Αρχική PEOPLE Συνεντεύξεις «Η φύση μπορεί να αποτελέσει ‘οδηγό’ για πολλές επιστήμες»

«Η φύση μπορεί να αποτελέσει ‘οδηγό’ για πολλές επιστήμες»

«Δεν εκπαιδεύουμε μόνο τους μελλοντικούς μεταρρυθμιστές στην αγροδιατροφή, αλλά και μια νέα γενιά επιστημόνων, βαθιά συνδεδεμένων με την κοινότητα, τον φυσικό κόσμο και τις διαχρονικές πνευματικές αξίες» σημειώνει, μιλώντας στη «CT», ο πρόεδρος της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής, δρ. Πάνος Κανέλλης.

- Advertisment -
Πορτραίτο: ΣΑΚΗΣ ΓΙΟΥΜΠΑΣΗΣ.

Η ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΓΕΩΡΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΕΧΕΙ ΠΡΩΤΟΠΟΡΗΣΕΙ ΑΡΚΕΤΕΣ ΦΟΡΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΙΚΟ ΚΛΑΔΟ, ΑΞΙΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΑΙΧΜΗΣ. ΣΤΙΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΜΑΣ ΕΓΙΝΕ ΤΟ 1935, ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΧΡΗΣΗ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΩΝ, Η ΠΡΩΤΗ ΠΑΣΤΕΡΙΩΣΗ ΓΑΛΑΚΤΟΣ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ, ΕΝΩ ΤΟ 1997, ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ, ΔΙΑΘΕΣΑΜΕ ΠΡΩΤΟΙ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΤΑ ΑΒΓΑ Ω3. ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΑΓΡΟΚΤΗΜΑΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΕΡΕΥΝΑΣ – ΚΑΙ ΣΑΣ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΩ ΟΤΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΤΟΙΜΟΙ ΝΑ ΔΙΑΘΕΣΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΔΥΟ ΝΕΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ, ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ. ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΠΟΥ ΠΡΟΗΓΗΘΗΚΕ ΑΞΙΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ ΤΑ ΥΠΕΡΣΥΓΧΡΟΝΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ PERROTIS COLLEGE ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΗΚΑΝ ΠΟΛΛΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ.

Πόσο μεγάλο αισθάνεστε στις πλάτες σας το βάρος τού να είστε πρόεδρος στην Αμερικανική Γεωργική Σχολή, η οποία ιδρύθηκε το μακρινό 1904 – πριν καν ενσωματωθεί η Θεσσαλονίκη στον εθνικό κορμό;

Με ειλικρίνεια σας απαντώ ότι η ανάληψη της προεδρίας ενός τόσο ιστορικού, μη κερδοσκοπικού εκπαιδευτικού ιδρύματος ουδέποτε αποτέλεσε βάρος, αλλά ιδιαίτερη τιμή. Είναι μεγάλη ευθύνη να αποτελείς τον συνεχιστή τού οράματος του ιδρυτή τής σχολής, δρα. Τζον Χένρι Χάουζ, ενός πρακτικού ιδεαλιστή που πίστευε βαθιά σ’ αυτό που αργότερα ονομάστηκε «ολιστική βιωματική εκπαίδευση» και τοποθέτησε στο επίκεντρό της τη σχέση με το περιβάλλον.

Ως διάδοχοί του, πιάσαμε το νήμα και, παραδίδοντας τη σκυτάλη ο ένας στον άλλον, οδηγήσαμε τη σχολή στον 21ο αιώνα, μετατρέποντάς την σε ένα υπερσύγχρονο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Ένα σύστημα γνώσης και αξιών που, μέσα από μια κάθετη εκπαίδευση όλων των βαθμίδων, δεν επιχειρεί απλά να συμπυκνώσει τη γνώση για τον κόσμο μέσα σε διδακτικά πακέτα, αλλά μέσα από τη σύνδεση με το περιβάλλον, μέσω της καλλιέργειας του σεβασμού, της περιέργειας και του ενθουσιασμού γι’ αυτό. Για εμένα, η σχολή είναι ένα ίδρυμα στο οποίο χαίρομαι να προσφέρω.

Αν σας ζητούσα να ονοματίσετε τρία στοιχεία που καθιστούν την Αμερικανική Γεωργική Σχολή μοναδική στο είδος της όσον αφορά το έργο που παράγει, ποια θα ήταν αυτά;

Η σχολή είναι τόσο πολυδιάστατη, που θεωρώ ότι θα την αδικήσω προτάσσοντας μόνο τρία. Ωστόσο, θα το προσπαθήσω. Σίγουρα στην πρώτη θέση βρίσκεται η δυναμική συνύπαρξη θεωρίας και πράξης, η παροχή γνώσεων, αλλά και γνήσιων εμπειριών, σε όλα τα επίπεδα. Ως δεύτερο στοιχείο, η προσήλωση της σχολής στην εκπαίδευση που προάγει την έρευνα, την καινοτομία και την περιβαλλοντική συνείδηση σε όλες τις βαθμίδες μας: τον παιδικό σταθμό, το νηπιαγωγείο, το δημοτικό, το Γυμνάσιο Χασιώτη, το γενικό και επαγγελματικό λύκειο, το ΙΙΕΚ, το Perrotis College και την εκπαίδευση και συμβουλευτική ενηλίκων. Και, ως τρίτο στοιχείο, η λειτουργία εκπαιδευτικού και παραγωγικού αγροκτήματος, το οποίο είναι υποδειγματικά ενταγμένο, ανατροφοδοτεί και ανατροφοδοτείται από την εκπαιδευτική διαδικασία.

Στην Ελλάδα έχουμε συνηθίσει τις σχολές να μένουν σε θεωρητικό, ακαδημαϊκό επίπεδο. Εσείς, αντιθέτως, εμπλέκεστε άμεσα και ενεργά με την πραγματική οικονομία και την αγορά, συνεργαζόμενοι με εταιρείες, παραγωγούς κοκ. Από μιαν άποψη, είστε ένα εκπαιδευτικό «υβρίδιο» με εξαιρετικό ενδιαφέρον, ειδικά στις σημερινές συνθήκες. Πώς βλέπετε τον ρόλο σας ως «γέφυρας» μεταξύ τού κόσμου της γνώσης και εκείνου της παραγωγής;

Θεωρώ ότι ο συγκεκριμένος ρόλος είναι σωστός και προς αυτήν την κατεύθυνση θα πρέπει να κινείται η εκπαίδευση. Αυτό που κάνουν με επιτυχία η Αμερικανική Γεωργική Σχολή και το Perrotis College (δηλαδή, να αποτελούν τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στη γνώση και την αγορά) είναι το κοινό μοτίβο μεγάλων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην ΕΕ. Προάγουμε την επιχειρηματικότητα και διδάσκουμε σε μικρούς και μεγάλους μαθητές τον τρόπο με τον οποίο θα μεταφέρουν τη γνώση που λαμβάνουν από τη σχολή στην πραγματική οικονομία και την αγορά εργασίας. Επιπλέον, ως ίδρυμα, αναπτύσσουμε συνεχώς συνεργασίες με τον γεωργικό και βιομηχανικό κλάδο τής Ελλάδας και του εξωτερικού, έχοντας ως στόχο τη δημιουργία μοναδικής κουλτούρας συνεργασίας που θα αυξήσει την καινοτομία και την παραγωγικότητα, τροφοδοτώντας έτσι την οικονομική ανάπτυξη.

Απέχουμε αρκετά από την εποχή που οι γονείς ήθελαν τα παιδιά τους να γίνουν γιατροί, δικηγόροι ή μηχανικοί. Πλέον, γονείς και παιδιά αναζητούν διεξόδους, οι οποίες θα μπορέσουν να τους εξασφαλίσουν ταχεία ένταξη στην αγορά και επαγγελματική ασφάλεια. Πώς μπορείτε να βοηθήσετε εσείς προς αυτήν την κατεύθυνση; Και ποιους αφορά η Σχολή, εν γένει; Τους ανηλίκους που θα έρθουν να παρακολουθήσουν τα σχολεία σας; Νέες και νέους που ενδιαφέρονται για σπουδές στον αγροτοδιατροφικό τομέα; Ή ήδη επαγγελματίες αγρότες και κτηνοτρόφους, οι οποίοι θα έρθουν σ’ εσάς, με στόχο να βελτιώσουν τις μεθόδους παραγωγής τους;

Η σχολή αφορά όσους αναφέρετε – και πολλούς άλλους. Την τελευταία δεκαετία αναπτύχθηκε σε μεγάλο βαθμό και, πλέον, είναι το μοναδικό ίδρυμα στην Ελλάδα που διαθέτει όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, διευρύνοντας έτσι την πρόσβαση στη γνώση σε «μαθητές» όλων των ηλικιών. Παράλληλα, το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ήταν σε εξέλιξη η βαθιά οικονομική κρίση, αλλά και παγκόσμια ζητήματα, όπως η κλιματική αλλαγή και οι διαρκείς φόβοι επισιτιστικών κρίσεων, με αποτέλεσμα πολλοί να στρέψουν και πάλι το βλέμμα τους στη γη και στα προϊόντα της, στο περιβάλλον και στην αγροδιατροφή – αντικείμενα στα οποία εξειδικευόμαστε.

Ωστόσο, σήμερα υπάρχει μία σημαντική διαφορά από το παρελθόν. Πλέον μιλάμε για μια φιλοσοφία εκπαίδευσης που απευθύνεται σε όσους διαβλέπουν και αγκαλιάζουν τις καθολικές αξίες της. Οι απόφοιτοί μας, πια, προετοιμάζονται και διαπρέπουν σε πολλούς κλάδους, πέραν της γεωπονίας.

Η φύση μπορεί να αποτελέσει «οδηγό» για πολλές επιστήμες. Έτσι, δεν εκπαιδεύουμε μόνο τους μελλοντικούς μεταρρυθμιστές στην αγροδιατροφή, αλλά και μια νέα γενιά επιστημόνων –σε διάφορους τομείς–, βαθιά συνδεδεμένων με την κοινότητα, τον φυσικό κόσμο και τις διαχρονικές πνευματικές αξίες.

Οι περισσότεροι Θεσσαλονικείς σάς γνωρίζουν για τα εξαιρετικά προϊόντα σας – τα γαλακτοκομικά, τα αβγά, τα ζυμαρικά, αλλά και τις γαλοπούλες σας, τις οποίες εσείς καθιερώσατε ως μία από τις χριστουγεννιάτικες παραδόσεις στη χώρα μας. Σας γνωρίζουν επειδή αγαπούν τη γεύση και εμπιστεύονται την ποιότητά τους. Κάποιοι ίσως δεν γνωρίζουν, ωστόσο, ότι τα προϊόντα σας αυτά κρύβουν πίσω τους ελληνικές και διεθνείς διακρίσεις, αλλά και τεχνολογικές καινοτομίες. Πόσο ακριβές θα ήταν αν έλεγε κάποιος ότι εισάγετε το «hi tech» στοιχείο στην αγροδιατροφική παραγωγή;

Θα ήταν μια αρκετά ρεαλιστική προσέγγιση. Η Αμερικανική Γεωργική Σχολή έχει πρωτοπορήσει αρκετές φορές στον αγροδιατροφικό κλάδο, αξιοποιώντας τεχνολογία αιχμής. Στις εγκαταστάσεις μας έγινε το 1935, κάνοντας χρήση αμερικανικών μηχανημάτων, η πρώτη παστερίωση γάλακτος στα Βαλκάνια, ενώ το 1997, μετά από επιστημονική έρευνα, διαθέσαμε πρώτοι στην αγορά τα αβγά Ω3. Όλα τα προϊόντα τού εκπαιδευτικού αγροκτήματος είναι αποτέλεσμα έρευνας – και σας αποκαλύπτω ότι είμαστε έτοιμοι να διαθέσουμε στην αγορά δύο νέα προϊόντα, τα οποία είναι εξαιρετικά καινοτόμα. Για την έρευνα που προηγήθηκε αξιοποιήθηκαν τα υπερσύγχρονα εργαστήρια του Perrotis College και συνεργάστηκαν πολλά τμήματα της σχολής.

Η πρώτη αποφοίτηση μαθητών από τη σχολή έγινε το μακρινό 1911. Σήμερα, απόφοιτοί σας είναι επιτυχημένοι επαγγελματίες στην Ελλάδα ή το εξωτερικό ή ακολουθούν λαμπρή καριέρα σε φημισμένα ακαδημαϊκά ιδρύματα– δεν θα ήταν υπερβολή αν έλεγε κάποιος ότι διαμορφώσατε μιαν εκπαιδευτική παράδοση που γαλούχησε γενιές Θεσσαλονικέων και όχι μόνο. Πόσο υπερήφανος είστε για τα «παιδιά» σας;

Πολύ! Όπως άλλωστε ήταν και οι προκάτοχοί μου. Οι απόφοιτοί μας ενστερνίζονται όλες τις αξίες τού ιδρύματος και, με τα εφόδια που έχουν αποκτήσει κατά τη διάρκεια των σπουδών τους στη σχολή, προχωρούν με αυτοπεποίθηση στην επαγγελματική πορεία τους, κάνοντας όλους εμάς εξαιρετικά περήφανους. Θα πρέπει να τονίσω ότι το ίδρυμα είναι ιδιαίτερα περήφανο και για τους δωρητές του –τόσο στην Ελλάδα όσο και στις ΗΠΑ–, με τη συνεισφορά των οποίων ενισχύεται το πρόγραμμα υποτροφιών τής σχολής και εκσυγχρονίζονται ή επεκτείνονται οι εγκαταστάσεις τού ιδρύματος.

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να διαβάσετε την Πολιτική απορρήτου.

Ρυθμίσεις Cookies

Παρακάτω μπορείτε να επιλέξετε ποια cookies θα επιτρέψετε σε αυτή την ιστοσελίδα. Πατήστε στην αποθήκευση ρυθμίσεων για να εφαρμόσετε την επιλογή σας.

ΛειτουργικάΗ ιστοσελίδα για να δουλέψει χρησιμοποιεί κάποια απαραίτητα λειτουργικά cookies.

ΣτατιστικάΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για στατιστικούς σκοπούς, ώστε να μπορούμε να βελτιώσουμε το περιεχόμενο που σας προσφέρουμε.

Κοινωνικά ΔίκτυαΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies από τα κοινωνικά δίκτυα, ώστε να μπορούμε να σας δείξουμε περιεχόμενο από πλατφόρμες όπως το YouTube και το FaceBook. Αυτά τα cookies μπορεί να καταγράφουν τα προσωπικά σας δεδομένα.

ΔιαφημίσειςΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για διαφημιστικούς σκοπούς, ώστε να μπορούμε να σας προσφέρουμε περιεχόμενο που σας ενδιαφέρει. Αυτά τα cookies μπορεί να καταγράφουν τα προσωπικά σας δεδομένα.

ΆλλαΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί και ορισμένα cookies από υπηρεσίες που δεν εμπίπτουν στις παραπάνω κατηγορίες