Αρχική PEOPLE Συνεντεύξεις «Η προσφορά προς την κοινωνία είναι στο ‘DNA’ μας»

«Η προσφορά προς την κοινωνία είναι στο ‘DNA’ μας»

Είναι επικεφαλής ενός δυναμικού οργανισμού που επενδύει σε νέες μαθησιακές προσεγγίσεις, σε εξωστρεφή, καινοτόμα προγράμματα, στην εισαγωγή τεχνογνωσίας από τις ΗΠΑ, στην επιμόρφωση του προσωπικού και στη διά βίου μάθηση. Κυρίες και κύριοι, ο πρώτος Έλληνας πρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια, δρ. Πάνος Βλάχος, μιλά στη «CT».

- Advertisment -
Πορτραίτο: ΣΑΚΗΣ ΓΙΟΥΜΠΑΣΗΣ.

ΟΙ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΙ ΙΔΡΥΤΕΣ ΤΟΥ ΚΟΛΛΕΓΙΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΑΝ ΣΤΗ ΜΕΡΖΙΦΟΥΝΤΑ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ ΕΝΑΝ ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΥΡΗΝΑ, ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ, ΣΧΟΛΗ ΚΩΦΩΝ ΚΑΙ ΟΡΦΑΝΟΤΡΟΦΕΙΟ ΓΙΑ 2.000 ΟΡΦΑΝΑ ΤΟΥ Α’ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ. ΑΡΓΟΤΕΡΑ, ΟΤΑΝ ΤΟ ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΤΗ ΜΟΙΡΑ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΘΥΣΜΩΝ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ, ΔΕΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΕΙΧΑΝ ΑΝΑΓΚΗ, ΟΠΩΣ ΜΕ ΤΗ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΟΥ BAZAAR, ΠΟΥ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΤΗ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 1930 ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΓΙΑ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΜΕΤΑΚΙΝΗΘΕΙ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΕΤΑ ΤΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ. ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΙΜΟΥΜΕ ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ ΣΗΜΕΡΑ, ΜΕ ΕΝΑ ΠΛΕΓΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΠΟΥ, ΠΡΟ ΚΟΡΩΝΟΪΟΥ, ΣΥΝΟΨΙΖΟΤΑΝ ΣΕ 40.000 ΩΡΕΣ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΠΟ 2.000 ΜΑΘΗΤΕΣ, ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ ΤΟΥ ACT ΚΑΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ, ΠΡΟΣ ΟΦΕΛΟΣ 48 ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ.

Είστε από το 2013 ο πρώτος Έλληνας πρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια στα 130 χρόνια ιστορίας τού ιδρύματος. Πρόκειται για μία μεγάλη τιμή, αλλά και για μία ακόμη μεγαλύτερη ευθύνη. Πώς τη βιώνετε; Τι θα θέλατε να έχετε αφήσει πίσω σας στο Κολλέγιο, όταν κάποια στιγμή –σας εύχομαι σε πάρα πολλά χρόνια από σήμερα– έρθει η ώρα να παραδώσετε τη σκυτάλη στον ή στη διάδοχό σας;

Είχα την τιμή να αναλάβω τα καθήκοντά μου στη διάρκεια μιας πολύ δύσκολης περιόδου για την Ελλάδα και την οικονομία της. Ο πρώτος μου στόχος, η αγωνία μου, ήταν όχι μόνο να παραμείνουμε, ως οργανισμός, πιστοί στην αποστολή μας, αλλά να διευρύνουμε τον ρόλο μας στην κοινωνία. Σε μιαν εποχή δυσκολιών και απογοήτευσης, να αναδείξουμε τη σημασία τής ολόπλευρης παιδείας, ανοίγοντας τους ορίζοντες των παιδιών μας.

Όταν ολοκληρώσω το έργο μου, θα ήθελα, κοιτώντας πίσω, να μπορούμε να πούμε ότι στο επίκεντρο όλων όσα κάναμε ήταν το όραμά μας για τον ρόλο τής παιδείας στη δημιουργία μιας πιο ισορροπημένης κοινωνίας, με πίστη σε αρχές και αξίες.

Ποια είναι, κατά την άποψή σας, η ειδοποιός διαφορά τού Κολλεγίου Ανατόλια από άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα αντίστοιχου επιπέδου; Ποια στοιχεία σας σάς καθιστούν ανταγωνιστικούς;

Το Κολλέγιο Ανατόλια είναι από τους λίγους οργανισμούς στον κόσμο που έχει παρουσία και στις τρεις εκπαιδευτικές βαθμίδες, ενώ ταυτόχρονα τα προγράμματά του απευθύνονται σε ένα μεγάλο μέρος τής μαθητικής κοινότητας και της ευρύτερης κοινωνίας. Αυτό όμως που μας διαφοροποιεί στην Ελλάδα είναι η φιλοσοφία μας: η ενσωμάτωση εκπαιδευτικών καινοτομιών, η αριστεία –με την έννοια της εξέλιξης κάθε μαθητή, ώστε να αξιοποιήσει το μέγιστο των δυνατοτήτων του–, η ανάδειξη των ταλέντων του μέσω του προγράμματος εξωσχολικών δραστηριοτήτων (clubs), οι εγκαταστάσεις μας και το υπέροχο φυσικό περιβάλλον στο οποίο βρίσκονται, η προσβασιμότητα και ο διττός χαρακτήρας μας, που συνδυάζει τα καλύτερα στοιχεία τού αμερικανικού και του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.

O οργανισμός δεν λειτουργεί με γνώμονα το κέρδος, αλλά προς όφελος της ελληνικής νεολαίας και της ενίσχυσής της μέσω της εκπαίδευσης. Σκοπός του δεν είναι απλώς να προσφέρει γνώσεις, αλλά να βοηθήσει τους μαθητές του να καλλιεργήσουν αξίες και αρετές, ώστε να ζήσουν μια ισορροπημένη ζωή, προσφέροντας ταυτόχρονα στην κοινωνία. Αυτή η φιλοσοφία επέτρεψε στο Κολλέγιο να εξελιχθεί σε έναν δυναμικό οργανισμό που επενδύει συνεχώς σε νέες μαθησιακές προσεγγίσεις και εξωστρεφή καινοτόμα προγράμματα, στην εισαγωγή τεχνογνωσίας από τις ΗΠΑ, στην επιμόρφωση του προσωπικού, στην ενεργή, διά βίου μάθηση για την απόκτηση νέων γνώσεων και δεξιοτήτων. Η διοίκηση έχει δεσμευτεί να επενδύσει περίπου 30 εκατ. δολάρια από το 2015 ώς το 2025, μέσω συγκέντρωσης δωρεών, οι οποίες θα κατευθυνθούν σε νέα προγράμματα, υλικοτεχνικές υποδομές και προγράμματα υποτροφιών, για να ενισχύσει το εκπαιδευτικό παράδειγμα του σχολείου.

Κάποιοι ίσως θεωρούν, ακόμη και σήμερα, ότι το Ανατόλια είναι ένα σχολείο «για την ελίτ». Ποιο είναι το μείγμα των μαθητών σας και πόση αλήθεια υπάρχει σ’ αυτήν την ομολογουμένως ευρέως διαδεδομένη άποψη;

Το Κολλέγιο Ανατόλια ανέκαθεν προσέλκυε μαθητές απ’ όλα τα κοινωνικά και οικονομικά στρώματα. Αυτό όμως που έχει αλλάξει σημαντικά τα δημογραφικά στοιχεία τού σχολείου είναι οι υποτροφίες και τα προγράμματα οικονομικής βοήθειας, που ενισχύουν τον ανοιχτό και προσβάσιμο χαρακτήρα τού οργανισμού. Η λειτουργία τού οικοτροφείου από το 1886 μέχρι σήμερα έχει εμπλουτίσει το «μείγμα» των μαθητών με παιδιά απ’ όλη την ηπειρωτική και νησιωτική Ελλάδα.

Σήμερα το 25% των μαθητών τού γυμνασίου, του λυκείου και του διεθνούς απολυτηρίου (IB Diploma Program), αλλά και των σπουδαστών τού ACT λαμβάνει κάποιου είδους υποτροφία ή οικονομική βοήθεια, ενώ με τη διεύρυνση του προγράμματος υποτροφιών φοιτούν σήμερα στο Κολλέγιο παιδιά από ευπαθείς κοινωνικές ομάδες –για παράδειγμα, από τον Δενδροπόταμο, σε συνεργασία με τον Φάρο τού Κόσμου– και από απομακρυσμένες περιοχές, όπως είναι τα Πομακοχώρια τής Ξάνθης.

Από το 1886 έχουμε προσφέρει στήριξη σε χιλιάδες μαθητές και σπουδαστές από ολόκληρη την Ελλάδα, ενώ μέσα στην πενταετία 2015-2020 συγκεντρώθηκαν περισσότερα από 12,5 εκατ. δολάρια για τις υποτροφίες. Σ’ αυτούς τους αριθμούς έρχονται να προστεθούν τα περίπου 1.000 παιδιά που έχουν παρακολουθήσει με υποτροφία τα θερινά προγράμματα του Κέντρου για Χαρισματικά – Ταλαντούχα Παιδιά, ένα ποσοστό που υπερβαίνει το 52% των συνολικών συμμετεχόντων. Σ’ αυτό το σημείο θα ήθελα να τονίσω ότι οι υποτροφίες μας, όπως και όλα τα έργα υποδομής, χρηματοδοτούνται από το καταπίστευμα του Κολλεγίου και δωρεές και όχι από τα δίδακτρα των μαθητών.

Το Ανατόλια είναι χωροταξικά απομακρυσμένο από τη Θεσσαλονίκη – βρίσκεστε σε έναν υπέροχο χώρο στην Πυλαία, αρκετά μακριά από την πόλη. Πώς διασφαλίζετε ότι οι μαθητές σας, αλλά και το σχολείο εν γένει δεν λειτουργούν αποκομμένοι από την περιρρέουσα πραγματικότητα, ως εκπαιδευτική «νησίδα»; Υπάρχουν δράσεις που διασφαλίζουν τον ευρύτερο κοινωνικό σας ρόλο και την κοινωνικοποίηση των μαθητών σας;

H κοινωνική προσφορά είναι συνυφασμένη με την ιστορία και το «DNA» τού σχολείου. Οι Αμερικανοί ιδρυτές τού Κολλεγίου Ανατόλια δημιούργησαν στη Μερζιφούντα τού Πόντου έναν πρότυπο εκπαιδευτικό πυρήνα, καθώς και ένα από τα μεγαλύτερα νοσοκομεία τής Μικράς Ασίας, σχολή κωφών και ορφανοτροφείο για 2.000 ορφανά του Α’ παγκοσμίου πολέμου. Αργότερα, όταν το Κολλέγιο ακολούθησε τη μοίρα των χριστιανικών πληθυσμών τής περιοχής, δεν σταμάτησε να προσφέρει σε όσους είχαν ανάγκη, όπως με τη διοργάνωση του χριστουγεννιάτικου bazaar, που ξεκίνησε τη δεκαετία τού 1930 στη Θεσσαλονίκη, για να βοηθήσει τους πρόσφυγες που είχαν μετακινηθεί στην πόλη μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή. Αυτήν την παράδοση τιμούμε και συνεχίζουμε σήμερα, με ένα πλέγμα κοινωνικών δράσεων που, προ κορωνοϊού, συνοψιζόταν σε 40.000 ώρες εθελοντικής εργασίας από 2.000 μαθητές, σπουδαστές τού ACT και εργαζομένους, προς όφελος 48 οργανισμών και σωματείων.

Το ενδιαφέρον και το πρωτότυπο είναι ότι τα παιδιά διδάσκονται την κοινωνική προσφορά ήδη από το γυμνάσιο, στο πλαίσιο του προγράμματος «Service as Action», που συνδυάζει προγράμματα υπηρεσίας προς την κοινότητα με ακαδημαϊκή γνώση και προάγει την ευαισθητοποίηση για τις ανάγκες διαφορετικών κοινωνικών ομάδων. Στο International Baccalaureate/Διεθνές Απολυτήριο κάθε μαθητής αφιερώνει υποχρεωτικά 150 ώρες κοινωνικής εργασίας στα δύο χρόνια των σπουδών του, σε ένα ταξίδι αυτογνωσίας και γνωριμίας με τον αληθινό κόσμο, έξω από το περιβάλλον τού σχολείου.

Στο ACT, ξένοι και έλληνες φοιτητές συμμετέχουν σε ένα οργανωμένο πρόγραμμα δράσεων σε όλη τη Θεσσαλονίκη. Είναι ενδεικτικό ότι οργανώσεις και ιδρύματα της Θεσσαλονίκης που δεν δέχονται, συνήθως, ανήλικους εθελοντές κάνουν εξαίρεση για τους μαθητές μας, που διακρίνονται για την ωριμότητα και την υπευθυνότητά τους.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η κοινότητά μας συγκέντρωσε τον περασμένο Μάρτιο περισσότερα από 56.000 ευρώ μέσα σε έξι ημέρες, με τα οποία ενισχύθηκαν οι ΜΕΘ τού ΑΧΕΠΑ για τις αυξημένες ανάγκες φροντίδας και περίθαλψης των ασθενών με COVID-19.

Ορισμένοι ίσως αγνοούν ότι το Κολλέγιο επελέγη πριν από μερικά χρόνια από το διεθνούς φήμης αμερικανικό πανεπιστήμιο Johns Hopkins, για να δημιουργήσει το Κέντρο για Χαρισματικά – Ταλαντούχα Παιδιά/Center for Tαlented Youth (CTY) Greece, ένα κέντρο που ιδρύθηκε το 2013 με τη δωρεά τού Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Ποιους αφορά το συγκεκριμένο κέντρο και τι προσφέρει στα παιδιά που θα το παρακολουθήσουν;

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μια ξεχωριστή κατηγορία μαθητών, που διακρίνονται για τις ακαδημαϊκές δεξιότητες, τη αντιληπτική τους ικανότητα, το βάθος και το εύρος της σκέψης τους και τη μεγάλη τους αγάπη για τη μάθηση. Παρά τις αυξημένες ακαδημαϊκές ικανότητές τους, οι συγκεκριμένοι μαθητές (το ποσοστό των οποίων εκτιμάται ότι αγγίζει το 7%) δεν έχουν συχνά την ευκαιρία να αναπτύξουν όσο θα μπορούσαν το δυναμικό τους, τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η έλλειψη των κατάλληλων ακαδημαϊκών κινήτρων μπορεί να τους οδηγήσει σε αποσύνδεση από την εκπαιδευτική διαδικασία και, σε ορισμένες περιπτώσεις, σε διακοπή τής φοίτησης, ειδικά αν ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες.

Η ενίσχυση των παιδιών μέσα από προγράμματα που χαρακτηρίζονται από καινοτομία και διαδραστικότητα έχει ιδιαίτερη σημασία για την εξέλιξή τους, επιτρέποντάς τους να επιτύχουν κάτι ξεχωριστό στην ενήλικη ζωή τους.

Βρισκόμαστε –αν όλα πάνε κατ’ ευχήν– στην τελευταία ή, έστω, σε μία από τις τελευταίες φάσεις τής πανδημίας που ταλαιπώρησε τον πλανήτη τον τελευταίο χρόνο. Πώς θα μπορούσε να βοηθήσει η εκπαίδευση, κατά τη γνώμη σας, στην ταχύτερη επαναφορά στην κανονικότητα;

Η πανδημία έχει φέρει την παγκόσμια κοινωνία στα όριά της. Οι εκπαιδευτικοί οργανισμοί κάνουν ό,τι μπορούν για να κρατήσουν τα σχολεία και τα πανεπιστήμια ανοικτά, ώστε να υπάρξει μια μορφή κανονικότητας στους μαθητές, στους φοιτητές και στις οικογένειές τους. Ακόμη ένας σημαντικός ρόλος τους, ωστόσο, είναι να κρατήσουν τις κοινότητές τους καλά ενημερωμένες, ώστε να αποφύγουμε φαινόμενα παραπληροφόρησης και δαιμονοποίησης αυτής της δύσκολης κατάστασης.

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να διαβάσετε την Πολιτική απορρήτου.

Ρυθμίσεις Cookies

Παρακάτω μπορείτε να επιλέξετε ποια cookies θα επιτρέψετε σε αυτή την ιστοσελίδα. Πατήστε στην αποθήκευση ρυθμίσεων για να εφαρμόσετε την επιλογή σας.

ΛειτουργικάΗ ιστοσελίδα για να δουλέψει χρησιμοποιεί κάποια απαραίτητα λειτουργικά cookies.

ΣτατιστικάΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για στατιστικούς σκοπούς, ώστε να μπορούμε να βελτιώσουμε το περιεχόμενο που σας προσφέρουμε.

Κοινωνικά ΔίκτυαΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies από τα κοινωνικά δίκτυα, ώστε να μπορούμε να σας δείξουμε περιεχόμενο από πλατφόρμες όπως το YouTube και το FaceBook. Αυτά τα cookies μπορεί να καταγράφουν τα προσωπικά σας δεδομένα.

ΔιαφημίσειςΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για διαφημιστικούς σκοπούς, ώστε να μπορούμε να σας προσφέρουμε περιεχόμενο που σας ενδιαφέρει. Αυτά τα cookies μπορεί να καταγράφουν τα προσωπικά σας δεδομένα.

ΆλλαΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί και ορισμένα cookies από υπηρεσίες που δεν εμπίπτουν στις παραπάνω κατηγορίες