Citymagthess.gr

Μια επικίνδυνη τουριστική ανεμελιά

Μοιραστείτε το

Γράφει ο Τάσος Ρέτζιος.
Εικονογράφηση: Getty Images/Unsplash+.

Εχουμε συνηθίσει να διαβάζουμε δημοσιεύματα που αναφέρονται σε ρεκόρ αφίξεων, σε αυξημένες κινήσεις σε λιμάνια και αεροδρόμια και σε όλο και μεγαλύτερο αριθμό τουριστών που κατακλύζουν τα ελληνικά νησιά και τους δημοφιλείς «τουριστικούς προορισμούς». Έχουμε, επίσης, εθιστεί στη διατύπωση που ισχυρίζεται ότι «η βαριά βιομηχανία της χώρας είναι ο τουρισμός» και ότι «ο τουρισμός θα μας σώσει» – υποθέτω απ’ όλα τα οικονομικά δεινά.

Από την άλλη, ξενοδόχοι, θεσμικοί και τοπικοί φορείς, πράκτορες τουρισμού και, φυσικά, ποικίλοι δρώντες στον χώρο αρνούνται να δεχτούν έναν όρο που συναντάμε ολοένα και πιο συχνά στη διεθνή επικαιρότητα. Ο υπερτουρισμός είναι μια λέξη που αντιμετωπίζεται από αυτούς ως πρόκληση ή ακόμη και ως επιθετική κίνηση. «Δεν έχουμε υπερτουρισμό», λένε, «απλώς έχουμε υπερσυγκέντρωση για ορισμένο, μικρό χρονικό διάστημα σε ένα μέρος – για παράδειγμα, την ώρα του ηλιοβασιλέματος στην Οία της Σαντορίνης. Αντιθέτως», ισχυρίζονται, «υπάρχουν μεγάλα περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης, με επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, με ανάδειξη και άλλων, λιγότερο συμβατικών προορισμών, με πιο ποιοτικές υπηρεσίες».

Στον προβληματισμό που αναδύεται από το ότι τα έσοδα από τον τουρισμό δεν αυξάνονται ανάλογα με τις αφίξεις και στον άλλο που αναφύεται από τις προβληματικά υψηλές τιμές, απαντούν με την ποικιλία των επιλογών «για όλα τα βαλάντια».

Όλα αυτά μοιάζουν λογικά και ίσως να είναι και πειστικά. Αρκεί να μη δει κάποιος τη μελλοντική μεγάλη εικόνα. Δεν γνωρίζω αν πρόκειται για άρνηση ή για άγνοια, αλλά όλες οι μεγάλες εκθέσεις για την ελληνική οικονομία (με κυρίαρχη την έκθεση Πισσαρίδη, της οποίας το σχέδιο υποτίθεται ότι υιοθετήσαμε) το ίδιο τονίζουν: η μονοκαλλιέργεια του τουρισμού, το να βασίζεται δηλαδή μια χώρα κυρίως στα τουριστικά έσοδα για την ανάπτυξή της, καθιστά αυτήν τη χώρα ευάλωτη, μη ανθεκτική και ευεπίφορη σε διάφορες κρίσεις.

«Ο ανέμελος καπιταλισμός του τουρισμού βασίζεται στην προϋπόθεση της ασφάλειας, της σταθερότητας και της αμεριμνησίας, προκειμένου να λειτουργήσει απρόσκοπτα. Η εποχή, όμως, που τα στοιχεία αυτά κυριαρχούσαν μέσα στο περιβάλλον της παγκοσμιοποίησης και όριζαν τη δυναμική της έχει παρέλθει ολοκληρωτικά. Στο σημερινό περιβάλλον κυριαρχούν η πολυκρίση, ο πολλαπλασιασμός του ρίσκου και η αβεβαιότητα. Πρόκειται για μια μεταβολή που, αναμφίβολα, απειλεί την ‘αιώνια λιακάδα’ των τουριστικών πόλεων»: τα παραπάνω τα γράφει ο πολιτικός επιστήμονας και κοινωνιολόγος Γιώργος Ρακκάς στο βιβλίο που κυκλοφόρησε πρόσφατα με τίτλο «Υπερτουρισμός. Ανέμελος καπιταλισμός και κοινωνική κρίση της πόλης». Είναι στη σειρά «Κοινωνικές Σπουδές» των Εκδόσεων Πατάκη, την οποία επιμελείται ο καθηγητής Παναγής Παναγιωτόπουλος.

Ποια η λύση, λοιπόν; Να περιορίσουμε τις αφίξεις, να αντιδράσουμε όπως οι κάτοικοι της Βαρκελώνης, να διαδηλώνουμε κατά των τουριστών που «εξευγενίζουν» συνοικίες, ανεβάζουν τις τιμές και παραμορφώνουν τους τόπους; Δύσκολα θα υποστηρίξει κάποιος κάτι τέτοιο, ειδικά σε μια χώρα όπου ο τουρισμός συνεισφέρει –μαζί με τις έμμεσες επιδράσεις– πάνω κάτω 30% στο ΑΕΠ της Ελλάδας.

Μπορεί όμως να αναπτυχθεί παράλληλα με την ενίσχυση της τοπικής παραγωγής, να εστιάζει στο ιστορικό, κοινωνικό και πολιτισμικό αποτύπωμα κάθε τόπου, να αρδεύει τις υπηρεσίες και τα προϊόντα του από την ευρύτερη περιοχή, να χρησιμοποιεί και να χρησιμοποιείται. Είναι όμως ένα άλλο μοντέλο τουρισμού, μακριά από all-inclusive εμπειρίες, πέρα από τοπικές παραδόσεις που μετατρέπονται σε πανηγύρια Ντίσνεϊλαντ και σίγουρα πολύ διαφορετικό από τη λογική της αρπαχτής. Ένα μοντέλο που δεν γεμίζει υπόσκαφα και δεν καταπίνει εκτάσεις εκεί όπου κάποτε καλλιεργούνταν ντομάτες (Σαντορίνη και πάλι) και δεν μιμείται παραδείγματα ξένα, μακρινά και ανέμελα παγκοσμιοποιημένα. Και είναι ένα μοντέλο που θέλει κόπο, προσπάθεια και αγάπη για τον τόπο. Τα διαθέτουμε;

Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο έντυπο Citymag της 05.07.2025.

Μοιραστείτε το

Οίνοι ΠΟΠ ΠΓΕ

This will close in 20 seconds

Κύλιση στην κορυφή

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να διαβάσετε την Πολιτική απορρήτου.

Ρυθμίσεις Cookies

Παρακάτω μπορείτε να επιλέξετε ποια cookies θα επιτρέψετε σε αυτή την ιστοσελίδα. Πατήστε στην αποθήκευση ρυθμίσεων για να εφαρμόσετε την επιλογή σας.

ΛειτουργικάΗ ιστοσελίδα για να δουλέψει χρησιμοποιεί κάποια απαραίτητα λειτουργικά cookies.

ΣτατιστικάΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για στατιστικούς σκοπούς, ώστε να μπορούμε να βελτιώσουμε το περιεχόμενο που σας προσφέρουμε.

Κοινωνικά ΔίκτυαΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies από τα κοινωνικά δίκτυα, ώστε να μπορούμε να σας δείξουμε περιεχόμενο από πλατφόρμες όπως το YouTube και το FaceBook. Αυτά τα cookies μπορεί να καταγράφουν τα προσωπικά σας δεδομένα.

ΔιαφημίσειςΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για διαφημιστικούς σκοπούς, ώστε να μπορούμε να σας προσφέρουμε περιεχόμενο που σας ενδιαφέρει. Αυτά τα cookies μπορεί να καταγράφουν τα προσωπικά σας δεδομένα.

ΆλλαΗ ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί και ορισμένα cookies από υπηρεσίες που δεν εμπίπτουν στις παραπάνω κατηγορίες