fbpx
ΑρχικήLONG READSΤο «Όριαντ Εξπρές» αναβιώνει στη Δράμα

Το «Όριαντ Εξπρές» αναβιώνει στη Δράμα

Αυθεντικά βαγόνια τής θρυλικής αμαξοστοιχίας και ατμομηχανές από το 1929 «ζωντανεύουν» στην πόλη τής Ανατολικής Μακεδονίας.

- Advertisment -

Πάνω στις σιδηροτροχιές, μηχανές και βαγόνια τρένου πρόκειται να προσφέρουν ένα ιδιαίτερο «ταξίδι». Χωρίς καν να κινούνται, θα γυρίσουν πολύ πίσω στο παρελθόν, για να θυμίσουν την ιστορία τού ελληνικού σιδηρόδρομου και των ανθρώπων που τον χρησιμοποιούσαν. Ακριβώς απέναντι θα βρίσκεται το ανανεωμένο μουσείο των τρένων και όλη η περιοχή θα αποτελέσει ένα σιδηροδρομικό πάρκο.

Από τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο χρονολογούνται εμπορικά βαγόνια που βρίσκονται παροπλισμένα στο μηχανοστάσιο του ΟΣΕ στη Δράμα. Μέλη τού Μορφωτικού Εκπολιτιστικού Αθλητικού Συλλόγου (ΜΕΑΣ) «Ήφαιστος» Σιδηροδρομικών Υπαλλήλων και Φίλων Σιδηροδρόμου Δράμας, καθώς και πολλοί εθελοντές εργάζονται σκληρά, προκειμένου να «ξεθάψουν», να καθαρίσουν και να συντηρήσουν –στο μέτρο των δυνατοτήτων τους– τα σπάνια και, σε κάποιες περιπτώσεις, μοναδικά κομμάτια, ώστε να τα εκθέσουν. Δρεζίνες, εμπορικά και επιβατικά βαγόνια, μηχανές και πολλά σιδηροδρομικά αντικείμενα αποτελούν έναν κρυμμένο «θησαυρό», που το επόμενο διάστημα θα αποκαλυφθεί.

«Υπάρχει μια ατμομηχανή, η Κγ 877, βελγικής κατασκευής La Meuse τού 1929, που πιθανότατα είναι μοναδική στον κόσμο. Η συγκεκριμένη μηχανή εμφανίζεται σε τηλεοπτικό υλικό που υπάρχει στο αρχείο τής ΕΡΤ να ξεκινά την περίοδο του 1940 από τον σταθμό Λαρίσης, έλκοντας μία αμαξοστοιχία με εμπορικά βαγόνια, μέσα στα οποία βρίσκονται επίστρατοι που κατευθύνονται προς το αλβανικό μέτωπο», δηλώνει ο πρόεδρος του ΜΕΑΣ «Ήφαιστος» Παναγιώτης Μακρόπουλος. Όπως εξηγεί, η ταυτοποίηση έγινε από τον Σύλλογο Φίλων Σιδηροδρόμων Αθηνών, ο οποίος έχει αναλάβει την τεκμηρίωση όλων των μουσειακών αντικειμένων τού ΟΣΕ. «Είναι μια μηχανή που έχει περάσει όλο τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο και, φυσικά, τον εμφύλιο και είναι σημαντικό το γεγονός ότι διασώθηκε, καθώς, όταν τα ξένα στρατεύματα Γερμανών και Βουλγάρων αποχώρησαν μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας, κατέστρεψαν το 93% των ελκτικών μονάδων των ελληνικών σιδηροδρόμων, το 98% των επιβατικών βαγονιών και το 84% των φορτηγών βαγονιών», αναφέρει ο συνταξιούχος σιδηροδρομικός.

Ζώσα ιστορία

Εκτός από τη συγκεκριμένη ατμομηχανή και μια δεύτερη, αγγλικής κατασκευής τού 1943, υπάρχουν δύο γνήσια βαγόνια τού «Όριαντ Εξπρές»: «Πρόκειται για μία εστιάμαξα του 1927, που αυτήν τη στιγμή συντηρείται και επισκευάζεται στο εργοστάσιο οχημάτων τής Θεσσαλονίκης και είναι σε πολύ καλή κατάσταση, παρότι επίσης έχει περάσει όλο τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο, καθώς και μία κλινάμαξα του 1946, το λεγόμενο ‘βαγκόν-λι’, με κρεβάτια, νιπτήρες και άλλες ξενοδοχειακές ανέσεις», δηλώνει ο κ. Μακρόπουλος.

Ο ΜΕΑΣ «Ήφαιστος» ιδρύθηκε το 1983 από σιδηροδρομικούς υπαλλήλους και δραστηριοποιήθηκε αρχικά στον τομέα τού αθλητισμού. Από το 2000 και άλλοι φίλοι τού σιδηροδρόμου εντάχθηκαν στον σύλλογο. Το 2007 δημιούργησαν το Μουσείο Τρένων Δράμας, ενώ όραμά τους είναι να γίνει το σιδηροδρομικό πάρκο, που θα ενώνει το μουσείο (που αυτήν τη στιγμή επεκτείνεται) με το κτίριο του σιδηροδρομικού σταθμού Δράμας, που έχει ανακηρυχθεί από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μουσείων, ως βιομηχανικό μνημείο. «Ο σταθμός τής Δράμας σχεδιάστηκε το 1892 και οι εργασίες για την κατασκευή του ξεκίνησαν δύο χρόνια αργότερα, επί οθωμανικής αυτοκρατορίας, την ίδια περίοδο δηλαδή που οι Οθωμανοί κατασκεύασαν τη σιδηροδρομική γραμμή, για να μπορούν να κάνουν μεταφορές τού οπλισμού στην ενδοχώρα, αφού δεν μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το Αιγαίο, όπου κυριαρχούσε ο ελληνικός στόλος», εξηγεί ο κ. Μακρόπουλος.

Αναφέρει επίσης ότι η Δράμα αποτελούσε έναν ενδιάμεσο σταθμό: «Ήταν αδύνατο μια ατμομηχανή που θα ξεκινούσε από τη Θεσσαλονίκη να φτάσει στην Αλεξανδρούπολη. Έπρεπε να σταματήσει στη Δράμα για να ‘κοπεί’, όπως λέμε στη σιδηροδρομική ορολογία, να αντικατασταθεί από μιαν άλλη, η οποία ήταν φορτωμένη με κάρβουνα και νερό, για να μπορέσει να φτάσει στην Αλεξανδρούπολη», συμπληρώνει. Το ότι ο σιδηροδρομικός σταθμός τής Δράμας ήταν κομβικός και σημαντικός φαίνεται και από το μέγεθός του, όπως επισημαίνει ο κ. Μακρόπουλος, υπογραμμίζοντας ότι την περίοδο εκείνη βοήθησε στη μεταφορά τού καπνού, που υπήρχε σε αφθονία στην περιοχή και που ώς τότε μεταφερόταν με πλοία.

Το νέο μουσείο, όπου θα παρουσιάζονται όλα τα αντικείμενα και η ιστορία τους, στήνεται σε μια παλιά αποθήκη εμπορευμάτων τού σταθμού τής Δράμας, την οποία νοίκιασε για 20 χρόνια ο «Ήφαιστος» από τη ΓΑΙΑ ΟΣΕ. Τα μέλη τού συλλόγου ευελπιστούν να το εγκαινιάσουν τον προσεχή Οκτώβριο. Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να διαβάσετε την Πολιτική απορρήτου.

Ρυθμίσεις Cookies

Παρακάτω μπορείτε να επιλέξετε ποια cookies θα επιτρέψετε σε αυτή την ιστοσελίδα. Πατήστε στην αποθήκευση ρυθμίσεων για να εφαρμόσετε την επιλογή σας.

ΛειτουργικάΗ ιστοσελίδα για να δουλέψει χρησιμοποιεί κάποια απαραίτητα λειτουργικά cookies.

ΣτατιστικάΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για στατιστικούς σκοπούς, ώστε να μπορούμε να βελτιώσουμε το περιεχόμενο που σας προσφέρουμε.

Κοινωνικά ΔίκτυαΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies από τα κοινωνικά δίκτυα, ώστε να μπορούμε να σας δείξουμε περιεχόμενο από πλατφόρμες όπως το YouTube και το FaceBook. Αυτά τα cookies μπορεί να καταγράφουν τα προσωπικά σας δεδομένα.

ΔιαφημίσειςΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για διαφημιστικούς σκοπούς, ώστε να μπορούμε να σας προσφέρουμε περιεχόμενο που σας ενδιαφέρει. Αυτά τα cookies μπορεί να καταγράφουν τα προσωπικά σας δεδομένα.

ΆλλαΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί και ορισμένα cookies από υπηρεσίες που δεν εμπίπτουν στις παραπάνω κατηγορίες