Για πρώτη φορά, τα μουσεία τής Θεσσαλονίκης «κάθισαν» στο ίδιο, διαδικτυακό τραπέζι, με στόχο να γίνουν ελκυστικά στους νέους και να φτιάξουν ένα κοινό αφήγημα για την ιστορία τής πόλης.
Στα δημογραφικά στοιχεία ανθρώπων που επισκέπτονται τα μουσεία υπάρχει ένα μεγάλο ηλικιακό κενό. Τα παιδιά, λίγο πριν τελειώσουν το λύκειο, σταματούν να επισκέπτονται τα μουσεία και επιστρέφουν σ’ αυτά όταν πια τα ίδια γίνουν γονείς. Σε διαδικτυακό σεμινάριο που πραγματοποιήθηκε, εκπρόσωποι των μουσείων τής Θεσσαλονίκης όχι μόνο διαπίστωσαν αυτό το κενό, αλλά συναποφάσισαν να συνεργαστούν, ώστε «να δώσουμε ένα όραμα στους νέους να ξαναμπούν στα μουσεία», εξηγεί η αναπληρώτρια καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Μακεδονίας Σταυρούλα Μαυρογένη, διευθύντρια τού Κέντρου Έρευνας Μακεδονικής Ιστορίας και Τεκμηρίωσης Ιδρύματος Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα, η οποία είχε την οργάνωση και τον συντονισμό τού σεμιναρίου, από κοινού με την αναπληρώτρια γενική διευθύντρια του MOMus και διευθύντρια τού MOMus – Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης – Συλλογή Κωστάκη, Μαρία Τσαντσάνογλου.
Ο νέος στόχος
«‘Restart’ και συνέργειες, αυτές πρέπει να είναι οι προτεραιότητές μας. Κανένα μουσείο δεν πρέπει να είναι μόνο του και κανείς δεν πρέπει να βλέπει αποσπασματικά την ιστορία», εξηγεί η κυρία Μαυρογένη, τονίζοντας ότι κάθε μουσείο –από το Αρχαιολογικό, το Βυζαντινό και το Εβραϊκό μέχρι το Σύγχρονης Τέχνης– «κλείνουν» μέσα τους την ιστορία τής Θεσσαλονίκης, η οποία πρέπει να αναδειχθεί συνολικά. «Να έχει η Θεσσαλονίκη ένα κοινό πρόσωπο προς τα έξω», υπογραμμίζει, προσθέτοντας ότι το σεμινάριο ήταν η αρχή για μια σειρά συνεργασιών που αποσκοπούν σ’ αυτό.
Στόχος, εκτός από το κοινό πρόσωπο της Θεσσαλονίκης προς τα έξω, είναι και η προσέλκυση νέων ανθρώπων: «Στα μουσεία χάνουμε μια ηλικία. Επισκέπτες φεύγουν ως μαθητές και ξαναμπαίνουν ως γονείς, όταν ψάχνουν δημιουργικά εργαστήρια για τα δικά τους παιδιά». Οι ραγδαίες, αναγκαστικές αλλαγές που έφερε στον σχεδιασμό (και) των μουσείων η πανδημία βοηθούν προς αυτήν την κατεύθυνση. «Η πανδημία διαμόρφωσε νέες συνθήκες – στόχος μας είναι την επόμενη ημέρα τα μουσεία να είναι φιλικά στους νέους και προσιτά σε όλες τις κοινωνικές ομάδες», σημειώνει η κυρία Μαυρογένη.
Η συνεύρεση
Το εκπαιδευτικό σεμινάριο με θέμα «Μουσείο και Εκπαίδευση» διοργάνωσε το Εργαστήριο Μελέτης τού Πολιτισμού, των Συνόρων και του Κοινωνικού Φύλου Culture – Borders – Gender/LAB τού Τμήματος Βαλκανικών Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών τού Πανεπιστημίου Μακεδονίας, στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού μαθήματος «Τέχνη, κουλτούρα και πολιτική στην Ανατολική και Νοτιοανατολική Ευρώπη». Συμμετείχαν εκπρόσωποι από τα περισσότερα μουσεία τής Θεσσαλονίκης – και, συγκεκριμένα, από το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, το Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας – Θράκης, το Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα, το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών τού ΑΠΘ, το Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης, το MOMus: Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης και το Ολυμπιακό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ.










