Η πόλη τής Καβάλας έχει την τύχη – και, ταυτόχρονα, το προνόμιο– να διατηρεί στις παρυφές, της σε αρκετά καλή κατάσταση, ένα μεγάλο τμήμα τής αρχαίας Εγνατίας Οδού, αυτού του μεγάλου δρόμου που ένωνε την Ανατολή με τη Δύση και που, μέχρι και τις αρχές τού 20ού αιώνα, αποτελούσε μία από τις κυριότερες οδικές αρτηρίες τής Νότιας Βαλκανικής.
Είναι αυτός ο δρόμος που διέσχισε ο Απόστολος Παύλος μαζί με τους μαθητές του, Σίλα, Τιμόθεο και Λουκά, για να φτάσουν από το λιμάνι τής αρχαίας Νεάπολης (σημερινή Καβάλα) στη φημισμένη πόλη των Φιλίππων και να διδάξουν το Ευαγγέλιο, ιδρύοντας έτσι την πρώτη ευρωπαϊκή και ελληνική εκκλησία. Είναι ο δρόμος τον οποίο διέσχισαν χιλιάδες ρωμαίοι στρατιώτες, για να πολεμήσουν στη ξακουστή μάχη των Φιλίππων, που έμελλε να αλλάξει την ιστορία τής τότε ρωμαϊκής αυτοκρατορίας.
Αυτό το κομμάτι τού λιθόστρωτου δρόμου, που δεν ξεπερνά σε μήκος το ενάμισι χιλιόμετρο, θα επιδιώξει να συντηρήσει και να αναδείξει η Εφορεία Αρχαιοτήτων Καβάλας – Θάσου με χρηματοδότηση ύψους 350.000 ευρώ, στο πλαίσιο της ΟΧΕ Πολιτιστικής Διαδρομής τής Εγνατίας Οδού τής Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Πριν από περίπου 20 χρόνια ο δήμος Καβάλας είχε εκπονήσει ένα πρόγραμμα ανάδειξης του λιθόστρωτου μονοπατιού τής αρχαίας Εγνατίας, καθώς μέχρι τότε μόνο μια μεγάλη, σύγχρονη επιγραφή ταμπέλα πάνω στην εθνική οδό Καβάλας – Δράμας θύμιζε στους διερχόμενους οδηγούς την ύπαρξη του δρόμου. Με τη νέα μελέτη τής Εφορείας Αρχαιοτήτων γίνεται εκ νέου μια προσπάθεια για τη συντήρηση και την ανάδειξη της αρχαίας οδικής αρτηρίας, ώστε να λειτουργήσει ως πόλος έλξης επισκεπτών από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Όπως υπογραμμίζει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η διευθύντρια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Καβάλας – Θάσου, Σταυρούλα Δαδάκη, «ο προγραμματισμός που υπάρχει στη μελέτη περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη συντήρηση του λίθινου οδοστρώματος, ώστε να απομακρυνθούν χόρτα και φερτές ύλες, την απορροή των όμβριων υδάτων, την τοποθέτηση πινακίδων σήμανσης και τη συντήρηση των καθισμάτων και των λοιπών ήπιων κατασκευών που προϋπάρχουν». Ωστόσο, σύμφωνα με την κυρία Δαδάκη, εκεί που θα δοθεί ιδιαίτερη προσοχή είναι στο δίκτυο του ηλεκτροφωτισμού, καθώς τα ήδη υπάρχοντα φωτιστικά σώματα έχουν βανδαλιστεί, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις έχουν ξηλωθεί και τα καλώδια της ηλεκτροδότησης. Στόχος είναι η απομάκρυνση με κάποιον τρόπο των πακτωμένων φωτιστικών και η τοποθέτηση νέου δικτύου ηλεκτροφωτισμού, ήπιου προς το περιβάλλον, που να αντέχει τις καταστροφές.
Οι εργασίες συντήρησης και ανάδειξης αναμένεται να ξεκινήσουν την άνοιξη, εφόσον δεν υπάρξουν καθυστερήσεις λόγω της πανδημίας τού νέου κορωνοϊού.
Η αρχαία Εγνατία Οδός σήμερα
Σήμερα η αρχαία Εγνατία Οδός είναι χωρισμένη σε δύο τμήματα, εξαιτίας των αυτοκινητόδρομων που έχουν διανοιχθεί στο ύψωμα του Αγίου Σίλα (σύμφωνα με την παράδοση, εδώ κάθισε να ξεκουραστεί ο Απόστολος Παύλος, μετά τον ανηφορικό δρόμο από το λιμάνι τής Νεάπολης, πριν συνεχίσει τη διαδρομή του προς τους Φιλίππους).
Το ένα τμήμα κατηφορίζει από τον Άγιο Σίλα προς τον συνοικισμό τού Σταυρού και «βλέπει» προς την εύφορη πεδιάδα των Φιλίππων. Το δεύτερο και πιο ενδιαφέρον τμήμα τής αρχαίας Εγνατίας, με μήκος 1.100 μέτρα, ξεκινά και τελειώνει στην περιοχή κάτω από το σημερινό γενικό νοσοκομείο τής Καβάλας. Ο επισκέπτης μπορεί εύκολα να περπατήσει στο διατηρημένο, πέτρινο οδόστρωμα που ανηφορίζει δίπλα στο ρέμα ή, ακόμη καλύτερα, να το κατηφορίσει, έχοντας μπροστά του την όμορφη θέα τής πόλης και του κάστρου στη χερσόνησο της Παναγίας, παίρνοντας ταυτόχρονα και μιαν ιδέα για την εικόνα που αντίκριζαν τα παλιά χρόνια οι επισκέπτες τής Καβάλας. Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ.