντο Μπερτολούτσι ήταν ο «απών παρών» (ή ο «παρών απών», αν προτιμάτε…) του Φεστιβάλ τού 1983. Η τότε υπουργός Πολιτισμού, Μελίνα Μερκούρη, ανακοινώνει ότι ο ιταλός δημιουργός, ο οποίος βρισκόταν στη Ρόδο, «φτάνει από στιγμή σε στιγμή στη Θεσσαλονίκη». Πράγματι, ο Μπερτολούτσι φτάνει στο Φεστιβάλ, παρακολουθεί ένα μικρό μέρος από την ταινία «Ρεμπέτικο» του Κώστα Φέρρη και αποχωρεί χωρίς να τον αντιληφθεί οποιοσδήποτε…

26 __ Η ταινία «Καρκαλού» τού Σταύρου Τορνέ προβάλλεται το 1984 στο πληροφοριακό τμήμα, όπου προβάλλονται οι «κομμένες» από το Φεστιβάλ ταινίες. Η απόφαση προκαλεί αντιδράσεις, η ταινία ωστόσο αποθεώνεται από το κοινό και κερδίζει βραβείο τής Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου.

27 __ Επεισοδιακό ήταν το Φεστιβάλ τού 1986. Παρότι ο Νίκος Παπατάκης θεωρείται το απόλυτο φαβορί με την ταινία του «Η Φωτογραφία», τελικώς αποσπά μόνο το βραβείο Σεναρίου. Ο δημιουργός αρνείται να παραλάβει τη διάκριση, το κοινό τον αποθεώνει, τον καταχειροκροτεί και τον σηκώνει στα χέρια.

28 __ Με αντιπαραθέσεις κύλησε και η 28η διοργάνωση, το 1987. Οι περισσότερες ταινίες προβάλλονται υπό τις σφοδρές αποδοκιμασίες των θεατών στον Β’ εξώστη, με την ταινία «Η πρωινή περίπολος» του Νίκου Νικολαΐδη να είναι η μόνη που εξαιρέθηκε από τις αντιδράσεις.

29 __ Το 29ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης σημαδεύεται από την κατάθεση ταινιών από ελάχιστους σκηνοθέτες. Οι προβολές είναι λίγες και αδιάφορες, με τους θεατές τού Β’ εξώστη να αναρτούν ένα «πτώμα», για να συμβολίσουν «τον αποθανόντα ελληνικό κινηματογράφο».

30 __ Όταν έχεις το όνομα, έχεις και τον τρόπο… Στην 30ή διοργάνωση, ο σκηνοθέτης Κώστας Φέρρης απαιτεί να εγκατασταθεί εν μια νυκτί σύστημα Dolby Stereo στην αίθουσα του θεάτρου τής Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, για να προβληθεί η ταινία του «Oh, Babylon». Το αίτημά του γίνεται αποδεκτό (και ικανοποιείται άμεσα).

31 __ Μεγάλες αντιδράσεις, αλλά και την αποχώρηση σημαντικού αριθμού θεατών προκαλεί το 1990 η προβολή τής ταινίας «Singapore Sling» τού Νίκου Νικολαΐδη.

32 __ Το 1991, έτος πραγματοποίησης τής 32ης διοργάνωσης, είναι η χρονιά που αναλαμβάνει τα καθήκοντά του ως προέδρου τού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ο Μισέλ Δημόπουλος. Είναι και το τελευταίο Φεστιβάλ πριν από τη διεθνοποίηση του θεσμού.

33 __ Το 33ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου υποδέχεται το κοινό το 1992, περιλαμβάνοντας στα τμήματά του τους «Νέους Ορίζοντες», ένα αφιέρωμα που, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Δημήτρη Εϊπίδη, γίνεται εξαιρετικά αγαπητό, ειδικά στο νεανικό κοινό.

34 __ Ένα νέο σαλόνι εγκαινιάζεται στο 34ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: το Cine Ντοκουμέντα, με ταινίες τεκμηρίωσης από ολόκληρο τον κόσμο. Μετεξέλιξη αυτού του τμήματος θα είναι το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Πρεμιέρα κάνει και το τμήμα «Ματιές στα Βαλκάνια».

35 __ Για τελευταία φορά φιλοξενείται στο θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών το Φεστιβάλ στην 36η διοργάνωσή του. Μεταξύ των επίσημων προσκεκλημένων του είναι ο Νάνι Μορέτι. Παράλληλα, θεσπίζεται το Βραβείο Κοινού, με χορηγό την «Αθηναϊκή Ζυθοποιία».

36 __ Το 38ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης επιστρέφει στην έδρα του, στο «Ολύμπιον». Τιμητικός καλεσμένος τής διοργάνωσης είναι ο 90χρονος σκηνοθέτης Μανοέλ ντε Ολιβέιρα, που εντυπωσιάζει το κοινό με τα μαγικά του κόλπα.

37 __ Το 1998, πρόεδρος του Φεστιβάλ αναλαμβάνει ο Θόδωρος Αγγελόπουλος. Την ίδια χρονιά ιδρύεται το «Δωμάτιο με Θέα», το μπαρ στο «Ολύμπιον», με θέα στην πλατεία Αριστοτέλους και στον Θερμαϊκό.

38 __ Το 1999 είναι χρονιά αλλαγών για το Φεστιβάλ, στη χρονιά τής 40ής διοργάνωσής του. Αναδιαμορφώνονται και ανοίγουν ως χώροι τού Φεστιβάλ οι αποθήκες Γ’ και Δ’ στο λιμάνι, τοποθετείται η φωτεινή επιγραφή με τα γράμματα στην Α’ προβλήτα και το «Ολύμπιον ΙΙ» μετονομάζεται σε αίθουσα «Παύλος Ζάννας». Παράλληλα, οι τέσσερις αίθουσες στο λιμάνι αποκτούν ονόματα: «Τόνια Μαρκετάκη», «Φρίντα Λιάππα», «Τζον Κασσαβέτης» και «Τάκης Κανελλόπουλος». Την επόμενη χρονιά (2000), η αίθουσα «Τάκης Κανελλόπουλος» θα μετονομαστεί σε «Σταύρος Τορνές», για να αποφευχθεί η σύγχυση με την αίθουσα «Κανελλόπουλος» του Μουσείου Κινηματογράφου.

39 __ Ο Γιάννης Οικονομίδης εντυπωσιάζει το κοινό τού 44ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με την ταινία του «Σπιρτόκουτο». Ο σκηνοθέτης Αμπάς Κιαροστάμι (η δουλειά τού οποίου αναδείχθηκε μέσα από το Φεστιβάλ) επισκέπτεται για πέμπτη φορά το Φεστιβάλ για ένα αναδρομικό αφιέρωμα στο έργο του και για μια έκθεση φωτογραφίας του.

40 __ Διευθύντρια του Φεστιβάλ αναλαμβάνει το 2005 η Δέσποινα Μουζάκη, με πρόεδρο τον Γιώργο Χωραφά. Την ίδια χρονιά λανσάρονται οι αναπτυξιακές δράσεις τού Φεστιβάλ «Agora» και «Crossroads».

41 __ Επεισοδιακή ήταν η άφιξη του Τζον Μάλκοβιτς στη Θεσσαλονίκη το 2007. Ο γνωστός καλλιτέχνης χάνει τις αποσκευές του κατά τη μετάβασή του στην πόλη, με γνωστό κατάστημα της Θεσσαλονίκης να ανοίγει εκτάκτως Κυριακή, για να τον βοηθήσει να αποκαταστήσει τη γκαρνταρόμπα του.

42 __ Το 2009 διοργανώνεται για πρώτη φορά σειρά προβολών στις φυλακές Διαβατών. Την ίδια χρονιά κάνουν την εμφάνισή τους οι «Κινηματογραφιστές στην Ομίχλη», μια κίνηση σκηνοθετών που, αντιδρώντας στην απουσία νομοσχεδίου για τον κινηματογράφο, ανακοινώνουν ότι δεν θα καταθέσουν τις ταινίες τους στη Θεσσαλονίκη. Την ίδια χρονιά, καλλιτεχνικός διευθυντής τού Φεστιβάλ αναλαμβάνει ο Δημήτρης Εϊπίδης, φέρνοντας ξανά τη διοργάνωση κοντά στο ανεξάρτητο σινεμά.

43 __ Μετά την ψήφιση νόμου για τον κινηματογράφο, το μποϊκοτάζ από τους έλληνες σκηνοθέτες αναστέλλεται και το 2011 οι ελληνικές ταινίες επιστρέφουν στη Θεσσαλονίκη.

44 __ Το 2013 η κόντρα μεταξύ της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου και του Δημήτρη Εϊπίδη φτάνει στα άκρα, λόγω της απόφασης τα βραβεία τής ΠΕΚΚ να μην ανακοινώνονται στην τελετή λήξης τού Φεστιβάλ. Βαριές αλληλοκατηγορίες οδηγούν σε όξυνση του κλίματος.

45 __ Τη Θεσσαλονίκη επισκέπτονται τα επόμενα χρόνια, μεταξύ άλλων, ο Άκι Κάουρισμάκι και ο Τζιμ Τζάρμους, ο οποίος εντυπωσιάζει το κοινό τού 54ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με την cool παρουσία του.

46 __ Γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ αναλαμβάνει το 2016 η Ελίζ Ζαλαντό, ενώ στη θέση τού καλλιτεχνικού διευθυντή τοποθετείται ο Ορέστης Ανδρεαδάκης.

47 __ Το 2017 κυκλοφορεί ο Α-Κατάλογος του Φεστιβάλ.

Προηγούμενο άρθρο
Επόμενο άρθρο

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να διαβάσετε την Πολιτική απορρήτου.

Ρυθμίσεις Cookies

Παρακάτω μπορείτε να επιλέξετε ποια cookies θα επιτρέψετε σε αυτή την ιστοσελίδα. Πατήστε στην αποθήκευση ρυθμίσεων για να εφαρμόσετε την επιλογή σας.

ΛειτουργικάΗ ιστοσελίδα για να δουλέψει χρησιμοποιεί κάποια απαραίτητα λειτουργικά cookies.

ΣτατιστικάΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για στατιστικούς σκοπούς, ώστε να μπορούμε να βελτιώσουμε το περιεχόμενο που σας προσφέρουμε.

Κοινωνικά ΔίκτυαΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies από τα κοινωνικά δίκτυα, ώστε να μπορούμε να σας δείξουμε περιεχόμενο από πλατφόρμες όπως το YouTube και το FaceBook. Αυτά τα cookies μπορεί να καταγράφουν τα προσωπικά σας δεδομένα.

ΔιαφημίσειςΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για διαφημιστικούς σκοπούς, ώστε να μπορούμε να σας προσφέρουμε περιεχόμενο που σας ενδιαφέρει. Αυτά τα cookies μπορεί να καταγράφουν τα προσωπικά σας δεδομένα.

ΆλλαΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί και ορισμένα cookies από υπηρεσίες που δεν εμπίπτουν στις παραπάνω κατηγορίες