Κείμενο: ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΑΝΘΙΔΟΥ*.
Για 15 ημέρες, 36 επιχειρήσεις τής Θεσσαλονίκης φιλοξένησαν τα φετινά «ΒορΟινά», την αγαπημένη εκδήλωση για το κρασί στην πόλη, που φέτος, όμως, πραγματοποιήθηκε αλλιώς. Άφησε το «σπίτι» της στην προβλήτα 1, στο λιμάνι τής Θεσσαλονίκης, και ξεχύθηκε σε λεωφόρους και στενά, στο κέντρο, αλλά και σε προάστια, για να συναντήσει εστιατόρια, café-wine-bars, κάβες, ακόμη και οινοποιείο, δημιουργώντας περίπου 50 προτάσεις για έξοδο.
«Όχημα» της εξόρμησης, το κρασί, το καλό, επώνυμο κρασί από τα οινοποιεία των μελών τής ένωσης «Οινοποιοί Βορείου Ελλάδος», των πλέον γνωστών και καταξιωμένων οινοποιείων και οινοποιών της χώρας μας. Στόχος τής εξόρμησης, η διάδοση της οινικής κουλτούρας. Η γνωριμία με τον ελληνικό ποιοτικό οίνο, η ένταξή του στην καθημερινότητά μας, η στήριξη της εστίασης, η επικοινωνία με συμπολίτες μας, η συνάντηση με γνωστούς και φίλους, η γευστική απόλαυση, η στιγμή τής χαλάρωσης, οι ελκυστικές τιμές για συμμετοχή σε γεύματα και αγορές φιαλών, η ενημέρωση για τον βορειοελλαδίτικο αμπελώνα, τα διάφορα terroirs, τις ελληνικές ποικιλίες, την εκπληκτική σοδειά τού 2019 που κυκλοφορεί, τον τρύγο τού 2020 που ακόμη εξελίσσεται.
Μια ανοιχτή γιορτή
Έτσι, για δύο εβδομάδες ζήσαμε κάτι πρωτόγνωρο στη Θεσσαλονίκη: την κινητοποίηση για ένα προϊόν, το κρασί, που έχει όμως πολλά, πάρα πολλά πρόσωπα. Εμφανίζεται ως αφρώδες, ημιαφρώδες, ξηρό, ημίξηρο, ημίγλυκο ή γλυκό, λευκό, ροζέ, orange και ερυθρό. Ο χαρακτήρας του μπορεί να είναι αρωματικός, στιβαρός, φίνος, αψύς ή μαλακός, να είναι γαργαλιστικός ή εκρηκτικός, να έχει επίγευση ή όχι.
Δοκιμάσαμε σχεδόν διακόσιες διαφορετικές ετικέτες – τις περισσότερες από αυτές τις συνδυάσαμε με φαγητό, με ευφάνταστα μενού, πιάτα, μεζέδες και μπουκιές που επινοήθηκαν με ενθουσιασμό από δημιουργικούς σεφ, όπως, αντίστοιχα, δημιουργικοί bartenders επινόησαν υπέροχα wine cocktails.
Επιχειρήσεις στην εστίαση όλων των ειδών – από το καλύτερο εστιατόριο ώς την απλή ταβέρνα, από το πιο «in» μπαρ μέχρι εκείνο που μόλις άνοιξε (και ήθελε να κάνει το ντεμπούτο του), κάβες και wine bars με ιστορία συνεργάστηκαν για τον σκοπό αυτόν. Εστίαση, οινοποιοί, φαγητό και κρασί, όλοι μία αγκαλιά, έδωσαν ό,τι καλύτερο στη Θεσσαλονίκη, στους πολίτες και στους επισκέπτες της. Το σημαντικότερο απ’ όλα: η ανταπόκριση του κοινού, που «αγκάλιασε» όλο αυτό το οινικό, πολυήμερο φεστιβάλ, θα μπορούσαμε να πούμε, καθιστώντας μάλιστα τις εκδηλώσεις όπου απαιτούταν κράτηση sold-out από πολύ νωρίς.
Δεν είναι τυχαίο που μιλάμε για «οινική κουλτούρα» ούτε φυσικά είναι τυχαίο που μια ιστορική ένωση, όπως η ένωση «Οινοποιοί Βορείου Ελλάδος», δίνει βαρύτητα και πρωτεύοντα ρόλο στις δραστηριότητες και στις ενέργειές της για τη διάδοσή της. Διαθέτοντας ένα βαρυσήμαντο βιογραφικό 27, πλέον, ετών, έχει αναπτύξει καλά εδραιωμένα θεμέλια, πάνω στα οποία μπορεί να στηρίξει δράσεις όπως η εκπαίδευση με σεμινάρια οίνου, μότο και στάσεις ζωής όπως η «υπεύθυνη κατανάλωση», γνωριμία με το κρασί μέσα από θεματικές γευσιγνωσίες οίνου, μικρές ή μεγάλες (όπως τα «ΒορΟινά»), οινοτουρισμό μέσα από το δίκτυο των επισκέψιμων οινοποιείων «Δρόμοι τού Κρασιού τής Βορείου Ελλάδος»…
Δεν είναι τυχαίο που μια ένωση έχει τέτοια δύναμη: πίσω από το όνομά της είναι άνθρωποι με όρεξη για δουλειά, με συνέπεια, με σεβασμό ο ένας για τον άλλον – πάνω απ’ όλα, όμως, διαθέτουν όραμα για το μέλλον τού ελληνικού κρασιού.